|
|
|
|---|---|
|
I min nya X5 så valde jag 22" däcken. 747 Bicolor. 315/30 bak, 275/35 fram. Valde luftfjädring. Men, det går inte så bekvämt som jag hoppades... Ja, jag vet. Det var idiotiskt för komfortens skull, men det är j***igt snyggt... Nu är det så att jag smällde min förra bil, en G30. Har därmed sommarhjulen kvar till den, 668 M Performance. 20". 275/35 bak, 245/35 fram. Då kommer ju frågan, passar de? En fråga till, vad ska jag göra annars för att få bättre komfort. Är det profilen som spelar mest in eller är det storleken på fälgen? | |
|
Kort svar; profilen - däckens förmåga att dämpa utgör en stor del av bilens fjädring, så att säga. Helt rätt med 22" annars, värt stötigheten :) |
|
|
Min 2 cents ....att välja 22" bara för att det ser snyggt ut när bilen står parkerad, på bekostnad av komforten är för mig helt obegripligt. Ungefär som fjortistjejer som går med lågskor, magtröja och uppknäppt jacka mitt i vintern. Allt för att se snygg ut |
|
|
*Marin Yes, precis så jag skrev också. Mycket du tillför med ditt svar... |
|
|
Det beror på däckvalet skulle jag säga. Jag hade på en M50d F15 för några år sedan 23” Hartge hjul med Conti däck och det var absolut inga problem - utan luft fjädring dessutom. /Anders |
|
|
* Med känsla Okok. Vad hade du för profil på dem? |
|
|
Försöker läsa från en bild och det ser ut att vara 315 25 23 /Anders |
|
|
Profil och storlek på fälg hänger ju ihop. Ju större fälg du har, desto lägre blir sidan på däcket som kan dämpa vägens ljud. Körde en GLK merca med superstora fälgar. Man fick ju hörselskador, pungbråck och ryggradskompression så fort vägen var det minsta ojämn. Men snyggt var det.... |
|
| Skiljer ju 7% i rullomkrets mellan dina 22" jämfört med G30's 20" så det blir ju inte bra. Dessutom ca 5 cm skillnad i diameter, det blir tomt i hjulhusen..... | |
|
Precis. Du behöver montera däck med lite högre sidor på fälgarna så du får samma rullomkrets på däcken. De högre däcksidorna gör att det går tystare och mjukare. Men inte lika snyggt..... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.