|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har ett märkligt problem med luftfjädringen. Bilen har säckat ihop på höger bak en längre tid. Har alltid tagit för givet att det är det klassiska med trasig luftbälg. Tog nu tag i detta och bälgen byttes på verkstad. Verkstaden hörde av sig när dom hade bilen och sa att även kompressorn är trasig. Säger att den läcker vid torkfilter. Då kompressorn är väldigt dyr så tänkte jag först höra här vad ni tror. Jag tror nämligen att det är ventilenheten som strular istället. Bilen sjunker aldrig på vänster bak utan alltid höger sida och det är alltid när jag använt bilen och haft lite last där bak. När jag stänger av bilen så hör man tydligt hur systemet släpper ut luft för att nå rätt nivå men sen är det precis som om att ventilen till höger bälg inte stänger helt när rätt nivå är nådd. Om det skulle va kompressorn som läcker borde inte bägge sidor av bilen säcka ihop då? Finns det något sätt man kan kolla upp detta på alternativt smörja upp ventilerna om det nu är ventilen till höger sida som hänger sig? Med vänlig hälsning, Christoffer. | |
|
Hej, Som du beskriver problemet, kan det knappast handla om kompressorn. Om så vore, hade bilen ju inte kunnat kompensera för den tunga last, som du nämner. Gå på instinkt, men det lär betyda att du måste byta verkstad. Annars riskerar du att den aktuella gör (eller låtsas göra) som du ber om men kommer fram till att det ”inte var fel på ventilpaketet. Skall vi byta kompressorn nu?” Den verkstan har ju också sin stolthet. Och behöver tjäna pengar. Skruvar du själv, är valet enkelt. /Lennart |
|
|
Verkar ju finnas ventilpaketet löst att köpa! Det skulle jag ha provat först. Se här:Länk Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej! Tänkte bara uppdatera, problemet är löst och det visade sig vara ventilenheten som var trasig. Ny beställdes från eBay och byttes på 30 min. Nu stannar bilen uppe och kompressorn verkar det inte va något fel på. Skruvade isär den gamla enheten för skojs skull och ventilen som gick till den sidan som säckade ihop var helt full med rost så antagligen vatten i systemet som orsakat detta. |
|
|
Kul att det ordnade sig! Bra jobbat. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.