|
|
|
|---|---|
|
Kombiåren är slut och på jakt efter en begagnad F30 eller möjligtvis nåt från 4-serien. Tyvärr har jag vant mig vid adaptiv farthållare under kombiåren då jag inte körde bmw. Detta verkar vara extremt ovanligt om inte helt avsaknat på F30/31? På 4-serien har enstaka exemplar det och då ser man "radarplattan" i fronten. Har dock inte sett något sådant på 3-serien. Någon som vet eller rent utav har adaptiv farthållare på sin F30/31? Kan man på något sätt se det som på 4-serien? Obs, menar inte bromsfunktion utan att bilen håller avståndet till framförvarande bil automatiskt. Active Cruise Control, fartpilot kallas det väl på bmw. | |
| Väldigt ovanligt tillval på F30 tyvärr eftersom det var dyrt och inte ingick i något av de vanliga paketen. | |
| Jag tror att det finns som tillval. Min fru har en F30 men den har inte adaptiv farthållare. Undrar om det inte finns ett utrustningspaket med "teknik" som man skall kolla efter. | |
|
Det finns, för jag har kört F31 med adaptiv farthållare. Verkar dock vara ovanligt. Jag har det inte på min F30 och saknar den inte heller. |
|
|
Det var standard på 330e 2016 när jag beställde min så jag har det. Jag gillar den dock inte och använder den sällan. Tycker körningen blir alldeles för ryckig med tvära inbromsningar där jag hellre släpper på gasen eller kopplar ur farthållaren utan att bromsa. Vid enfilig landsväg där man av någon anledning inte kan köra om är enda gången jag tyckt den funkat bra. Bara följa bilen framför i sakta mak. |
|
| När jag köpte men F31 så kostade vanliga farthållaren 4500 kr, alternativt att man köpte drive comfortpaketet. Sen kostade adaptiva farthållaren ytterligare 7700 kr till så det betydde 12200 kr för en farthållare!? Dessutom var den inte speciellt bra, utan gör regelbundna feltolkningar av omgivningen. Den gick bort för mig av de skälen. Men den kanske blev bättre senare för F3x? | |
|
Har detta tillval både på min 330e (F30) och tjänstebilen (V90), och det är ett av de tillval jag gillar bäst, vid olika varianter av kökörning är det helt fantastiskt att slippa tänka på avståndshållningen. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Även jag tycker att den adaptiva farthållaren är det tillval jag uppskattar mest. Den var snabbare att reagera än jag själv då jag bara hade haft bilen i ca 2 veckor. Scenario: Jag ligger sist i en liten bilkaravan på tre bilar. 90-väg mellan Enköping och Fjärdhundra. Enfilig väg med vägren. Karavanen håller ca 90. Jag tittar som hastigt bort och då jag åter tittar framåt så bromsar min bil innan jag hinner uppfatta varför. Bil 1 har (troligen) börjat blinka vänster men det ser inte jag för den skyms av bil 2. Bil 1 sänker farten rejält. Bil 2 sänker inte farten utan väjer ut på vägrenen. Min bils radar (bil 3) byter mål från bil 2 till bil 1 och reagerar direkt på att bil 1 kör betydligt långsammare än jag och bromsar därför min bil. Tack för det tekniken. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Ok, men då finns det på F30/31 åtminstone. Någon som vet om man kan se det som på 4-serien? Är det samma platta i fronten? Nu när man vant sig vid det och sett fördelarna så tror jag ändå jag håller ut lite till och ser om det kommer nån begagnad tillslut, eller 4-serien. Verkar vara vanligare på den. |
|
| Det ser likadant ut på trean som på fyran. Du har "radarplattan" i fronten. | |
| Bra, då vet jag att jag kan spana efter denna platt även på F30. Tror inte jag sett en enda F30 hittills med denna dock. Fast ganska vanligt att bilhandlarna anger adaptiv farthållare i annonsen men antar att de misstar bromsfunktionen med adaptiv. | |
|
Denna har väl? Syns inte jättetydligt men det är som sagt extremt få som har tillbehöret. Länk BTW, ni som har koll, är de bakljusen OEM? |
|
| Ja den har, det ser man. Finns hopp😊 | |
|
Tjenix!, jag hade adaptiv farthållare på min gamla 440i.. Jag absolut hatade den, tyvärr så går det inte att stänga av den ”adaptiva” delen, väldigt svårt att förklara men tänk dig.. du kör i 110 på motorväg med farthållare på i högerfil..du närmar dig en lastbil som kör 90, samtidigt ser du en kotte som kör typ 140 i vänsterfil och närmar sig hastigt i backspegeln. Då tvärnitar din bil ner till 90 km, typ 100 meter bakom lastbilen för att hålla säkert avstånd... Istället för att fortsätta närma sig i 110, låta kotten köra om dig så att du flytande kan lägga dig i vänster fil bakom fartdåren.. Svårt som fan att förklara men jag var väldigt mån om att inte klicka för ”boxen” när jag beställde min nya bil! |
|
| Ok, men kan man inte ändra på vilket avstånd den ska reglera mot framförvarande bil? Känner igen scenariot och jag vande mig vid det med min förra bil. Kör ändå mest i vänsterfilen 😁 Dock hade jag alltid inställt på relativt kort avstånd till nästa bil så om man inte kan justera detta på BMW så är det ju tveksamt. Konstigt att man inte kan stänga av den adaptiva delen, det kunde jag på min förra. | |
|
farthållaren är ju adaptiv, alltid. du kan ju komma närmare "lastbilen" men bilen bromsar kraftigt ändå, även på det kortaste inställningen är man på väldigt god marginal till framförvarande, det störde trafiken bakom mig..alltid! det man blir tvungen att göra är att stänga av farthållaren i de fallen, vänta på att bli omkörd..och trycka på den igen för att låta bilen själv gasa upp i fart.. standard räcker gott o väl.. men en sak är säker, det är härligt att ha en fullmatad bil=)) även om utrustningen inte är helt 100, =) |
|
| Ok. På min förra (Skoda superb via jobbet om man vågar nämna det..) så var den adaptiva farthållaren väldigt följsam, nästan för följsam, då den bromsade in nätt och tidigt när man närmade sig en bil framför, sen minskade den avståndet till bilen framför sakta tills man nått inställt avstånd. Likadant ifall bilen framför ökade hastighet, då ökade min bil sakta. Det var alltså en slags gummibandseffekt typ. Som jag förstår beskrivningen av hur det funkar på BMW så är det mer grovhugget och aggressivt typ. | |
|
Hej Jag tycker att det fungerar bra på min 328, kör på läge 3 och kan tycka att den borde släppa gasen lite tidigare om man närmar sig framförvarande bil för snabbt typ plus 20 km/h. Annars tycker jag att den är följsam i ledet. Jag använder den inte på motorväg då jag tycker att den bromsar för tidigt innan jag bytt fil. Du stänger av den adaptiva delen genom att hålla inne knappen som du minskar avståndet med i några sekunder, då fungerar den som en vanlig farthållare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.