|
|
|
|---|---|
|
Farsans 523i-07 har fått en ökad bränsleförbrukning med nymonterade däck...Samma märke och typ av däck monterades(Goodyear efficient grip ICKE rft) + likadant däcktryck. Orsak...tja,möjligen att "flexibiliteten" i de nya däcken(med såklart max däckmönster) gör att vagnen drar mer soppa, men lite märkligt är det iaf. Ca 0,05l/mil mer drar den nu, med samma körprofil och sträckning s.a.s. Mvh Janne | |
|
Redigering>>>>"Däckmönsterdjup" menade jag.. Mvh Janne |
|
|
Tja, med ökat mönsterdjup får du även lite längre rullomkrets - dvs. felvisningen i färddator/trippmätare minskar. Så i verkligheten kanske du har 1-2% längre körsträcka än vad du "jämför med" sedan tidigare... Men nya däck kan behöva lite inkörning för att slutföra sista "slutvulkningen" i gummit. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vad drar den då? Min drog så mycket mer när Nox-sensorn gick sönder. |
|
|
0,65l/mil före däckbytet, efter 0,70l/mil.. Mvh Janne. |
|
|
Så låga siffror har jag aldrig sett på min så jag tycker det är bra siffror 😀 |
|
|
Ja...siffrorna i sig är låga hur man än vrider och vänder på det, men jämförelsen i detta fallet är ju hur han kör och normalt får för förbrukning med liknande körning :) Handlar om landsvägskörning i detta fall.. Mvh Janne. |
|
| Inget annat som sammanfaller med bytet? Det blev varmare väder och ac jobbar därmed mer? | |
|
Grelle: Hmm...möjligen kan AC användningen under denna period ha varit "hårdare", men osäker där.(kan vara det rätta svaret iofs :)) Han brukar dock ha ganska så exakt bränsleförbrukning(kan skilja kanske +-0,02l/mil mellan tankningarna) under sommaren nästan oavsett hur väder/vind/ etc är.. På vintern drar den givetvis mer och där kan det skilja mer mellan tankningar beroende på kall eller varmstart, mera kortkörningar etc.. Han har ganska så precis körprofil på sommarhalvåret om man säger så.. Inga stora variationer i rutt/hastighet osv. Kanske NOx givaren som 84:an skrev :/...den är mig veterligen aldrig bytt och vagnen har rullat lite drygt 11000mil nu om jag inte missminner mig. Mvh Janne. |
|
|
Kan också vara ett "delproblem" det som Johan skrev, dvs att gummit ännu är lite för "färskt" och därmed går lite tyngre... Man får kanske vänta en smula och se.. Mvh Janne. |
|
|
Nu kommer här en spekulation som jag inte vet om den är vettig eller ej: Nya däck har större mönsterdjup. Säg att du byter däck från 2 mm till nya med 8 mm. Då har bilen höjts 6 mm och mer luft passerar under bilen vilket förändrar luftmotståndet till det sämre. Hur mycket påverkar det? Har vi någon expert på aerodynamik här? Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
Koppla upp den och läs ut felkoderna och se vad du får ut. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.