AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.269

330d x-drive aut 2009, aut-lådan växlar ryckigt 1-2-3 och missar växel, 4-6 felfritt

De
15
Decson
525i -01
Hej
Jag har mailat frågan till några automatlådefirmor som varit behjälpliga och svarat men de kunde inte svara på rak arm, visst jag förstår att det kan bero på mycket, men jag tycker symptomen är ganska speciella och växelberoende så det borde peka åt nån viss del i systemet.

Så då tänkte jag höra här om någon haft Detta problem eller liknande och isf gått till botten med det?

Jag jämför en del med en manuell låda för att förklara upplevelsen:

start på ettan, vid uppväxling till såväl 2an som till 3an kan den gasa mitt i växlingen så varvtalet stiger innan nästföljande växel (som att växla utan att släppa gasen med man), ryckigt.

ibland lägger den i samma växel vill lugn acc, alltså 2an till 2an så det blir som när man kickar koppling för att få spinn på rwd

Trycker man på lite, halvgas-fullgas kan den ibland få i nåt friläge vid växling mellan 1-2, 2-3 så motorn rusar och man får släppa ner den på tomgång och börja om.

4-5-6 fungerar perfekt och mjukt, inga problem att byta läge p-r-n-d, bara 1-2-3 som bråkar.

fick igår upp varning "transmission faulty, drive moderately to service center".

Har sett och läst mkt om några packningar, en rektangulär 8-formad och fyra rör, även solenoider och hela mechatroniken/ventilpaketet, men som sagt, vad kan ge just detta fel?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.