|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en bmw 523i från 07 18.500 mil som strular. Vid kallstart så är det inga konstigheter. Men så fort motorn blir varm så börjar den misstända på cyl 2. Jag har bytt spridare, stift, tändspole men inget hjälper. Felsökte den hos bmw (1500kr -.-) och de säger bara att alla spridare är slitna, men kan inte svara på varför den bara feltänder på cyl 2, och de vet inte varför det inte blev bättre när jag bytte spridare där. De tycker jag ska byta alla. Låter ologiskt enligt mig. Min första tråd här, håller tummarna så hårt jag kan för att någon vet vad som är fel! Tack på förhand, Justus | |
|
Vill du ge dig på en felsökning så kan du börja läsa här och det finns mycket mer info i den bloggen för fortsatt läsning. Länk |
|
|
Tack för svar. Känns dock lite komplicerat för mig. Hoppades mest på att någon haft liknande fel, eller har en bra gissning. Är inte så hemma med mekande och felsökande mer än att jag kan skruva bort en del och sätta dit en annan, typ en spridare!😁 |
|
|
Vem bytte spridare på din bil? Man måste koda in nya spridare, är det gjort korrekt? Svårt att avgöra vad som är fel utan felsökning och en BMW verkstad kör inte INPA så som det beskrivs i bloggen utan byter samtliga spridare som har begränsad livslängd på dessa motorer. Är en eller flera trasiga idag så vet man inte när de andra kommer ge upp och har man inte möjlighet att felsöka och byta själv så blir det dyrare i längden att köra bilen till verkstaden för felsökning och byte styckvis. Med det sagt tycker jag att man ska byta samtliga när de börjar strula. Räkna med 18k i materialkostnad för 6 spridare. Min 523-a gav felkod på cylinder 1 men när alla spridare plockades ut så kunde man se att skicket på den var lika illa som på två till som jag inte fick felkod på. |
|
|
Okej, tack för svar. Har inte kodat den alls. Frågade på bmw varför man skulle koda spridaren, men de kunde inte svara på varför eller vad det skulle göra för skillnad, bara att man som standard gjorde det. Kanske pratade med en okunning. Innan jag köpte nya spridaren så lämnade jag in samtliga till en bekant som gjorde ultraljuds-tvätt på de. Det vart ingen skillnad förens jag bytte plats på spridare 1 och 2. Då gick motorn bättre. Har ej förväxlat, markerade tydligt när jag tog ur de. Men tänkte att jag ändå borde byta ut den spridaren som gav felkoder innan, och nu går den illa på cyl 2 vilken spridare jag än sätter där. Tror inte det har med spridare att göra.. |
|
|
Kodningen ska göras för att justera differenser i tillverkningstoleranserna på spridarna. De jobbar med väldigt höga tryck och då blir väldigt små avvikelser i spridarnas karaktär stora fel i slutändan. Koden talar om för motorstyrningen exakt vilken kapacitet/karaktär spridaren har efter tillverkning - de mäts upp och kodas efter mätresultatet på fabriken. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man kan testa att ultraljudstvätta och försöka få liv i dessa spridare men jag vet ingen som kan renovera eller laga en trasig spridare av denna modell. Det skulle kunna vara både tändspolar och spridare osv. Byt det billigaste först och kör uteslutningsmetoden. Börja med samtliga stift och testa, sen samtliga tändspole osv. Det behöver inte kodas och du kan göra själv enkelt. Om det inte hjälper så gå på spridare och kolla högtrycksbränslepump (HPFP). Kanske blir billigare att lämna in bilen till en bra BMW verkstad som har grejer på hyllan och kan använda de i felsökningssyfte istället för att du ska köpa allt i onödan för det blir någon tusenlapp och det är inget öppet köp på dessa grejer. Sen behöver du inpa och kablage och det kan vara en bra investering för framtiden men det är också en kostnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.