|
|
|
|---|---|
|
Ska byta fjäderben fram på e91:an. Men bulten som går rakt igenom spindeln är helt omöjlig att få ur. Har värmt, kylt ner den, bankat för allt vad man orkar. Men den rör sig inte ur fläcken. Jag har bytt fjäderben ett antal gånger tidigare, och vet att dom alltid sitter ganska så bra. Men detta tar nog priset. Tänkte först att jag ska kapa av bulten. Men det finns ingen plats att komma in med någon vinkelslip eller liknande. Har ni något tips på vad man mer ska prova? | |
|
Vilken bult är det? Nr 3 här: Länk? ? |
|
| Stämmer bra det. Är helt hopplöst. Försökt med allt känns det som. Rört sig max 1mm. | |
| Prova att drämma på spindeln och fjäderbenen med handslägga för att skaka loss den. Går det ändå inte får du nog skruva loss det i ett stycke, då kan du kapa bulten bakifrån. | |
|
När jag bytte stötdämpare bak på Santa Fe:n, fick jag spräcka hylsorna i stötdämpar-öronen som sitter nere då de var fastrostade på pinnskruvarna som håller dem i bärarmen, med en Dremmel och kapskivor - gick iofs åt säkert fem skivor per sida... Kommer du åt med en Dremmel? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Använd en mutter knack så ska du se att den lossar men var försiktig så du inte drar av den mvh | |
|
Går inte att komma åt med någonting på baksidan för att kunna såga loss den. Möjligtvis en bågfil, men det känns inte som ett alternativ. Har tyvärr ingen luft där bilen står nu, så någon mutterknack av starkare sort finns det ingen möjlighet till. Igår va vi lite oförsiktiga i slutet, så råkade göra gängpaj på bulten längst ut så går inte att få dit muttern igen. Finns ingen plats till att fixa gängan på plats med ett gängsnitt eller liknade. Borde väl bara kunna kapa några mm på bulten och sen fila bort graderna utåt sett ifrån bulten för att få bort graderna? |
|
|
När jag bytte stötdämpare på min förra 750, var rostproblemet lokaliserat till den o-gängade delen på bulten/spindeln. Det hade utvecklats ett kompakt skikt av rost mellan bult och spindel. Fast det visste jag inte när jag började. När jag skulle lossa bulten på den första dämparen, tänkte jag att en M10 (eller M12?) kan ju inte gå av och tog i så att den gjorde det. Alltså blev det försiktigare tag på nr 2. WD40, värme, så småningom rucka bulten en aning, smörjolja, WD40, gänga tillbaka och sen fortsätta så - fram och tillbaka - utan att ta i mer än jag vågade. Då förstod jag efter hand också problemet. Det tog tid, men inte lika lång som att få ur den avdragna. Eftersom du skriver att bulten går att rubba någon mm, ser jag det som en chans. Mekonomen har dessutom en rostlösarprodukt, minns inte namnet, kanske Rust Off PRO, som visade sig vara lite vassare än WD40, när vi nyss slogs med sonens bil. /Lennart |
|
|
Funderar på om du ska använd T-röd som medel eftersom det används som skärvätska till aluminium? FAF |
|
|
CRC har en produkt som heter Rost-Flash om jag minns rätt - den jobbar med olja och kyla. Det är en kombinerad olja och kylspray som spräcker rosten och gör att oljan tränger in lättare. Den fungerar dock inte på allt - försökte vräka på sådant medel på Santa Fe:ns nedre fäste för stötdämparna men det fungerade inte - fick som sagt klyva hylsan och då såg jag att den inte trängt in mer än kanske en mm. av totala 50... När man pratar värme brukar det behövas så mycket att muttern blir rödglödgad för att det ska vara riktigt effektivt. Det finns mutterspräckarverktyg som kan fungera. Mvh Johan B |
|
|
Möjligen är jag fel ute, men min ovan nämnda erfarenhet baserar sig på en konstruktion, där en bult genom spindeln klämmer åt det nedre stötdämparfästet. Spindeln har ett slätt hål och ett motstående gängat, i vilket bultens gängor griper. Det är alltså i den släta delen som den ödesdigra rosten bildas. På den ifrågavarande bilmodellen tycks den aktuella bulten vara ett stycke längre, så att det efter den gängade delen i spindeln sticker ut en bit, på vilken det med en mutter fästs ett beslag eller en hållare av något slag. Denna mutter verkar ha kunnat lossas, men det är att få bulten ur den gängade delen av spindeln, som är problemet. Särskilt nu när den yttre, fria delen av gängan skadats. /Lennart |
|
|
När det nu inte verkar funka så är nog det bästa att lyfta ur hela benet med stag och allt. Det är väl 2 bult till stagen och sen kulleden till styrningen som behöver lossas? Det blir oerhört mycket enklare med allt på arbetsbänken. /FAF |
|
|
Om jag har förstått det hela rätt så är alltså muttern lossad och skruven sitter fast i spindeln ? Den går inte att rotera ? Spindeln har inga gängor, det är endast ett frigångshål. Om du inte redan gjort det så blir det ju lite bättre åtkomst om du svänger fullt åt ett håll. Jag har nyligen demonterat båda fjäderbenen på min bil och hade inga problem med att lossa detta. Däremot strulade det lite innan jag fick loss fjäderbenen från spindeln. Underlättade att knacka ner något i delningen (skruven borta) på klämman så den öppnar något och glider ner på fjäderbenet. Helt omöjligt att rubba annars. Hjälper att skrälla lite med. |
|
|
Ja själva muttern är inga problem att lossa. Det är själva bulten som har kilat fast något så fruktansvärt. Den har inte rostat fast eftersom den går att dra runt om man använder ett längre ledhantag, eller en längre och större variant av spärrskaft. Sätter man en domkraft under spindeln och lyfter upp allt en liten bit går det att dra runt bulten något lättare. Men det är fortfarande helt omöjligt att få bulten att röra sig ur spindeln något. Har som sagt gjort detta moment ett antal gånger tidigare, vissa har varit lättare, medan andra har varit lite bökigare, men det har alltid gått. Men detta tar priset. |
|
|
Att sen själva fjäderbenet sen sitter rätt rejält i spindeln är ju egentligen mer regel än undantag. Metall mot metall i den positionen under ett antal år är ju som gjort för att de ska kila fast rätt rejält. Har alltid använt en avkapad större modell av en flatmejsel för att vidja upp spindeln på baksidan. Sen lossar man muttrarna i tornet, ut med benet utanför skärmkanten. Sen står en person och drar och ruckar i benet medan den andra bankar spindeln neråt. Aldrig misslyckats då. |
|
|
Okej då har du ju koll på läget :) Det är väl inte enkelt att komma åt med någon typ av avdragare och trycka ut skruven heller ? Provat STORA hammaren ? Om det inte går att kapa på plats så är nog enklast att demontera hela spindel och fjäderben som sagt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.