AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.056

BMW 523-97 Högt HC-värde

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Har ett HC-värde som ligger på ca 250 vid besiktning trots byte av olja, oljefilter, luftfilter, tändstift, Biltemas katalysator, lambda sonder x 2, kopplat ur lufmassemätaren som då gjorde att bilen gick sämre, kollat vakuumslangar med startgas, fyllt på bränsletillsats TriPak, bytt två tempgivare till motorn. Kan det bero på dålig ventiltätning på avgasventilerna och eller otäta kolvringar? Tändstiften är torra och fina med samma färg. Bilen tar ingen olja och bensinförbrukningen är ej förhöjd.
Har ni svar på mitt dilemma så får ni gärna hör av er.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Felkoder?
Live-värden för lambdareglering och fuel-trim-värden?

Risken är stor att det är flera tjuvluftläckor i gummidetaljer i insuget - det finns mycket gummi där som blir torrt med åren...
Börja med att smyga insugsbälgarna och särskilt kolla/känna i vecken på den lilla förgreningen/"blindtarmen" som inre insugsbälgen har upp mot vakuumsystemet.

Röktest av insuget är att föredra då du ser var det då läcker...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Hur var de andra godkända värdena? Även om de är okej enligt besiktningen så kan de ge lite info om vad som är fel. Annars kan jag också rekommendera röktest. Bygg själv med en lödkolv och en burk mm enligt tips på tuben. Byggde själv och hitta lite läckage på V12:an. Engångshandskar i gummi är klockrent för att täppa till vid gasspjäll mm.

// Magnus

De
213
Dennis56
523-97
320GT-2016
Felkoder?
Live-värden för lambdareglering och fuel-trim-värden?
Hur kollas dess värden? Jag har som jag skrev inledningsvis testat med startgas runt insuget utan att märka någon skillnad, vad skulle vara fördelen med ett s.k. röktest?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Startgas ger inget hörbart/märkbart utfall om du inte sprayar rakt in i en jätteläcka (som du garanterat skulle sett med ögonen) när det gäller moderna motorer som reglerar avvikelser i syremängd mm. effektivt upp till en viss gräns - däremot kan du få utslag i fueltrimvärden när du sprayar med startgasen när man ser hur motorns styrelektronik jobbar för att kompensera startgasens närvaro.

Du bör koppla upp bilen mot någon form av diagnosdator för att få fram felkoder och läsa live-data.
Det är ett lika viktigt (eller kanske viktigare) verktyg som skruvmejseln vid mekande av "moderna" bilar! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.