AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.397

Byta drivaxeldamask F11

Sida 1 av 2
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej!

Min yttre drivaxeldamask vänster fram är paj och fettet har kommit ut.
Dock är själva knuten i gott skick. Om man ska byta bara damasken, vad finns för bra tips då utan att behöva riva allt?
Jag tänker främst på delbar damask eller en expanderande?
Bilen är en F11-2012
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Har samma problem fast höger sida. Har kollar lite på youtube, verkar gå hyffsat lätt å komma åt om man plockar av hjulet samt släpper på över bärarmen.

Jag köpte dock en komplett knut från Drivknuten.se. Min är också frisk, men byter ändå knuten, trist om den börjar låta om nån vecka när man ändå har haft isär allting. Men ska du bara byta damask så brakeleena knuten rikligt å sen fetta in på nytt
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Tack för svar!
Ja det vore trist om knuten tagit skada, får se hur jag gör.
Var det svårt att dela mellan knut och drivaxel? Tänker på hur man bäst trär på damasken?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har bytt några damasker genom åren. Man märker nu direkt om knuten är skadad eller ej. Gå den tyst och fint utan glapp är den ju inte skadad.

Jag sköljde ur knuten med avfettning så den blev helt ren och fyllde den med nytt rent drivknutsfett innan jag satte på nya råmärken.
Pe
85
Peter2meter
528i 2011
325i cab 1989
Jag bytte ett par damasker på min gamla peugeot med denna metod:
Köp universaldamask på biltema
Skär till den så den passar din drivknut med ett rakblad
Skär upp den i en rak linje så den går att trä på axeln
Använd superlim för att limma ihop den igen, 2 cm i taget

Det är ganska pilligt och limytorna får naturligtvis inte bli smutsiga men är man tålmodig så går det. Fogen blir superstark med superlim och lär hålla damaskens livslängd. Man kan prova fogen genom att limma lite gummi man får över när man trimmat till damasken.
Jag bytte yttre drivknutsdamasken (vänster sida) förra veckan på en 2013 525d xDrive Automat.

Hade köpt en original damsksats (GKN) från Autodoc.

Det låg totalt fyra damask klammer med i kartongen, generöst tänkte jag, men det visade sig att två av klammerna var till inre damasken, man fick även med en ny låsring (till inre knuten) och en ny låsning till inre delen av drivaxeln (den som låser fast i växellådan.
Tror pga av detta att man INTE ska banka av yttre drivknuten utan man ska plocka av inre drivknutsdamasken och knuten och sen glider du bara på yttre damasken och sedan inre damasken sätter dit inre knuten med den nya låsringen,klart!

OBS inre knuten måste sättas tillbaka åt samma håll annars får du inte på låsringen, fråga inte hur jag vet ;-)

Vare sig ni beställer en ny damasksats eller en ny drivaxel så glöm inte att beställa en ny bult till yttre drivaxeln/navet.

Denna bult är en sträckbult har en fjäder och en o-ring på sig.
Den ska dras 200Nm och 90 grader.

Ne
16
Nennestam
325d e91 -09
Jag bytta min yttre damask vänster fram för ett tag sen. Ringde bmw inne i Varberg där jag bor å dem sa att jag behövde ta bort hela drivaxeln. (åt helvete me de) tänkte jag å försiktigt lyckades slå bort drivknuten, spraya rent den med bräkleen. Fyllde den me så mycke fett jag kunde å sen sloga tbx den med den lya låsringen å på med damasken som jag fyllde med fett också sen på me allt.
Hade dock stora problem men klämman då 2 gick av när ja klämde dem (med ett riktigt verktyg för de så klart) till slut hittade ja klämmor men mycke gods i som sitter där än.

de e fan inget kul jobb men jag gör de hellre än att lämna in å betala ocker priser
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Den nya bulten jag fick med knuten var i princip helgängad, så jag kunde använda bulten som avdragare. De tjorviga var å få tillbaka den tyckte jag.

Hade också lite problem med lilla klämman, fick den inte riktigt så jag ville ha den. Men den är lätt att kontrollera å byta ifall den skulle börja lossna.
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Tack för input!
Jag åkte till Mekonomen då de var 1000kr billigare än BMW.
Nästa gång gör jag det själv :)
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Bytte båda mina främre yttre precis, hål i båda vid 18700 mil, 535d -13. Alla med xdrive och några år på nacken bör nog kolla sina - lätt att se fettet som samlas på bromsok m.m som läcker ut och byter man inte i tid får man byta knutar/axlar i onödam. Inte konstigt att de går sönder då det känns som att de är tillverkade i ett för hårt/icke-flexibelt material för att vara yttre knutar.

Jag bytte till Biltemas universal töjbara: (ej de delbara!)

Länk

Spontant kändes de mer robusta än original men det återstår att se. Töjde de med en tratt och trädde över knutarna utan att demontera axlarna:

Länk

Räckte med att lossa kulleden vid fjädertornet (bulten bör man köpa ny) och styrleden så gick det att komma åt allt, plus drivaxelbulten såklart. Bromsarna kunde sitta kvar, broms/sensorledningar gick att dra över ”navet” så att man kunde fälla ut allt ordentligt och komma åt.

Fr
205
FredrikNacka
530xDA Touring M-sport -13
Min yttre vänster drivaxeldamask har spruckit längs med veckningen. Efter notering på besiktningen förstår jag (nu) att det måste ha skett förra vintern, för då var det seg massa på insidan av vinterdäckets fälg. Har kört ca 1200 mil sedan dessa, men jag har ännu inte märkt några symptom på att drivknuten skulle vara skadad. Frågan är om det räcker med att byta damasken eller om hela drivaxeln måste bytas. Hur bedömer jag bäst om drivknuten (och därmed axeln) behöver bytas? Några erfarenheter?
Enklast att byta hela axeln, beställ från Autodoc eller liknande, är inte farligt dyrt.
Termoplast damasker och massa gammalt kladd är aldrig roligt att hålla
på med så köp en komplett axel och spar en massa tid.
Fr
205
FredrikNacka
Om jag byter axeln, bör jag tömma och återfylla med ny diff olja? Viss mängd rinner väl ut?

Vad jag förstår är påfyllnadspluggen/hålet svårt att komma åt? Åtminstone när drivaxelns är återmonterad. Är totalvolymen 1 liter? Castrol Syntrax Long Life 75W-90?
Lyft bilen så den lutar mycket åt höger så rinner det inte ut.
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Byta yttre drivknuten är absolut billigast och snabbaste åtgärden. Jag bytte bägge knutar fram på f11 under 1 timma. Behöver inte dra ut drivaxel från framdiffen.

1. Av med hjulen.
2. Bort med bulten till drivaxel
3. Bort med mutter till övre wishbone.
4. Nu går det att dra av gamla knuten och trycka dit nya.
5. Återmontera allt.

500kr+frakt för drivknuten.
Länk

Once a Bimmer, Always a Bimmer.
Fr
205
FredrikNacka
Tack för tips! Om nu yttre drivknuten är skadad (vilket den ju borde vara efter 1 år med trasig damask) så är ditt alternativ både billigare och enklare än att byta hela axeln.

Steg 3 - är det EN mutter på den hästskoformade övre länkarmen? Vet du åtdragsmomentet på den? Bör den bytas till en ny? Så lossar jag den kommer drivknuten fri mao?
Steg 4: Är väl det jag är mest nervös för. Hur får jag loss drivknuten från axeln. Det går väl inte med handkraft? Utan man måste knacka med en hammare? Har för mig jag läst att den kan sitta ganska hårt. Vill inte riskera att inre drivknuten lossnar istället.
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Länk

Steg 3: Bort med mutter (18) och även bulten (17) då kan man knacka upp wishbone (13) och ner med den andra. 56nm är åtdragningsmoment, jag har återanvänd bult och mutter men byte är att rekommendera.

Steg4: Drivknutet lossas enkelt from axel med egna bulten som håller drivaxel på plats, du gängar in bulten tills den är löss. Återmontera behövs 2 personer: en håller drivaxel med tex rörtång och den andra slår med hammaren med breda mot nya knuten. Man hör ett click från låsringen, hör man inte då kan man kolla genom drivknuten så att den sitter på plats.

Kolla video 25 sekunder, hur man tar av drivknuten och du ser även åt vilket håll drivaxel ska ligga.
Länk

Bytte även hjullager då jag var ifarten, den sitter med 4 st bultar.

Fr
205
FredrikNacka
Tack för bra tips och video! Verkar smart att lossa den där övre skruven för att komma åt.
Fr
205
FredrikNacka
Idag försökte jag ta tag i det här bytet. Drivaxelbulten lossnade relativt lätt, men värre var det med skruven (17) som nyper tag om stiftet från hästskoformade länkarmen. Muttern lossnade, men skruven sitter som berget, går att vrida med kraft men inte att knacka ut. Provade med slägghammare med en träbit emellan och en blyhammare - för att hålla gängerna intakta. Provade även 5-56 och att vrida skruven ett 20-tal varv. Finns några trix? Eller är det bara att ta i mer?
Måste skruven ur? Eller går det knacka isär länkarm och ”benet” med den i?
Fr
205
FredrikNacka
Skruven (17) kom till slut ut genom lirkande, 5-56, knackande omvartannat. Höjde även upp hjulupphängningen, kändes lättare då. Men nu är frågan hur jag får isär sista delen, stiftet i hästskodelen från staget. Bör hjultupphängningen vara höjd till ”normalläge” eller hänga ner ”fritt”? Knackar jag underifrån på ”stiftet” eller på själva hästskon?
Bi
95
Bimmer e34
Tesla Model3LR -19
335xdt Steg2 -15
325ix Sedan -89
M5 3,6 Sedan -91

Länk

Jag knackade underifrån på stiftet till wishbone. Höjde hjulen ca 15-20cm från marken.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.