AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.025

Byte av yttre drivknut, går det? BMW 525dX -13 touring

Ke
2
Kebbe101
525xD Touring -13
Måste byta väster drivknut fram, den yttre.

Nu till min fråga går det att byta bara drivknuten eller måste jag byta hela axeln som varenda verkstad jag varit i kontakt med hävdar?

Tycker det låter så konstigt att man inte ska kunna byta bara den utan måste byta hela axeln?
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Det går!

Beställde själv just yttre knuten från Drivknuten.se. De är dock dyra... ca 2500kr för bara knuten. Knuten ska ”bara” vara att knacka lös från axeln. Finns filmer på youtube. Har själv inte gett mig in på ingreppet ännu.
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Denna kanske kan vara nåt? Länk
2500 spänn för hela axeln
Jag bytte yttre drivknutsdamasken (vänster sida) förra veckan på en 2013 525d xDrive Automat.

Hade köpt en original damsksats (GKN) från Autodoc.

Det låg totalt fyra damask klammer med i kartongen, generöst tänkte jag, men det visade sig att två av klammerna var till inre damasken, man fick även med en ny låsring (till inre knuten) och en ny låsning till inre delen av drivaxeln (den som låser fast i växellådan.
Tror pga av detta att man INTE ska banka av yttre drivknuten utan man ska plocka av inre drivknutsdamasken och knuten och sen glider du bara på yttre damasken och sedan inre damasken sätter dit inre knuten med den nya låsringen,klart!

OBS inre knuten måste sättas tillbaka åt samma håll annars får du inte på låsringen, fråga inte hur jag vet ;-)

Vare sig ni beställer en ny damasksats eller en ny drivaxel så glöm inte att beställa en ny bult till yttre drivaxeln/navet.

Denna bult är en sträckbult har en fjäder och en o-ring på sig.
Den ska dras 200Nm och 90 grader.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Gjorde nu detta ingrepp!

Var inte så jävla avancerat. Lite trångt å pilligt.
Tog lös fälgen, lös med hela bromsoket, av med skivan. Sen skruvar du lös bromsskölden. Skruva lös stora insexan i mitten. Sen tar du lös bulten å lossar hela spindeln från över bärarmen. Den bulten satt dock som fan! Mutten släppte lätt, men att få ut bulten genom hålet var lite tjorvigt.

Efter de så fick man svänga åt vänster fullt, då kunde man vinkla ut hela drivaxeln så man kommer åt den. Pilla lös klammrena från gamla damasken. För att få lös knuten från axeln så drar du bara in bulten i knuten. Då trycker bulten på drivaxeln och pressar ut knuten som en avdragare. Hade tur att nya bulten man fick med var helgängad. Originalskruven var inte de, men den pressade ändå ut knuten halvvägs med den bulten.

Sen bara dra ihop allt i omvänd ordning. Var lite pilligt att få tillbaka knuten på axeln i och med de sitter en låsring i ett spår som knuten ska glida över. De var lite pilligt att få den på plats. Kan vara bra att bara två personer!

Sen kan de vara bra att ha en speciell tång till klammrena. Går väl me nån annan tång men enkelt me den som är utformad till just såna klammer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.