|
|
|
|---|---|
|
Hallå Är ute efter en ny familjebil och sneglat på BMW F11 av senare årgång. Provkörde en 520D Xdrive 184hk. Märkligt nog behövde den växla upp 4 gånger innan den nådde 100km/h? Väl mycket tycker jag och är lite lätt besviken? Acceleration blev inte märkvärdig alls och min äldre passat behöver växla tre gånger. Är alla Bmw dieslar så lågt växlade? Blev en massa växlande för ingenting känns det som? En omkörning blev inte heller så lyckad då växlarna var så korta? Finns det något annat alternativ att köpa? Är sugen på en 528 egentligen men det är inte lätta att hitta? | |
|
F10/F11 har en 8-stegs automatlåda därav fler antal växlingar. Din gamla Passat hade säkert 5- eller 6-stegs låda. De nyare folkvagnarna har 7-stegs. Mvh Håkann |
|
|
Stämmer det verkligen att den behöver växla upp 4 ggr och då alltså först når 100 km/h på femte växeln? Även om den har 8-stegade auto så låter det lite konstigt. Jag ska kolla varvtal på fyran/femman när jag åker till jobbet snart. Med fler växlar så blir det fler växlingar och 2l dieslarna har kort register så mer växlingar blir det naturligt. Dock ska accelerationen tjäna på en tätare låda givet att den växlar snabbt vilket denna låda gör. |
|
| Jag har 4300 rpm vid 100 km/h på fyran, så helt omöjligt är det inte. Har dock för mig att dieslarna har en snabbare bakaxel, vilket borde ge lite lägre varvtal vid given hastighet. | |
|
Jag hade skippat 520d och satsat på en 525d istället om du ska ha diesel pga acceleration och driftsäkerhet när det kommer till F11. |
|
| 525 och 520 har samma motor enda som skiljer är programvara och intercooler. Inte en sexa som de äldre. Utan man får hoppa till 535 och det känns att det springer iväg då. | |
|
525d med n57 motorn är inte samma som 520d med n47 som har problem med kamkedjor. 523i och 528i N53 är sexor med andra problem som spridare, tändspolar och Nox-sensor. Senare 528i med turbofyran har jag inte koll på. |
|
|
520d och antagligen 525d är helt enkelt programmerade så, utväxlingen är så för att bilarna ska vara pigga i stadstrafik och upp till motorvägsfart. De stora diesel bilarna växlar inte lika ofta upp till 100 och är dessutom betydligt piggare i motorvägsfart. |
|
| Ska iväg och kolla på en 530 d. Får se hur den beter. | |
|
Sorry du hade rätt om 525d och 520d är "samma" motor när BMW gick över till turbofyror runt 2011. Tidigare modell 525d F11 hade dieselsexan. Jag är helt insnöad på sexor. :) |
|
|
Precis :). Ska iväg och testa en 530d 2014 med en sexa i. Känns att hysterin angående växlar är inte så effektiv egentligen. |
|
|
Har nu provat en 530d och det är en riktigt trevlig bil. En 5 serie måste ha en sexa om det är en diesel. 520d känns som en svag bensinare upptill 100 sen känns den som en disel bil. Har provat en 528 och de är riktigt trevlig den med. Blir att leta om ingen har någon att sälja här? |
|
|
Du kan få köpa min bensinare, 528iX LCI Touring -14, ~4500 mil om du inte har hittat en. :) Med sportläge på låda och motor så växlar den 2 gånger sen är den i 100. |
|
| Hej absolut intressant. Färg? Skinn? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.