|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Bytte enbart själva drivaxeldamasken mha tratt-metoden och en expanderbar damask (Biltema). Själva drivknuten kändes felfri. Om någon annan tänkte göra samma sak kan jag dela med mig av några erfarenheter: *Skruven till styrspindelns lagerhus som kniper runt övre länkarmens stift kan sitta som berget efter många år (10 år) med vatten, salt och skit. Blyhammare och ett drivdon är bra att ha till hands. Även någon krypspray. *Stiftet satt om möjligt ännu hårdare, åtminstone är det svårare att komma åt med kraft. Gjorde egna drivdon av avkapade kraftiga bult som jag tejpade fast så att jag kunde använda både händerna när jag slog med bredsidan på slägghammaren. Bör slå på stiftet och inte bända/slå mot länkarmen för då tar säkert gummibussningen skada. *När det är isär, tvärställ hjulet så mycket det går, styrspindelhuset viks framåt och åt sidan. Jag tog hjälp av 2 st spännband för att hålla det åt sidan. Tänk på att inte sträcka för hårt på bromsslang o de andra slangarna (3 st). *Drivaxel och knut tar man bakåt men sidledsmässigt stoppar fjäderbenets genomföring axeln något. Säkert enklare att byta hela knuten än att med hjälp av tratt försöka trä på en ny damask? *Tratt (köpt på autodoc) hade jag kapat av till lämplig diameter så den var ca 1-2 cm större i diameter än knuten. Slipat av kanterna. Gjort en tratthållare av ett kort kvastskaft och en bottenplatta som jag hade tratten på, enklare att få kraft om den är mer "fri". *Drivknuten sprayade jag rikligt med Braaklean och torkade med papper. *Tratt och vrängd damask förvärmde jag i en hink med hett vatten innan, sen smörjde jag in tratt (insidan) och damask med Yes diskmedel och drog över den. Går förvånantsvärt lätt, dock litet trixigt med drivknuten som vinklades uppåt ganska kraftigt. *Vrängde tillbaka damasken när den väl var på plats, sköljde av diskmedel, fettade in knuten med nytt fett och fäste sedan låsringarna med hjälp av en vanlig tång. Se till att den dras åt så hårt det går i innersta möjliga läge innan sista biten knipsas ihop. *Stift och skruv fettade jag in innan återmontering. Stiftet gick hyffsat lätt att knacka ner tillbaka i spindeln. Ny skruv monteras enkelt. Hade det varit lättare att få isär grejerna hade det här jobbet gått fort, nu fick jag slita i värmen ett bra tag innan jag fick till det. |
|
|
Varning för trådlyft, Men lägger in mina erfarenheter också. Jag lossade på skruven till övre wishbone enligt ovan. Sprayade på rostlösare varannan dag i en vecka i förväg för att allt skulle lossa vilket det också gjorde. Skruven var bara att knacka ut försiktigt med dorn och hammare. Använde sedan en borrhammare med spetsmejsel (ja, en betongborrmaskin) inställd på enbart slag, ej borrning, och använde på stiftet. Det satt rejält hårt men kröp ut uppåt relativt lätt med maskinen. Stiftet har en grop i mitten som en mejsel/dorn kan vila i när man knackar uppåt. Inga andra leder behöver lossas än denna för att kunna vika hela spindeln framåt, nedåt. Därefter använde jag universaldamask med tillhörande specialverktyg från Biltema och krängde på över Drivknuten. Passade även på att byta främre nedre länkarmen när jag höll på då drivaxeln behöver lossas för att den ska gå att byta. Inre bussningen var helt slut så ni som har vibrationer i framvagnen - kolla skicket på era! Lossade faktiskt också bromsoket men det är inte helt nödvändigt, kände bara att jag ville ha lite mer plats för att kränga på damasken. Det tog några timmar men på nästa sida kommer det att gå fort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.