AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.813

Stötdämpare E91 - köper man orginal?

Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Ja, som rubriken lyder; köper man likadana som bilen kom med från fabrik? Fick ett oljud samt luktade det skumt runt vänster bak efter att ha kört över ett farthinder. Vid enkel kontroll ser jag att stötdämparen har gett upp & släpper ur sig olja. Inte direkt förvånad då bilen betett sig alldeles för svampigt för att vara frisk i dämparna. Bilen är en 325iM Touring -07. Har nyss köpt den & tycker den är ganska låg, men det har väl endast med fjädrar att göra? Men - finns det nåt logiskt svar på dämparfrågan tro? Köper man samma som sitter monterat från start, eller är det mest onödigt dyrt med ”M-dämpare” som kanske är sämre än annat tillgängligt? Lär väl få veta från verkstan imorgon vad som kan monteras på den bilen, finns väl lite olika chassin på de där?
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag brukar köpa Sachs från typ eBay. Sachs sitter ofta från fabrik.
Du hittar rätt artikelnummer här.
Länk
Köp M-dämpare om du ska ha det.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Vid en snabb titt kan det vara denna SACHS 311 410 eller SACHS 311 411 om den är byggd 02/07 och före.
Verkar som det är samma på M och standard. Olika fjädrar bara sannolikt.

Finns här bl.a:
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
bl
2.294
blixten
325i -88
Jag hade också köpt sachs. Men ett tips är att titta på lite olika utländska nätsidor, för priserna varierar rätt kraftigt på bla stötdämpare.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Jag köpte Bilstein B8 bak till min 2006:a med m-sportchassi original. Funkade kanon och båda stötdämparna bak var ganska slut vid 11000mil (dock inget läckage). Ska även byta till B8 fram vid tillfälle. Stötdämparen som var mest slut:

Länk
Ska även köra lite längre på originalfjädrarna då jag tycker bilen ser helt OK ut höjdmässigt.

Tidiga E90:or har andra stötdämpare om man har m sportchassi jämfört med sportchassi men det ändrades senare. T ex har min artikelnummer 33528036000 bak medan bilar med "vanligt" sportchassi har 33536767335 fram till 03/2007. Efter det är det nog lika på m sport och sportchassi.

Men Bilsteins sportstötdämpare kostar lite mer så jag skulle rekommendera dig att köpa Sachs Supertouring eller Bilstein B4 som båda finns med anpassning för msportchassi och/eller sportchassi. Eller kanske Koni STR.T som är lite mer sportiga i karaktären (och orange i färgen dessutom), men kostar som Sachs & Bilsteins originalmotsvarande dämpare.

Kan rekommendera QP24.de för skapliga priser Länk finns även på ebay men priserna brukar vara lite hyggligare i webbshopen. Fraktas även DHL (Tyskland) -> Postnord (Sverige) med hemleverans (som brukar funka olika bra på olika ställen). Har du bil tillverkade före 02/2007 så kan man köpa hem 4x Sachsdämpare för msportchassi för c:a 3700:- inklusive frakt därifrån, dock utan annan hårdvara som man kanske ville ha till (fjäderbenslagringar osv). Finns ju även andra "fabrikat" (risk för no-name produkter) som kostar lite mindre.
ma
314
makeba
635 Csi -83
Z4C 3.0Si -07
Alpina B3 3.3 -00
Länk

Finns även här till ngt lägre pris... 250-300 Euro/sats för Sachs beroende på tillv.datum. Har handlat en gång därifrån och funkade ok.

Byt även fjäderbenslagringarna när du har nere dessa

/Kent
Transocean
Bilstein B4 blir kanon.
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Tack för alla svar, nu har jag lite att ta i beaktning!
Visa användare
451
Propeller
325iM Touring -07
Tack för alla svar, nu har jag lite att ta i beaktning!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.