|
|
|
|---|---|
|
Hej! Ny på BMW och har lite funderingar. Köpte en Bmw e46 318i 2004, med N46b20 motor i billigt, då den lagt av under körning. när jag nollade motorn så ser jag att avgaskammen inte står rätt, verkar ha kuggat. jag ställde in kammen rätt, med låsningsverktyg. sen när jag provar snurra motorn så snurrar kammen sporadiskt, alltså drevet snurrar med. men brickan där man låser allt samt kamaxeln står still, följer med ett halvt varv ungefär, sen stannar den. förstår inte riktigt hur det funkar, tog av drevet men det sitter inga splines mot kamaxeln. antar att det justeras med oljetryck? blir det ventilsallad på dessa motorer om den kuggar över? därför kamaxeln stannar? mvh Hans | |
|
När min E46 kuggade över gick den inte att starta, dvs den tände inte för motorn kände av att kamaxelgivarna gav fel läge. Det fattade ju inte jag så jag harvade på med startnyckeln å extrabatteri säkert 25ggr 5-10sek. Plötsligt startade bilen å jag kunde köra den till verkstaden. Ventilerna tog ingen skada iaf. Hopplös motor generellt. Men visst fixade kamkedjan å spännaren vid 16k mil. Bilen går ännu men sjunger på sista versen nu vid 26kmil. Riwa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.