AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
2.884

Ny M135 vs M140

pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP

Nya M135i är resultatet av när man anställer ingenjörer och designers som inte vet ett skit om bilar.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Fulaste bilen bmw har tagot fram.
Invändigt känns 135i helrätt men fy så ful den är utvändigt 👎
MU
940
MUC
M340i - 2025
Inte mycket (ingenting alls?) vill-ha-BMW - ful, fyrcylindrig, framhjulsdriven/x-drive och automat.
Gillar inte instrument-klustret heller.
Kan inte bli mycket sämre faktiskt.
Sk
231
Skumtomte
330dA xDrive Touring -21
330iA xDrive Gran Turismo -18
Finns inte på kartan att jag skulle byta ut min M140i mot den nya. Gräsligt ful och tråkigare drivlina.
Hade hellre köpt en golf eller A-klass än nya 1-serien faktiskt. Varför slutar BMW med sin enda fördel inom golfklassens konkurrens? Kanske väntar två år och köper en bättre begagnad 1-serie av gamla modellens sista år, när den är utsliten lämnar jag BMW. Bakhjulsdriften är egentligen den enda fördelen med BMW nu för tiden, när den försvinner kan det kvitta, då är det inte värt de extra pengarna längre.
Just det, glömde en sak. Den nya fyrcylindriga lät faktiskt bättre än den gamla sexcylindriga. Hur gick det till? Tror sexan hade tjänat enormt på ett sportavgassystem.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Fredded123: Kan du inte utveckla ditt resonemang om "ingenjörer och designers som inte vet ett skit om bilar"? Vad är det det skulle behöva veta som de inte vet?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tror inte ingenjörerna har haft så mycket att säga till om rörande grunddesignen, varken för kaross eller drivlina samt layout. Projektstyrt från högre upp.. Det har lett till att det som gjorde ettserien speciell nära nog är utrotat. Ex den längsmonterade motorn med upp till sex cylindrar, lång motorhuv, bakhjulsdrift osv. Den nya 135:an påminner om min gamla Golf R. Det är förstås inte bara dåligt men jämfört med 140:in så är det helt olika upplevelser. Så varför köpa en 135:a? Och särskilt när den är bra mycket dyrare än den gamla bilen?

För mig bjöd denna video på ett par överraskningar! Till att börja med det faktum att de hängt motorn framför framaxeln, va!? Ok, bra för kupeutrymme men förstör mycket för köregenskaper. Andra vadå för mig är att de inte längre har zf 8hp. Åter igen är det sannolikt layouten som gör det omöjligt och varför de köpt in aisin, precis dom Volvo som också brukar få kritik för att lådan är sömnig och reagerar långsamt på reaktioner relativt zf. Kick down som de gör i 80 i comfortmode dessutom säger allt. Det är rent ut sagt pinsamt dålig respons i den nya.

Nej, jag kan inte se att den nya blir lika populär som gamla M135 som var en speciell bil till rimlig prislapp.
M3
1.024
M34ever
M340i -20 "First Edition"

http://www.garaget.org/madick1
Bättre att köpa en JCW med samma 300hk maskin är åtminstone snygg och mer praktisk än denna skapelse. Håller med Baalzamon finns så många andra bilar som krånglar mindre som ser bra mkt bättre ut och som kostar mindre med samma prestanda

@AlexanderK Där finns 100 sätt dom kan göra den snyggare men dom väljer att göra den mer lik en 220 active tourer som är en av BMWs fulaste bilar. Sen gör dom om hastighetsmätaren som redan var ny och nästintill perfekt så att den istället blir jobbig att läsa av och väldigt förvirrande. Man lägger också till fake luftintag som är en skam för alla bilar som vill se sportigare ut.

ZF lådan har fått beröm av precis ALLA journalister och ägare men ändå väljer BMW att byta ut den till något sämre. Dom har också fått för sig att den nya M135i ska ha motorn framför framhjulen vilket gör att bilen blir understyrd och tråkig att köra.

Orsaken till varför 99% av kunderna köper en M140i idag över tex Audi S3, A35, Golf R mm är för att du får en rak 6a som är ljusår bättre än vilken 4 cyl motor som helst och du hade möjligheten till RWD vilket också försvinner med den nya M135i.

We
963
Weiman
118i M-Sport -24
@Fredde123 och DLC
ZF8 är gjord för längsmonterade motorer så den var liksom inget alternativ..
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Precis som jag misstänkte, en layoutfråga. Tråkigt är det iaf. Zf 8hp i kombo med bensinsexa är magisk. Lugn och fin samt bränslesnål när man kör lugnt och som en kobra när man är på attack humör. Sen som andra skriver, varför göra det svårt för sig och placera motorn så långt fram? Kupeutrymme och krockskydd är allmänt känt att det blir bättre med tvärställd motor men bmw kan ju det här med längsmonterade motorer sen länge?! Men bilen kommer säkert sälja med mindre motorer.
Ca
99
CandyWhite
G30 530d IE -19
Stör mig också på den nya designen på ettan😡!

Den är väl dessutom endast fyrhjulsdriven? Men den har ny teknik och överlag en bättre bil!? F20-23 känns gammal nu.. men b58 är ju en dröm.

Om du vill ha b58 just nu det 540i som gäller om kampanjen är kvar då priset är exterm nära nya m135i, om jag skulle vara tvungen att ha en mindre bil, då hade jag väntat på en beg. M340i
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Baserat på diskussion ovan så känns det som att det bortses ifrån 1-serien i sin helhet. Volymmodellerna som man säljer stora antal av, dvs någorlunda basutrustafe 114i, 116i, 118i och 120i samt alla dieslar skulle må bra av bättre innerutrymmen, lägre tillverkningskostnader och kunderna värdesätter inte rwd och köregenskaperna högt nog. Då blir det en tvärställd fwd som är skolboken 1A för en hatchback.

Det leder i sin tur till att bilens layout redan är lagd när imagebilen 135i ska byggas och det man kan göra är att göra xdrive obligatoriskt, sätta i en hårttrimmad fyra (inget annat får plats) och använda en växellåda som passar den tvärställda motorn.

Inget av detta är idealt för en M performance modell, men layouten är lagd så det är inget att göra. De få riktiga puritanerna väljer bort den, men de är så få att de inte påverkar helheten. Många av dem kan nog fångas upp av andra modeller. Ryktet är väl att 2-serien ska bygga på en rwd plattform. Men är det utan manuell låda som val så är det ju ändå blahablaha. Då finns ju bara Porsche kvar och då blir pengarna helt andra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.