AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.896

F11 530xd -17 Head-Up Display har slutat fungera

Ha
8
Hammerin
F11 530xd -17
Hej!

Min head-up display fungerade som den skulle fram till idag då den slocknade.
Den är såklart påslagen på knappen osv. I I-driven för head-up så ser man att texten bli vitmarkerad när man slår på den så man kan göra inställningar, medans när man slår av den på knappen så blir texten gråmarkerad så man ej kan göra inställningar.

Kan lampan för head-up ha gått sönder? Hittar inga säkringar för den. Kanske inte finns några?

Några tips?
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Det hände mig också för några veckor sedan. Fungerade igen efter att jag stängt av, låst och låst upp bilen.
TJ
55
TJ1965
530xd F11-2016 IE PPK
Hände min med en gång. Var dock tvungen att låta bilen gå i sleepmode innan det funkade, så stängde och låste och väntade ca 15m sen funkade den igen.

Hänt samma med den digitala hastighetsmätaren ett par gånger.

Hade velat ha en reboot knapp i bilen, man vill ju inte vänta en kvart var gång sånt här händer
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Samma här, hänt en gång. Navigationen flyttade fram och tillbaka mellan huvudinstrumentet och HUDen när man aktiverade/avaktiverade HUDen, men inget syntes i rutan. Funkade som det skulle igen morgonen efter.
Ha
8
Hammerin
F11 530xd -17
Tack för svar!

Ska låta bilen stå över natten och se om det funkar imorrn.
Har inte fungerat än så länge idag trots ett par omstarter.

Kan man lyfta pluspolen nån timme på dessa bilar eller blir det en massa felkoder och skit då?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hur gick det? Fungerar den igen idag?

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
Ha
8
Hammerin
F11 530xd -17
Fungerar inte idag heller :(
Jävla piss. Har beställt tid på M-Bilar här i Borlänge för felsökning.

Några andra tips?
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Kan instämma, jävla piss. Min bil som hade gått mindre än 4000 mil började vibrera vid inbromsning och nu vill bmw ha ca 16000kr för skivor mm samt bussningar i framvagnen. Och nu behöver jag fylla på kylarvatten. Vilken skit och det blir nog inte bmw igen efter tre bilar av detta märke. Märkligt att sista årsmodellen av f-modellen verkar vara en skitbil. Brukar väl vara tvärtom, sista modellen vet de att skruva ihop.
Ha
8
Hammerin
F11 530xd -17
Hummer :: Undra vad för lite kylarvätska beror på?
Men behövdes det verkligen bytas bussningar fram? Och inte bara skivor?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Märkligt med förlorad kylarvätska, men kandidater på det är kanske vatten-pumpsläckage, värmepaket, någon slang/koppling etc...

Om en bil "drar" kylarvätska är det antingen ett läckage utåt eller inåt som då går ut via förslagsvis motorn(gud förbjude).

Någon liten påfyllning(microläcka/fuktning någonstans) på något år är väl inte hela världen, men absolut inga frekventa påfyllningar..

Har inte hört någonting om problem med kylarvätskeläckage på F10/11, men det finns säkert någon som har mer info där?
Kan tänkas finnas någon svag punkt i någon detalj som har framkommit, men som sagt har själv ej hört/sett/läst något..

Mvh Janne.
Zi
826
Zig
G21 M-Sport
Z3 M-Roadster
VW Polo R-Line
När kylarvätska försvinner kan det väl i värsta fall vara EGR-problem?

Bara för att BMW inte återkallar vissa årsmodeller behöver det ju inte betyda att problemet inte finns där...

Länk

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Håller med - kolla EGR-kylaren!
Det brukar vara första tecknet på dålig egr-kylare att det börjar försvinna kylarvätska. Det är tyvärr en presumtiv brandfara då det ackumuleras sot i insuget som kan börja brinna i de fallen....

Kontakta BMW, det är säkerhetskampanjer på vissa motorer pga. dålig EGR-kylare!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Det var några dl jag behövde fylla på då nivån i behållaren var klart under märket för lägsta nivån. Men nu har det inte läckt på de senaste ca 40 milen. Jo jag kanske ska börja med att byta skivorna och vänta med bussningarna. Orginalskivor verkar finnas på e-bay för ca halva priset mot här om det nu passar min bil.

Och att byta verkar vara gjort på max 30 min per sida. Provade att skruva bort bromsoken och smorde/rensade och det gick snabbt.
Ha
8
Hammerin
F11 530xd -17
Uppdatering:

Har haft bilen inne idag på M-Bilar här i Borlänge.
De har inte lyckats få igång head-up displayen. Inga felkoder. Ingenting.
De har programmerat om HUD och resetat bilen bl.a.
Nu ska de skicka ärendet till BMW Tyskland för att se vad dem kan göra.
Eventuellt koppla upp bilen till Tyskland.

fortsättning följer...
Gh
8
Ghuleh
525i X-drive Touring -09
Fungerar din regnsensor? Av nån jävla anledning dog min HUD när regnsensorn slutade fungera. Ingen F11 dock, utan en M5 E60. Har för mig att de gick på samma säkring på den modellen. Long shot, men man vet ju aldrig.
Jag fick höra av glasmästaren när vi bytte ruta att den är speciell för HUD skall tydligen vara någon film? för att kunna projicera bilden som blir. Är det så
att du kanske har en spricka i rutan?
Ha
8
Hammerin
F11 530xd -17
Japp regnsensorn fungerar.
Nix har ingen spricka i rutan. Endast ett litet stenskott på passagerarsidan. Men det kan väl knappast ha nån inverkan?
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
@Hummer stå på dig, min 520dt började också vibrera som tusan vid inbromsning förra året, också runt 4000 mil. Förenade bil Malmö bytte skivorna fram utan kostnad och efter det så var det bra. På frågan varför så svarade de "det blir så, räcker att skivorna är varma och man kör i en regnpöl så blir dom skeva" :/
De undrade också om jag hade kört på bana med bilen (vilket jag inte gjort).

/P-O
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
@PO-A
Bilen köpte jag av en märkesoberoende handlare när den gått 2600 mil och var 1,5 år gammal. Kanske därför de inte tog det på goodwill. Då jag läst här på nätet att bmw:s framvagn är känslig lät jag märkesverkstan byta skivor och belägg samt bussningar. Ville inte ha något snack om jag bytte själv och felet var kvar. Fick dock rabatt ca 3000 så ”bara” dryga 13000 för premiumgrejorna samt två år eller tre års garanti.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.