AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
452

Information 535 -93

Jag skulle vilja ha lite information angående stereo i en 93:as 535. Ska hjälpa en god vän med stereon.
Vad jag undrar över är;
Vill mig minnas att det sitter högtalare i instrumentpanelen? Isf vilken storlek?

Vilken storlek är det även på dem i dörrar fram och bak?

Måste jag eventuellt montera av hela dörrsidorna för att byta högtalare? Om jag nu i vilket fall bestämmer mig för att dra om kablage, var sitter skruvar och är det nån sorts upphägning på dörrsidorna?

Kanske nån som även vet vilka stereokablar till huvudenheten som är vilka? Hans instruktionsbok står på tyska, och jag önskar mig gärna slippa ansträgningen med att mäta fram vilka kablar som är vilka om någon här kanske känner sig snäll nog att berätta? =)

Vart sitter även ingången genom torpedväggen?

Är det nånting annat jag ska tänka på? Eller kanske någon som vill tipsa om något...

Tack på förhand!

//Tomas Lindeborg

Hej!

Nere vid kickpanelen fram sitter 5,25" högtalare. Högtalarna sitter altså inte i dörrsidorna. Bak sitter de i hatthyllan.
Tack, såg det idag =)
Hörru.. satt å funderade på om det kan hända vara sig 5.25'' i hatthyllan bak?

Hur gör jag för att komma åt dem i kickpanelen?
Hur sitter den monterad?
Är det bara att försiktigt bryta upp gallret i hatthyllan? den ena hade lossnat lite, men den andra tyckte sitta ganska bra =/

Tack på förhand..
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Jodå, det sitter diskanter i brädan. Kommer inte ihåg storleken, men de är ju inte stora. Som Fredrik Nilsson skriver så sitter midbasarna framför dörrarna, original är 5,25", fast det är inga problem att få dit 6,5" heller. Vet tyvärr inte så mycket mer eftersom jag lämnade in allt till en firma:-D!

let the Best Machine Win!
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Du hann visst före:-)!

let the Best Machine Win!
Har aldrig öppnat upp de i hatthyllan men jag skulle kunna tänka mig att det sitter med clips...Testa bänd upp lite försiktigt.

Fram så sitter det med plastclips som du skruvar ett kvarts varv så lossnar de. Sedan för du panelen lite framåt så de lossnar från gummilisten innan du för den rakt utåt. På förarsidan är det samma princip fast där måste du även lossa handtaget till motorhuvsöppningen.
Tack för svaren hittills... Ska ta och riva lite i veckan =)
Återkommer om jag stöter på problem och funderingar... något jag aldrig klarat mig från...

Svarar gärna på det jag kan hjälpa till med!

Kan rapportera det jag fick problem med när jag bytte högtalare fram i Touringen.
På baksidan av kickpanelen sitter fyra smala bultar som man skruvar fast högtalrna med med hjälp av små muttrar.
Jag köpte GAS 5,25 högtalare och skulle skruva dit men det visade sig att det ville inte alls passa pga att denna "bult" är aldeles för kort för vissa högtalare. Svårt att förklara nu, du kommer att förstå vad jag menar om du stöter på det problemet själv.
Allt slutade iaf med att jag fick borra 4 hål i panelen och skruva fast högtalarna jag köpt med skruv.
Kan ta kort om du vill se så du vet hur jag menar. Gjorde vissa små modifieringar med panelen för att få fast allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.