|
|
|
|---|---|
|
Ska byta glödstift på min 530d men är lite fundersam över det jag hittar på nätet. Är glödstift (glow plugs) det enda som finns på 530d? Finns det inga tändstift (spark plugs)? Instruktion har jag hittat men det känns som dubbla budskap så uppskattat med lite vägledning! | |
| Det finns inga tändstift på en diesel. :) | |
|
Tack HenrikA Det var det jag visste om diesel motorer. Men när jag började googla runt så hittar jag lite konstiga saker. Så därför tänkte jag bättre ställa en dum fråga än undra. :) BMW - Pilot // D |
|
|
Varför ska du byta glödstift? Oftast är det relät som spökar och ger felkoder på stiften samt svårstartad på vintern. Råder dig att byta den med när du ändå ska plocka bort insuget. |
|
|
De är bytta för 12.000 mil sen. Så därför tänkte jag byta de. Sen så har min förbrukning ökat lite. Och har läst om att den kan gå ner lite när man byter glödstift. Har haft en förbrukning på 0.65 förut. Och nu ligger jag på 0.78. Samma sträcka och körstil. BMW - Pilot // D |
|
| När min bil iofs en e61 525d började dra lite mer diesel så var det för att den inte blev riktigt varm pga dålig termostat.. | |
| Det är vanligt att dom sitter som berget och går sönder när man försöker skruva loss dom och då har man ett stort problem att ta itu med. | |
|
Mina satt som berget (man skall lossa dom med max 35nm) annars låta bli, dom går av annars. Men efter att jag varmkört motorn ordentligt innan så lossnade dom enkelt. Dras med cirka 15nm. |
|
| Har den ökat såpass mycket i förbrukning nu på sommaren? Isf är jag tveksam till att det skulle vara glödstiften... | |
| Jag dränkte mina samtlga i WD40 och lät den verka några timmar innan lossa dom då jag råkade ut för att det satt fast i en anna bil. | |
|
catch_me blir det inte problem om man dränker de i WD40? BMW - Pilot // D |
|
| Nä det är en sån liten mängd ändå. Jag har iaf inte upplevt någon skillnad. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.