|
|
|
|---|---|
|
Funderar lite angående Mazda 6 MPS.. Prisbild har jag väl någorlunda hum om idag, men finns det något speciellt man ska kontrollera utöver en sedvanlig check? Typ turbo, fyrhjulsdriften mm. Glapp i drivaxlar har jag hört kan vara en grej att kika efter, men det är nästan det enda jag har hört som kan vara ett litet "problem" om bilen är använd som jag tror den är... Är det lika "stabil" som jag misstänker m.a.o.? Mvh Janne. | |
|
Rost har jag iofs sett på några exemplar... Mvh Janne. |
|
|
Hur gammal är den modellen? Jag vet bara att Mazda 6 som kom för typ 10 år sedan var riktiga rostburkar men verkade hålla ihop mekaniskt bra... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tror att Mazda 6 mps enbart tillverkades under ca 2 år, 2006 och 2007. Mazda 6 som rostade friskt(eller ja, iaf rostade en del), kom 2003. Kanske!? de hade kommit till rätta med en del rostproblematik när prestanda Mazdan dök upp några år senare... Vet faktiskt inte. Mvh Janne. |
|
|
Länk Exempel på rost på framkant huv iaf...ser ju inte så förtroendeingivande ut iofs :/ Mvh Janne. |
|
| Den generationen Mazda 6 är en genuin rostburk. Det kommer överallt, mycket och tidigt. | |
|
Tja...kanske blir rostproblemen som kommer att störa en mest vid ett eventuellt köp :/ Tänkte för en stund att det kunde vara en lämplig vagn att köra på vintern och ha som bruksvagn ett tag. Man får väl isf försöka hitta en fräsch lågmilare och rostskydda pronto! Mvh Janne. |
|
|
Jo men hur rostskyddar man? Underredesbehandling och lackförsegling hjälper föga om karossen rostar friskt. Särskilt såsom bilen redan är gammal och sannolikt redan angripen... En 6 MPS kan säkert vara en lite kul uddamodell att ha, men att köra som bruksbil/vinterbil är det nog ingen särskilt bra idé. Nu skall det väl, till Mazdas försvar, sägas att de allra flesta 12-15 år gamla bilarna är risiga och rostiga, utom möjligen en välskött V70 eller S60, typ. MVH Christofer |
|
|
Tja...rostskyddar såklart enigt alla konstens regler ;) Inuti dörrar/balkar/underredet/borrar hål enligt det förmodade sprutschemat som en seriös rostskyddsbehandlare har etc etc...Vaxar frekvent också. Bör vara en bra början på en någorlunda frisk Mazda mps. När jag skrev lågmilare då menade jag att man försöker hitta en som inte är försent att rädda kaross eller chassiemässigt pga rost s.a.s.("rädda" iaf några år). Skulle nästan säga att det vore en perfekt vinterbil(4wd), det är ju en mazda(pålitlig) och sedan gör det ju inte så brutalt mycket om bilen försvinner i ett dammoln av rostflagor om några år heller, det är ju en Mazda ;) Här kanske det finnes en mps att "rädda">>>>>Länk Mvh Janne. |
|
|
Haft en Mazda 3 mps. Tips är att leta efter en som inte är trimmad då stakarna är klena, finns många trådar om de som skjutit sina motorer. Min var trimmad hos välkänd firma, körde relativt lugnt o såg till att inte gasa på låga varv enligt deras rekommendation. Köparen sköt tyvärr motorn efter ett par månader. Vet inte om du provkört 6:an men den är känd för att vara ganska trött med 265hk o har hög förbrukning. |
|
|
Nej....jag har inte tagit någon närmare titt på Mazda 6 MPS, men tycker att det kanske skulle vara en vagn att "bruksköra" ett tag. Bränsleförbrukningen spelar väl inte sådär "jättestor roll", men visst, den behöver ju inte ha V8 förbrukning :) 4WD vore bra på vintern t.ex. Interiören andas "Mazda", dvs mest tråkig plast utan någon direkt "sportig touch". Gillar iofs inte bakdelen heller egentligen:/, ser kanske lite för...hmm..ungdomligt ut. Men om man ser till prestandan(ja, vilket jag då tror är hyfsat bra utan att veta) man får för pengarna så vore det kanske ett roligt köp? Mvh Janne. |
|
|
Tjänstevikt ca 1 665 Fartresurser* Toppfart 240 km/h. Acceleration 0-100 km/h 6,6 s. Bränsleförbrukning* Stad 1,41, blandad 1,02, landsväg 0,8 liter/mil. *Tillverkarens uppgift. |
|
|
Gillar man att tanka är mps perfekt, nästan omöjligt att komma under litern, oavsett hur man kör. Går bra med en steg 1 mapp, annars ganska tråkig motorkaraktär då de tappar all ork vid 5000rpm. // Tobias |
|
|
Ok...Ja, man får väl i vanlig ordning försöka hitta ett exemplar att provköra. Kontentan av alla svar är väl att rosten kan vara ett problem + att den drar lite väl mycket soppa och att den inte är så tålig att "optimera" motormässigt.. Vet inte om "steg 1" är att gå över gränsen, men men.. Tja, vi får väl se vad det blir för beslut. Tack för alla svar! Mvh Janne, |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.