AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
6.143

Blev fotograferad av fartkamera pga MC.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Undrar hur polisen ser på detta, jag var första bil i kamerans synfält s.a.s. när en MC körde om mig rejält fort.

Blixtrade till i kameran pga att MC´n körde säkert det dubbla av skyltad hastighet på sträckan..
MC föraren körde dessutom så långt ut till vänster som möjligt var :/

Frågan är ju om fartkameran fick MC föraren på bild eller var det bara min bil som kameran tog?
Hoppas att det är rejäl vidvinkelsyn i kameran iaf...suck!

Någon med erfarenhet av detta scenario?

Mvh Janne.
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Inget att vara orolig över för fartkameror kan hålla koll på flera fordon i bredd och är det som du säger så borde den ha "siktat in" MC-n annars hade den inte knäppt av.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Undrar om man kan slappna av nu :/
Inte fått någonting i lådan.

Ringde faktiskt till polisen och frågade, kvinnan som svarade sa ingenting om min fundering(ville givetvis inte ta ställning till någonting som kommer "via telefonen"), annat än att jag måste vänta till det eventuella brevet dimper ner i lådan.

Hon menade att det normalt sett tar 2 veckor av få brevet OM förutsättningarna/bevisen på kortet medger detta, men nu under semestertiderna trodde hon att det kunde ta ca 1 månad..

Det har ju gått över en månad nu så...tja.

Mvh Janne.

Du kan slappna av.

Även i juli så tar/tog det ca två veckor att få brevet från polisen.
Enligt en intervjuutsaga från dem i Umeå (?) som granskar "skörden", släpper de alla bilder med två fordon. Av uppenbara skäl.

/Lennart
em
906
em3
M3 cab -03
Aj då, Henke Lexus, "åkte" du in i en kamera?

Jag har nämligen funderat över kamerorna, vet att det finns se som kräver en manuell uppkoppling på plats, och de som är utrustade med mobiltelefon för automatisk översändning. Är det någon som vet, hur det fördelar sig bland kameror i landet?

em3
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Enligt en fråga som kom till Teknikens Värld(fritt översatt)>>>>Vilken bil registreras hastigheten på i fartkameran om 2 fordon är i bredd (vid en omkörning)?
Svaret var>>>Det beror på vilken bil som radarn får starkaste reflexen från.
Men om det finns fler än ett fordon på bild så skrotas bilden.

Men det finns ändå en osäkerhetskänsla kvar anser jag..
I "mitt fall" så vet jag ju inte om det blev "två fordon i bredd" på bild, men visst borde MC föraren ha kommit på bild för detta, ty det var det som triggade kameran s.a.s.
Man vet ju inte riktigt hur långt framför kameran som den börjar mäta och heller inte när den avslutar hastighetskontrollen(ja, givet när kortet tas), men det finns osäkerhetsfaktorer i detta..tycker jag.

MC föraren körde som jag sa tidigare rejält mycket fortare än hastighetsgränsen, och dessutom så långt som möjligt till vänster(nästan i diket)...Sedan tyckte jag(just då iaf) att kameran tog bilden efter det att MC föraren redan kört förbi kameraskåpet, blev rejält nervös i första början pga att jag kände det så ;)

Men jag känner mig ganska så lugn nu efter så lång tid utan överraskning i lådan :)

Mvh Janne.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Ska man ens bry sig om de brev man får efter att ha blivit fotad av en fartkamera? De har väl inga möjligheter att starta någon slags utredning?
Angående den maximala hastighet, som kamerorna ”hinner med”: se punkt 3 här

Länk

/Lennart
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, har ju "läst på lite" sedan denna incident så det visste jag också sedan en tid.
Vet iaf mer nu än när jag skrev inlägget om man säger :)

Det som egentligen triggade mig var att jag uppfattade just då händelsen som att MC föraren "hann förbi" kameran innan blixten flashade..Men det ska ju inte kunna inträffa.

Mvh Janne.
em3: Nej jag åkte inte in i någon kamera.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.