AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.037

Dold spårsändare i BMW

84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
Frågar åt en vän vars försäkringsbolag kräver att hans BMW är utrustad med spårsändare kopplad till larmcentral. Vad har ni att rekommendera?

Den ska vara dold men hur är det med signalen om den är "för dold"?

Visa användare
10
Skeeter
535d xD Touring -16
Om försäkringsbolaget kräver att den är kopplad till larmcentral bör de också rimligtvis kunna rekommendera en tjänst som de godkänner.

IF säljer t.ex några olika på sin site Länk

Certifiering av spårsystem
Enligt normen SSF 1073 certifieras spårsändare inte för sig själv, utan endast som ett komplett sök- och spårsystem. Ett sök- och spårsystem består förutom själva spårsändaren även av en installationsorganisation, en larmcentral och en uttryckningsorganisation. Normen SSF 1073 beskriver krav på sök- och spårsystem. Avsikten med sök- och spårsystem är att återfinna och säkra objekt som har kommit på avvägar. För att uppnå detta ska ett sök- och spårsystem bestå av minst följande enheter:

En systemleverantör
Spårsändaren, dvs den fysiska utrustningen i objektet (enheten)
En installationsorganisation, som säkerställer att spårsändaren installeras korrekt.
En larmcentral, som övervakar larmets funktion och drift samt säkerställer att uttryckning sker vid larm

En utryckningsorganisation, som ska hitta och säkra objektet.
Certifieringen ger ytterligare säkerhet till användare och kan vara ett krav från försäkringsbolag, om det försäkrade objektet har ett högt försäkringsvärde. Observera dock att många försäkringsbolag "godkänner" spårsändare som saknar certifiering enligt SSF 1073 i den bemärkelsen att de ger rabatter på försäkringspremien och/eller självrisken.

IF rekommenderar att man kontrollerar med sin försäkringsrådgivare vad som gäller för sin försäkring.

Krav från försäkringsbolag
Vissa bilar måste vara försedda med en godkänd aktiverad spårsändare med koppling till larmcentral för att stöldförsäkringen ska gälla vid helstöld av bilen. Kravet består av två delar, en fysisk spårsändare i bilen och ett abonnemang för larmcentralkopplingen.
84
235
84jr0
Jag tror inte att det som säljs där i länken är inte helt godkänt. De rekommenderade en spårsändare från GS Group men det finns flera som är godkända och kanske billigare, därför undrar jag vad andra här har för erfarenheter.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
För båt finns det en spårsändare man koppla till larmcentral om man är försäkrad hos Svenska Sjö, Länk
Visa användare
10
Skeeter
535d xD Touring -16
Det vore konstigt, tycker jag, om inte någon av de spårsändare som IF säljer på sin hemsida skulle vara godkända, IF är ju ändå ett försäkringsbolag...

Hursomhelst så är väl det billigaste godkända valet det bästa valet eftersom det handlar om att uppfylla försäkringsvillkoren och få sin premierabatt.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
Köpte en av dom som IF säljer, den lyckades dom aldrig få igång spårningen med (supporten) , så den skickade jag tillbaka.

Använder denna :

Länk

Finns att välja med olika storlekar på batteriet, det kan rekommenderas att välja en med så stort batteri som möjligt, för om det händer något och man behöver spåra i realtid, så går batteriet åt snabbt.

Standbytiden räcker olika länge beroende på hur aktiv du vill att sändaren skall vara.

Det finns som sagt var en massa inställningar efter eget tycke.

Och den fungerar riktigt bra att spåra live med, både från mobilen och datorn.

Dom billigaste modellerna skulle jag inte köpa, batteriet och mjukvaran hos dom kommer nog inte hjälpa ifall något händer.

Men är man ute efter sänkt försäkring så kanske dom blir godkända för det.

Har dashcam, spårsändare & DEFA larm, gissa om det påverkade min försäkringskostnad? ;)

84
235
84jr0
@Kane
Det där borde funka, för försäkringsbolag vill ha tracker MED ÅTGÄRD.

@Skeeter
Det står uttryckligen på trackers i länken till IF säkerhetsbutiken att t.ex. den dyraste trackern (SweTracker) inte uppfyller kraven och är inte godkänd. SpotGuard är däremot godkänd Länk

Fler förslag för som någon skrev man vill ha billigast möjliga för att uppfylla försäkringsvillkor.

Billigast är att ansluta bilen till Hells Angels så kommer inte en snubbe våga peta ens på bilen :-)
84
235
84jr0
@lanab
Är Hells Angels godkända av försäkringsbolag? Åtgärd utlovas av HA om man rör deras prylar. :-)

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kan Apples nya Airtag vara ett vettigt budgetalternativ till spårsändare? Behöver förvisso laddas en gång om året men är liten och oddsen för att någon går förbi en stulen bil med en iphone någon gång tycker jag känns ganska rimlig såvida tjuvarna inte lokaliserat och tagit bort Airtagen tänker jag.
När jag köpte min M2 på Holmgrens så var den utrustad med spårsändare pga stöldrisken. Kollade mailen precis och i det fallet användes Länk

Godkänt eller ej av IF för din vän vet jag inte förstås
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Jag vet inte hur smarta biltjuvarna är, men skulle jag vara ute efter en bil i 500ksek+ klassen för export så skulle jag ta med en eller två bredfrekventa störsändare för att slå ut all kommunikation. går att köpa på ebay eller bygga själv...
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
@Z4-pirayaN
Jo och det är väl så jag förmodar att de går tillväga just nu när de verkar sno unika Porsche bilar i stora volymer. Men förr eller senare lär ju bilen antingen demonteras ned i reservdelar eller byta identitet och säljas i ett avlägset land eller dylikt och då tänker jag att oddsen för att någon med en iphone förr eller senare lär befinna sig i närheten eller i bilen.
Men det är kanske bara en tidsfråga innan tjuvarna hittat sätt att lokalisera en Airtag och förstöra den om det blir en vanlig typ av spårsändare till skillnad mot befintliga produkter på marknaden.
Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
Airtag. vet jag inte vad det är, men förmodar att det är rfid? och det går ju hyggligt lätt att lokalisera med hjälp av en vanlig mobil...
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Z4-pirayaN: Airtag är baserat på Bluetooth LE. Principen är väl att alla iphones blir en del i nätverket som lokaliserar alla Airtags, men som iphoneanvändare kan du bara se dina egna airtags.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.