AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.321

Bmw 325i E91 touring byte avgassystem

ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Bmw 530D F11 M-Sport Touring
Hej,

Är sugen på ett avgassystem eftermarknad till min 325a touring. Har kollat på simons. Vill inte lägga för många tusen. Vill bara få de där lilla extra motorljudet.

Tankar och ideér välkomnas, får gärna skriva vad ni har på era. Detta är och kommer förbli min bruksbil så såga sönder befintligt system är uteslutet...

Mvh Martin
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Vet inte om det ser annorlunda ut på bensinsexorna, men annars så brukar de inte finnas något ställe där man bara skruvar av det gamla och skruvar på det nya, utan man måste kapa.

Köpte nyss en eftermarknadsdämpare till min. Då kapar man bara av originalröret en bit bakom sista dämparen, trär över det nya då den är något tjockare i anslutningen. Sen sätter man en rörklämma över.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Jag vat lite otydlig kanske, de jag menar är väl att kapa bort exempelvis mittendämparen är väl inget alternativ på dessa bilar, eller har jag fel? Och ersätta med rör isf...

Köper man ett cat-back så finns ju risken att man får skarva på sig. Den smällen får man ju ta =)
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Köpte ett Schiedmann-system tillverkat av SuperSprint i Italien till min 325i 2006 (med N52B25). Detta: Länk (betalade dock inte så mycket men nästan)

Lite ljudtest och bilder från installationen:

Från två ljuddämpare i originalsystemet till en x-pipe följt av slutdämpare. Tycker det låter helt lagom så jag är nöjd.
ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Jag tror de får bli ett simons sportsystem i rostfritt. Helst av allt vill man ju ha ett akrapovic xD
bo
283
borka
325i Cab -10
Hej!

Jag har satt dit en slutburk från Simons och är nöjd med det ljudet.

Skulle även vilja byta grenrör, men måste då hitta ett nytt ställe för kattarna.

Har du N53? Då ser ju systemet ut så här:

Länk

ma
42
martinRonn
Bmw 325i E91 2010
Precis jag har N53. De ska sitta 4 kattar. Dom 2st som sitter vid x-pipe rören kan man tydligen ta bort och fortfarande åka igenom bes utan problem.

Simonssystemet verkar ju vettigt också, men jag har ändå börjat funderat på ifall man kan plocka bort en ljuddämpare, antingen mitten eller bak. Men den förstnämnde är nog mer aktuell, vet inte hur ljudet blir riktigt bara...
bo
283
borka
325i Cab -10
Jag har fått lära mig att de mindre burkarna inte är kattar utan resonatorer.Tas dessa bort kommer det att låta mer då sugmotorer ju inte har någon turbo som slår sönder avgasljuden. Noxkatten bör ju vara kvar så vida inte en noxemulator monterats.

/Anders

st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Kolla i denna tråden för olika avgasbyggen: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.