AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.829

Koda och registrera batteri, kostnad?

Pe
28
Persic
325iA e93 -09
Någon som har koll på vad verkstäderna tar för detta? Har inte rört bilen på länge och ska köpa nytt batteri men finns inte med samma spec som innan. Är det rimligt pris eller gör jag bättre i att beställa en Carly alt. INPA från OlaO?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Carly är ju lite roligare och smidigare och dessutom har du ju användning av det fler än en gång. Inpa kräver en laptop och kablage.
Att säga vad en verkstad tar är inte möjligt en del kan ta fika bröd medans en del ska ha + 500 spänn + moms för att koppla upp bilen. pga prenumerationen för tex Bosch koster dom en del.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Lämna i Sthlm för 1800:- +moms i timmen eller gör det själv på 5 minuter som Hasso skriver :-)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag har fått lära mig att om du monterar ett lika stort (alltså i AH) batteri så behöver du inte koda, för då är bilen redan inställd på att batteriet är ex 110 aH. Någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jo, det stämmer, men det skall registreras så bilen vet att det sitter ett nytt batteri i bilen.
Laddningen anpassas efter det och gör du inte det kommer livslängden att förkortas på batteriet och det är ju lite surt med tanke på vad ett AGM-batteri kostar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hasso, min erfarenhet är att man har mer användning för Inpa än bara en gång på en e90 ;-)
Startspärr, FRM problem, ELV problem koda in begagnade, styrenheter etc etc. Sånt som inte Carly klarar.
Men Carly är trevligt också, tycker inte det ena utesluter det andra. Alltid bra med fler verktyg i lådan.

Nyhet just nu i "min" Inpa är reset av adaptionsvärden på NOX på MSD80
dvs N43, N53, N54 motorerna.

Hittade några trevliga script som jag la till.
Se bild:
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Eller så svänger du förbi mig i Järfälla så fixar jag det på 5 min åt dessutom helt gratis.
Hej olaO!

Har sedan tidigare köpt INPA av dig och hade uppskattat om du väldigt kort kunde beskriva hur man ska göra för att registrera ett nyköpt batteri (av samma sort och samma ampere). Läste kort att man ska gå in under Engine i menyn?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Gå in på din motor, välj F5 Status, välj IBS, sen ser du.

Mvh Ola

Mina bilar:

Länk
Tack Ola!!! Visst var det så som du beskrev och enkelt att göra (när man väl vet hur).

Detta sparade mig minst 850 kr för det tog verkstaden sist för att registrera nytt batteri. Hutlöst men de berättade i förväg att det är minimi-debitering och att det bara skulle ta 2 minuter.

Sådant här gör detta forumet guld värt. Än en gång tack!
Om man bara lyfter batterikabeln och sedan sätter tillbaka den efter några timmar, kommer man då behöva koppla upp sig och koda eller nåt annat jox?
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Svar nej, bara att koppla på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...förutsatatt att du behåller det batteri som satt i bilen innan du kopplade ur batteriet och att du inte laddat det eller laddat ur det under tiden...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.