AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.220

Startproblem 116i

Sida 1 av 2
jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
Min 116i-07 (manuel) startar inte när startknappen aktiveras. Bilen står i startläge II och bilen fungerar i övrigt och kan rullas igång. Batteriet är nytt, jordflätor är i ordning och startmotorn fungerar. När nyckeln aktiverar och startknappen trycks in hörs en kort (<0,5sec) försök att snurra startmotor innan det blir tyst. Samma ljud som när det saknas kraft i batteriet. Har provat att skicka ström direkt på kabel till selenoiden och bilen startar direkt. Matningarna till startmotorn tycks därför vara ok. Har kontrollerat givaren för kopplingspedal. Får en känsla av att startsekvensen avbryts av något i bilen innan startmotor hinner börja snurra. Tips?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur ser den ökända pluskabelgenomföringen under bilen ut?

Tittade för något år sedan på mina anslutningar och de sitter ihop, men de är inte fina och en vacker dag så slutar det där att fungera...
Länk
Länk
jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
Kollade anslutningarna nu ikväll och borstade upp ytorna. Inga problem uppenbara där. Fortsatt problem med start. :(
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, annars vanligt fel.

Vad händer om du kopplar startkablar till plusuttag (och jord) i motorutrymmet?

Eftersom bilen kan rullas igång vet vi att alla spärrar, kvoter och testprogram fungerar som de ska.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle prova att knacka på startmotorn vid startförsök - den kan börja bli dålig och när du kopplar ström direkt på den får den mer kräm än via ordinarie strömväg…

Även anslutningen mellan bilen och startmotorn kan du undersöka och även jordflätan mellan motor och kaross - inte ovanligt att de blir dåliga med åren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...glömde:

Det sistnämnda kan du ganska enkelt kolla genom att använda en startkabel av bra kvalitet och göra en egen jordning mellan motor och kaross och sedan prova att starta.

Mvh
Johan B

jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
Jordflätan mellan motor och kaross är ny precis som startmotorn. Hittade problem med jordflätan när jag felsökte startmotorn. Passade på att byta även startmotorn när jag ända hade hela insuget & Co ur bilen. Jag glömde nämna i mitt ursprungliga inlägg att jag har en felkod P3931 som jag inte kan härleda till något via ODBII-gränssnittet.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
P3931 finns med i SAE J2012 (standarden för OBD-II) men hela P39XX gruppen är reserverad för ISO/SAE, så BMW har nog använt denna felkod för eget internt bruk.

Kan inte hitta något speciellt kring BMW och P3931, så vill man gå vidare på detta spåret måste man läsa ut BMW interna felkoder. Men troligtvis har detta inget med ditt nuvarande problem att göra.

Så skulle fortfarande vara intressant om felet ändrar beteende (eller försvinner helt) om man kopplar in startkablar via den framdragna pluspolen (och jord) i motorutrymmet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag inte missminner mig var det väl en tråd för några månader sedan där det var problem med eldistrubutionsblocket bakom handskfacket....kommer inte ihåg vilken bilmodell det gällde iofs. men gör en sökning.

En felkodsläsare som läser ut BMW-specifika felkoder är nog att föredra för att veta om det är en i sammanhanget relevant felkod eller ej.

Mvh
Johan B

jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
Jag undersöker till helgen och återkommer. Tack för era tips!

Ps. Känner igen felet med eldistributionsblocket. Hade en kompis med en 330i-10 som hade det felet. Fick åtgärdat på garanti. Bör finnas en hel del trådar om detta för mig att söka. Ds.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
...fortsättning

Har kontrollerat både anslutningen i säkringsboxen och provat med att lägga en helt extern kabel mellan batteriets pluspol och pluspolsanslutnigen under huven. Hittar inget fel och märker ingen skillnad på bilen. I just do start. Jag tror att det finns någon dålig kontakt i kedjan mellan startknappen och matningen till selenoiden. Är det någon som har koll på kabelvägen?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Med "I just do start" så menar du att den startar när du drar en extra kabel mellan batteriets pluspol och den extra pluspolsanslutningen under huven?
Fast "märker ingen skillnad på bilen" verkar indikera det motsatta.

Är lite förvirrad nu :-)

Men du säger även att du hur lätt som helst kan bogsera igång den - eller hur?

Syftet med att dra extra både plus- och minuskabel är att utesluta problem med något av dessa två. Med bara en extra pluskabel kan vi inte utesluta att något är problem med jorden bak till batteriet (även om det är högst osannolikt).

Metodiskt felsökning går ut att på med 100% säkerhet eliminera olika felmöjligheter - ett felsteg här gör att man kan spendera dagar och tusentals kronor på helt fel saker i onödan.

Numera är det bara en uppsjö av styrboxar inblandade i startförfarandet och miljarder sensorer och logiska beslut i alla dessa styrboxar.

Men det enklaste du kan göra, och kan avgöra felsökningsriktningen på 5 sekunder, är att kolla om CAS-enheten skickar en styrsignal ned till startmotorn eller inte.

Koppla in multimeter eller testlampa och kolla.
Skickar CAS en signal = All logik och sensorer fungerar, fokusera felsökning på startmotor och dessa matningar.
Skickas CAS INTE en signal = Skit i allt vad startmotorer och kraftiga pluskablar och jordkablar heter, fokusera felsökning på vad CAS vill ha för att bli nöjd och skicka en signal.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja det kan bli lite förvirrande när det kommer in utrikiska.

Tolkar det som att bilen startar om plus kopplas direkt på solenoiden, styrsignalen...?

---
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tänkte göra ett försök att strukturera upp det vet vi hitintills :-)

@jnord73 : Stämmer nedanstående?

[YES] Motorn startar om man bogserar igång bilen.
[YES] Lägger man på spänning direkt på och ENDAST på det lilla stiftet på solenoiden (på startmotorn) så startar motorn.
[NO] Drar man en extra kabel mellan batteriets pluspol och framdragen pluspol i motorutrymmet så startar motorn.
[YES] Plötsligt en morgon startade inte motorn när man tryckte på Start/Stopp-knappen.
[YES] Man hör alltid alltid alltid ett kort försök på typ <0.5 sekunder från startmotorn när man försöker starta motorn.

Om ovanstående stämmer så är det lite mysko.
* För vi har ju då bevisat att allt grovt kablage fungerar utmärkt (och ingen mening att testa med kablage som jag säger i tidigare inlägg).
* Vi har även bevisat att den tar sig igenom alla spärrar, kvoter och testprogram som finns för att motorstyrsystemet ska släppa på även bränsle och tändning.

Kvar finns ju egentligen bara att signalen från CAS inte går fram korrekt, inte skickas ut korrekt eller att något händer när det försöker hålla strömmen flytande när solenoiden drar.

Eftersom vi börjar snacka styrboxar här så bör man göra följande
* Kolla BMW-interna felkoder
* Koppla in oscilloskop (det är för snabba förlopp för att se på en multimeter) på styrstiftet på solenoiden på startmotorn och kolla hur spänningskurvan ser ut vid startförsök.
jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
Ursäkta grabbar. ”I just do start” skulle varit ”It just don’t start”. Varför och hur det blev så skall vi nog inte spekulera i annat än tack för hjälpen med stavningen från IOS. Det blir alltså ingen skillnad på bilen när jag lägger en extern kabel mellan batteriet och pluspolen under huven. I övrigt stämmer strecksatserna ovan.
jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
Uppdatering. Kopplade mätinstrument på kabel till selenoiden (selenoiden frånkopplad så jag inte får någon ström i kretsen). Utslag på mätinstrument som precis hinner upp till 12vdc innan den bryter. Lika beteende om jag trycker och släpper startknappen eller håller inne. Känns som en hållkrets som inte aktiveras. Problemet har sannolikt inte med dålig kontakt (på denna slingan) enligt min mening efter detta test.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, de där smartphones. Alla här vet nog vad jag tycker om smartphones.
Duger mest till att ge glada tillrop och för massiv envägs konsumtion av högflyktig lågstimulerande information.

Mycket intressanta tester! Var bra att du dessutom provade med solenoiden frånkopplad - för min följdfråga hade isåfall varit om CAS (eller kablage på vägen) hade svårigheter att hantera den (dock lilla) ström som uppstår när solenoiden sluter.

Nu blev det definitivt klurigare!

Men är ju uppenbart nu att CAS verkar tillfälligt aktivera utgången men något händer (avsiktligt eller oavsiktligt) som gör att den inte längre håller sig aktiv.

Här är definitivt nästa steg att läsa v interna BMW felkoder.
Man vill nog även gå in med diagnostikutrustning och se statusen på de villkor som CAS vill ha för att aktivera utgången (och hålla den aktiv).
Eventuellt vill man nog även ha koll på att spänning och jord fungerar helt korrekt till CAS. Jordfel (även spänningsmatningsfel) kan ge väldigt märkliga fel.
Går ju heller inte att utesluta att elektroniken gått sönder inuti CAS.

Känner dock inte igen fenomenet att den aktiverar utgången en kort stund men sedan deaktiverar den omedelbart - skulle vara intressant att höra om det finns något i designen som tillåter detta att kunna hända (eller om det rör sig om ett faktiskt fysiskt fel).
jn
11
jnord73
BMW 116i-07 (E87)
BMW 520d-13 (F10)
Porsche 928S4-87
Tack!
Eftersom jag är relativt ny BMW-meckare vill jag passa på att fråga dig om var det du benämner som CAS (Car Access System) sitter på 1-serien. Mest för att säkerställa att jag fastställer att spänningsmatning och jord finns på rätt modul. Om jag tolkar nätet i övrigt rätt kan jag få CAS:en diagnostiserad av t.ex. BMW.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt, CAS står för Car Access System och är en central box i bland annat just startscenarios.

Det är denna box som faktiskt i slutänden sparkar till startmotorn och drar igång den, efter att såklart ha konsulterat med DME och en dröse med olika sensorer och andra boxar.

CAS är en renktangular platt plastlåda som sitter bland elektroniksnåret ovanför pedalerna (på E87 till vänster om rattstången kan man säga).
På min E87 är det en grå box, men mig veterligen kan den även vara svart.
Det står iallafall CAS på den (på min står det CAS 2 men på din kan det nog stå CAS 3 istället). Oavsett så står det CAS så man vet när man träffat rätt.

På min är det pinne 22 (på den stora kontakten) som går till solenoiden på startmotorn. Kan dock vara annorlunda på din.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Såhär kan det se ut. Länk
Länk

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.