|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw fantaster. Jag kortfattat mig lite snabbt angående det problemet som har uppstått på mina kärra. Som rubriken lyder så har jag fått sprickor i glasen bak på min bil. Tog ut bilen ny 2017/03-17. Bilen är otroligt välskött och alltid hand tvättad. Miltal ligger på 1800mil i dagensläge. Kontaktade bmw för att söka hjälp och mycket sant som andra har blivit drabbade att BMW hävdar att det är handhavande fel. Hur i hela fridens namn skulle jag kunna åstadkomma detta på en sak jag välvårdar. Nu samlas det kondens vatten i baklyktorna och är oroligt att detta ska leda till elfel i bilen. Jag känner att jag har tappat förtroendet för varumärket och var såklart nära på att beställa min nya 330E G20 men efter det inträffade lär BMW GLÖMMA mig som spekulant i sina anläggningar till dess att mitt problem är löst. | |
| Påstår de inte att du använt fel avfettningsmedel? Jag brukar undvika använda avfettning på både bak och framljusen. | |
| Jag är gasnak pedant och försiktig så ingen avfettning på dörrlister eller lyktor. | |
|
Du har förstås tvättat bilen med svamp, shampo och sämskskinn som inte var original bmw produkt. Ja då får man stå sitt kast. (obs ironi) Bmw börjar bli som Volkswagen, som för typ 10 år sedan påstod att bilens bristande bromsförmåga i snöslask, berodde på det svenska vägsaltet och att det inte var något man behövde ansvara för. |
|
|
Handhavande fel???? Hur menar dom då? Man kan ju bara öppna och stänga bakluckan på ett sätt. Om något tar i, som skulle kunna påverka glasen så är det väl snarast så att monteringen av luckan är fel från fabrik. BMWs sätt att hantera sina kunder som inte är nöjda med deras "premium" produkt är under all kritik numera. Man känner inte igen fel som kunder kommer med trots att det finns interna meddelanden om dessa. Man struntar i folks missnöje och låtsas att det är kundens fel. BMW är inte längre vad det en gång var :-( Numera en dussinprodukt med tveksam kvalité. Trist utveckling. Att sedan BMW Sverige har gjort stoppa-huvudet-i-sanden-som-en-struts till en konstform är bara ändå mer beklämmande. Niklas Fransosen |
|
|
Jag förstår det. Nu har jag bokat in bilen i slutet av augusti för kontroll av bakljusen samt bildtagning. Jag har leasat en 320 x-drive för ca 4 månader sedan och även där ser man lite smått att där skarven går på bakljusen mellan blinkersen och position ljusen att det faktiskt kommer att spricka upp av värme och kyla. Denna bil skall tas med vid kontrollen för att BILIA GROUP BMW skall kunna se att detta är fabrikationsfel. Bortsett från allt så gick min bil på ca 580,000 vid beställningen. Jag menar att kvalitén för dessa pengar skall kunna hålla åtminstone 5 år på plastdetaljer. Komigen vi köper ingen fård fista för 130,000 där man får stå ut med fler kostnader. Irriterande är det och försöker väcka fler bmw förare för att se över sina bakljus, dock så gäller detta enbart faceliften då jag själv haft flera utav den första F30 modellen och inte haft dessa problem. |
|
|
"Fransosen". Håller med. Är själv ägare till: M3 E46 02, 525 E60 2010, 320 X-DRIVE 2019, 330E 2017. Ägt även 33st andra BMW'S innan dess och varit av äldre modeller som fått mig att fastna för märket. Jag tvivlar på detta idag efter det inträffade och inte minst det man hör om självbrinnande modeller. Jag är själv en 2 barns pappa och skulle verkligen inte vilja vara med om något liknande. kvalitetsskillnad på hög nivå mellan dem gamla modellerna och dem nyare där senaste syftet varit massproduktion och inte kvalité. |
|
| Jag hann inte ens köra 100mil innan jag hörde rasslande bakljuddämpare (ska bytas av bmw) och distinkt gnekande framvagn vilket jag tror är framdämparna. Framdämparna försökte handlaren med att det var normalt ljud av kompressionen men jag har aldrig ägt en bil som gör det ljudet och poängterade att det inte var normalt eller acceptabelt så det är fortfarande inte klart hur dom ska lösa det. Även centerhögtalaren rasslar riktigt illa av basljus och asdljudet. Min tekniker berättade "off the record" att bmws utrullning av nya G-modeller har medfört otroligt mycket kvalitetbrister och tog några exempel som jag knappt kunde tro mina öron. | |
|
Dekey. Bara det faktum att du måste vänta till SLUTET av agusti (idag 1/8) är bara det beklämmande. Hur svårt ska det vara egentligen? Du bestämmer en tid i morgon med en meck eller vem det nu är som tar beslutet, glider förbi och visar snabbt upp bilen. Man tar ett beslut, så klart att glasen i plast ska bytas och det gör man då i slutet av månaden. Får som det kommer bli nu blir det inget förrän i slutet av September som du kanske får nya glas.... Jag har i många år hållit BMWs fana högt men får allt svårare att göra det. Som jag skrev tidigare, BMW är en massproducent numera som har som enda syfte att kränga så många bilar som möjligt, tyvärr med tveksam kvalité där man fortfarande kan krama ur stora pengar från konsumenter som ännu tror att BMW är vad det en gång var. Frågan är bara hur länge sminket sitter kvar? Jag köper ingen mer BMW, det är säkert i alla fall. Tyvärr :-( Malcus, enlighten us please!!! Kan vara bra att veta menar jag, vad för nåt som kommer att dyka upp i en BMW inom kort. Niklas Fransosen |
|
|
Fransosen" Dem är underbemannade under semesterperioden var deras förklaring till väntetiden. Jag håller med att det bör gå snabbt men det är deras metod till att få kunder att tröttna eller kanske hoppa över det som är oviktigt. Jag får ha lite is i magen men jag tänker inte stå för kostnaden av bytet. Inga fler nya BMW'S föds i min familj efter dessa 2 bilar förrän BMW Sverige börjar skärpa sig och tar vara på sina konsumenter och återför premium bilar. |
|
| Nja kommer inte ihåg exakt men va något om att dem fick riva inredningar på de första Z4 som kom ut för att det inte va dräneringshål i balkar bla. Annars mycket mjukvara som inte alls var färdigutvecklat vid lev till kund. Men som sagts tidigare, vi som är beredda att betala för en premiumbil förväntar oss också premium, även från bmw Sverige. Jag fick åtminstone bra respons senast jag var in så förväntar mig att dom löser mina problem nu efter semestertiderna. | |
|
"fransosen" Tack för tipset med att åka in lite snabbt för att få den fotad. Jag åkte visst förbi och berättade om läget. Killen på kundservice tvekade inte en sekund med att följa med ut och fota bakljusen. Han har visst stött på många fler BMW som haft spruckna bakljus. Misstankarna är att bilarna är för styva och kör man lite roligt så pressas bakljusen av karossen och det kan också vara så att gjutningen av bakljusen är kass. Dem han har varit med om har gått på garanti alltså att dem spruckit för tidigt rättare sagt vilket betyder att jag faktiskt skött min bil, så det blir att att skicka ärendet som reklamation då garantitiden löpt ut för min bil. Killen påpekade att detta är ett återkommande problem som inte bör vara några problem att åtgärda. |
|
|
dekey... skönt :-) Hoppas nu att BMW fattar rätt beslut och fixar nya lampor till dig utan kostnad och snabbt! Niklas Fransosen |
|
|
Otroligt nog så vill inte återförsäljaren ta det på garantin så jag fick helt enkelt avslag. Reparationen kommer att kosta dryga 11.000 kronorna är det här ens möjligt. Tänk att behöva stå för en sådan kostnad för att få sin bil godkänd på första besiktningen. Det är skam för BMW fy skäms på er. Vet någon om man kan ta detta på försäkringen? I och med att bmw inte tar den så antar jag att dem menar att jag har själv skadat dem vilket i sin tur betyder att jag har till ersättning via försäkringsbolaget. Skall man ta denna väg eller skall man anmäla återförsäljaren till ARN. Kundservicerådgivaren bekräftar att det är ett känt fel hos BMW. Rekommendationer?!!!! |
|
| Du kan ju skriva insändare till motorpressen och berätta hur det ligger till så att det blir känt för fler än de som hänger på Autopower. Teknikens värld, AutoMotor&Sport, Vi Bilägare, Motormännens Riksförbunds tidning, Motor. | |
|
FY FAN FÖR BMW Sverige!!!! Dom håller duktigt på att förstöra sitt rykte, se bara hur dom (inte) hanterar problemen med de brinnande bilarna. Skäms!!! Pröva en annan återförsäljare kanske? Eller kontakta BMW DE? Självrisken på detta är den så billig då? Då bilen är så pass ny landar det väl under Vagnskadegarantidelen och där brukar inte självrisken vara så låg som man kanske tror. På min leasingkärra (ej BMW) så låg den på nära 7.000kr så kolla upp det. iofs billigare än 11.000kr men ändå. Niklas Fransosen |
|
|
Detta problem gäller inte bara Bmw men vi har flera nya WW kombis på vårt jobb och minst 3st av dessa har nu fått spruckna baklyktor som WW inte tar på sig. Enligt Bilmetro så var det ett känt problem och WW i tyskland hävdar att det är "kemikalier" från spolarvätska och avfettning som får baklyktorna att spricka. Vi använder bara miljöklassad och rätt avfettning och spolarvätska. Bilarna är -17 -19 i årsmodell och gått max 4tusen mil. |
|
|
@ Headmaster, då kanske det är dags för biltillverkarna att ha prylar som tål den spolarvätska och avfettning som normal sett säljs i butik till kund. Om deras produkter bara tål en viss sorts kemikalie så kanske man bör få ett par års förbrikning i samband med köpet av bilen. Mycket dålig undanflykt! Man blir otroligt trött på det usla bemötande man får som kund :-( Niklas Det är förresten inte utan att man börjar tycka att det faktiskt ligger en hel del i uttrycket "det var bättre förr" även om man kanske kan ta och uppdatera det till "det är sämre nu" Fransosen |
|
| Verkar som bmw sverige blivit lika vrickade som vw sverige var för ett antal år sedan (och kanske fortfarande är?). Minns att dåvarande svenske marknadschefen svarade Motormännens riksförbund, att dåvarande Passats bromsproblem i snöslask berodde på vägsaltet och inte var volkswagen problem eller ansvar... När idioterna lyckats ta sig så högt upp i företagshierakin är det bara att byta bilmärke. | |
|
Dekay: har du talat med din säljare om detta? Jag tycker du ska försöka dra det ett varv till. Det är inte rimligt att du ska stå för detta kända fabrikationsfel. Tyvärr känner jag igen tendenserna. Enligt min erfarenhet så är BMW rätt så snåla med goodwill. Sen är din bil under 3 år så den borde falla under reklamationsrätt oavsett. Min förra VW Golf drabbades av samma sak, baklyktorna sprack. Men det var ingen diskussion överhuvudtaget. VW tog och bytte lyktorna direkt. |
|
|
Nu har jag hört av mig både på telefon och mejl till kundrelationer på BMW Sverige. Hon jag pratade med på kundservice verkade inte heller särskilt glad över det beskedet jag fått på att det inte skall åtgärdas via återförsäljaren. Hon sa att det skulle tas till den berörda avdelningen för sådana ärenden och skulle även höra av sig till återförsäljaren då detta inträffade drygt 1 månad efter att garantin löpt ut. Håller tummarna. Fransosen Självrisken är smarrig men isåfall är det bara att vänta tills nybilsgarantin löpt ut. Jag vägrar att betala dem pengarna! Tur för min del att detta hände iallafall då jag var på väg att beställa nya 330E G20 som skulle gå på dryga 679.000 kronor, men efter det här får dem ta en torr svamp att suga på. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.