|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 520d xDrive -14 Och fått ett otäckt missljud när jag går från drive till reverse eller vice verse:a... Det låter som det slår ett mekaniskt metall ljud och upplevs som bilen hoppar till. Ungefär som när man har glapp i lagren på en gammal cykel. Vad kan det vara? Drivaxel, bussningar på länkarm, löst bromsok, annat? BAKGRUND Jag bytte till nya fina sommardäck på bilen förra veckan Efter däckbyte kände jag obalans och upptäckte även glappande ljud vid inbromsning. Det visade sig vara dåliga bussningar på både vänster och höger sida som nu blev mer markanta än tidigare. Vi pressade därefter på nya bussningar på länkarmen och blev av med glappet vid inbromsningarna. Däremot visade det sig att det fortfarande var kvar vibrationer i bilen vid högre hastigheter. Och efter en längre sträcka om 50mil tog jag in den på ytterligare en balansering av däcken. Det visade sig vara obalans i däcken samt att vissa fälgar var skeva. Detta åtgärdades av firman, men då uppstod ett annat fel... Efter att jag provkört bilen och blivit av med obalansen, knäppte det till vid en inbromsning och därefter så fort man ändrar lägesenergin på bilen, exvis genom att backa efter man kört fram, eller köra fram efter man backat så knackar det till ordentligt och känns i hela bilen att det är något fel. Även denna gång rör sig däcken, dock inte vid inbromsning, utan snarare vid acceleration i annan körriktning. Vad kan det vara för fel? Jag har kollat med första firman som hjälpte till med bussningarna och de sa att de lossat på länkarmen samt bulten till drivaxeln. Kan dessa behöva dras efter? Kan det bli några andra följdfel? Andra tankar och förslag mottas tacksamt. Vi tar tacksamt emot alla förslag och tips, så vi kan fortsätta vår semester. Tack! | |
|
Här kommer även ett litet filmklipp där missljudet hörs |
|
|
Nu är sommarrebusen löst. Det var centrumbulten som satt lös så att splinsen knackade när man ändrade på drivningen. Case closed! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.