|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Jag kommer snart att köpa en X5 M. Det kommer att bli min sista BMW. Chris bangle satte trenden och nu är det som vissa har skrivit svårt att avgöra om det är en KIA eller en 3 serie. M märken patchas på allt och i såpass hög utsträckning att en gammal hårdrockares väst skulle bli avundsjuk på antalet patchar. Framöver finns det inga intressanta begagnade BMWs för mig inte ens inom det "riktiga" M segmentet. Kolla senaste M5 - vilken flopp rent designmässigt. Jag menar kolla bakändan och avgasrören - jesus. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Som helt ny i BMW-världen, men M3-köp 2014, kan jag nog lite hålla med dig "Kävlingepågen", samtidigt som min övriga fordonsvärld är Volvo, för allt annat bruk än just kicken att dra igång M3:an och kör nercabbat på fina dagar. Det ger en enorm glädje och är värt alla pengar som behöver läggas ner, tycker jag. Risken, som BMW tar, iom utspädningen av M-märket, är uppenbar. Det kommer att dränera M-prestigen gradvis, men säkert ge bra vinster kortsiktigt. Andra volymmärken har ju uppenbarligen försökt kopiera BMW's framgång i varumärkesbyggandet, t.ex. har Volvo och Mercedes försökt nå yngre målgrupper, samt allmänt motorentusiaster, och kanske lyckats till viss del. Men jag tror att det kostar en hel del, och äter på vinsten, att sälja högprestanda bilar som "standardbilar". Jag vet att t.ex. e46 M fick ett antal uppdateringar och byten av vevaxellager under de 6 år som den tillverkades ( S54). Det var gratis för kunden, men knappast för BMW..... Är det någon som vet om M-fabriken i Regensburg är kvar, och om de fortfarande "handbygger" M-bilar isf. ( eller specialbygger jft med motsvarande standardvariant)? em3 |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Håller inte med om att Bmw späder ut M-märket. Tycker det är naturligt att det kommer fler M-modeller när modellutbudet utökas. Vore konstigt om det idag bara hade funnits en M1a, M3a och "M6" och M5 bara för att modellutbudet såg ut så på 80-talet. Finns varken M7, X1M, X2M, M1, M6 eller M-touring modeller idag trots att det tidigare funnits. Jag hade inte haft något emot om man breddat utbudet något med exempelvis en M4 GC eller M5 och M3 Touring eller varför inte en riktigt sportig M7a. Att ha M-performance modeller tycker inte jag dränerar M-prestigen. Förstår man inte skillnaden mellan en riktigt M bil och M-performance så är problemet snarare Bmw-kunskapen än problemet vilket namn modellerna har. Historiskt sett anknyter det till M535i som var en sportigare version av 535 men inte lika brutal som M5 på 80-talet. M635i bör dock kunna klassas som en riktig M-bil även om den bara fick M6 namnet på vissa marknader. Mig veteligen har bara Bmw handbyggt M5 E28, M5 E34 och M3 E30 cabriolet och det skedde i Garching (efter 86) i norra utkanten av München. Jag tror att man idag bland annat gör modifieringar till Individual manufaktur beställda bilar i samma eller angränsande lokaler. |
|
Toppmodellerna (M, AMG, RS) finns till största del för att boosta standardmodellerna. Det är dyrt att göra de här bilarna sett till volymen. Med attribut som M-sport, M-performance osv kan gemene bilköpare "likna" toppmodellen, till överpris. Om man stör sig på detta kanske ett större problem är att M-bilarna i grund och botten är en trimmad/stylad standardmodell. Då kanske man ska inrikta sig på en Porsche istället för M, AMG, RS. |
|
|
Håller med och stategin, att släppa ut högprestanda och sedan mjölka bra pengar på "nästan" M idag. Men min fundering är om det kanske skiljer på "riktig" M idag och någon/ ett par generationer tillbaka?Är dagens M klart över det övriga programmet, eller är skillnaden. och därmed det lite utstickande och unika, på väg att suddas ut? Jag vet för lite om dagens program, och skillnader. Men vad jag vet är att en e46 M3, är mycket tydligt annan bil än en e46 330, är skillnaden lika stor idag? Kanske spelar det mindre roll, som några antytt? em3 |
|
|
Igelkotten; e46 M är byggd/slutbyggd i Regensburg, frågan är hur mycket jämfört med standard-linan..... em3 |
|
|
mephisto skrev: "Om man stör sig på detta kanske ett större problem är att M-bilarna i grund och botten är en trimmad/stylad standardmodell. Då kanske man ska inrikta sig på en Porsche istället för M, AMG, RS." Det är just dessa uttryck som tråden befarar blir resultatet när kundunderlaget lever i den villfarelsen. Ponera: -Vem vill betala för en M3 när man kan få en, som man tror i stort likvärdig standard 3-serie, för hälften? -Behöver verkligen BMW tillverka en så speciell bil som M när kunderna inte ser skillnaden? -Kan BMW inte bara lägga all utvecklig på hyllan och i stället skjuta alla resurser på att tillverka M-märken? :) |
|
| Jag tycker återförsäljarna skulle bli mer generösa med provkörningar av M bilar,så att kunderna få smaka på kakan så att säga,tror dom hade sålt flera då. | |
|
BMW lyckades, mycket bra, med att segmentera modeller, de har varit tydliga. De andra hängde på, men från andra hållet, uppgraderade std modeller. Jag har en "äkta" M, en helt annan bil än närmsta modell under i samma serie. Vi kan kanske konstatera att det exklusiva steget inte finns längre, ett stort steg jmft med närmsta std-modell?! Det beror nog på flera saker, en är säkert kostnader. BMW satsade hårt på prestanda/superprestanda för toppmodellen, och var mycket framgångsrik i varumärkeshänseende, men det kostade också rejält med pengar att sälja högprestanda till "Svensson"; precis som i racing behöver man korrigera många ggr. om man lägger sig nära gränsen för en konstruktion, BMW fick ta in många M-bilar för olika byten, främst skulle jag tro vevaxellager, som hör till de delar som har de högsta slitande krafterna i en motor, samtidigt som de utgör möjligheten till högre prestanda genom ökat varvtal... Vi får nog inte se många fler "utstickande" M från BMW, de satte ribban för en 30 år sedan, de andra har närmat sig från andra hållet ( spetsat standard) och det är troligt att det kommer att se ut så framöver. All heder åt BMW som drev körglädje och utmanade gränserna för en std.-bil, kanske närmade sig Porsche, Ferrari, Lambo m.fl., men de jobbar i en helt annan division ( mycket pengar), kanske med undantag av Porsche, som gjort flera försök genom åren att gå mot toppstandard-segmentet ( inte svindyrt....). Igen, för min del är jag supernöjd med en utstickande, knappast kopierbar, från std-produktionen, M3 e46!!! Andra får bli nöjda på sina val, vi är alla bilälskare på detta forum, kanske mycket tack vare BMW! em3 |
|
|
......kanske mycket tack vare BMW, som gjort det möjligt för många motorentusiaster att kunna ha råd att ha och bruka en prestandabil ( jag vill fortfarande ha en Ferrari Testarosa eller F40 i garaget, men, men, även om plånboken kanske skulle tåla det, blir det isf. inte mycket över för andra saker i livet för någon med normalhyfsad inkomst....) em3 |
|
|
M bilarna är INTE en bara trimmad och stylad standard modell. Det finns väldigt stora skillnader i betydande delar av grundkonstruktionen. Min bil är det däremot. Och visst rakt fram är skillnaden inte stor men som bil och på bana är M bilarna på en annan nivå. (Har lite erfarenhet "lite kul en lördagsmorgon") @ Igelkotten. Ditt inlägg beskriver ju just hur M badgen urvattnas? |
|
|
Lanab; E34 M5 har ingenting handknackat. Bilarna kom färdiglackade från Dingolfing och det mesta monterat. Det som är gjort i Garching (gjordes likadant på Vissa Individualbilar och tidiga Alpina E39 är montage av motor, låda, hjul, stötfångare. De två senare hade gjorts likadant i Dingolfing. Det är exakt samma byggkvalitet på en 1995års M5 som en 1995års 518i. Det spelar ingen roll om slutmonteringen gjordes i Garching eller Dingolfing. Det är samma dörrklang oavsett. Jag har aldrig hört någon säga att en M3 E30 Cabrio är mycket bättre sammansatt än en M3 E30 2-d. Cabben är en äkta Garchingbil medan den täckta är gjord på vanliga E30-linan. Det är enbart vissa personer som bryr sig om "äkta" M och sånt oftast utan att känna till hur det låg till på 70-80-90 talet. M avdelningen har gjort massor av modeller under åren. Så fråga er vad är en M-bil är det något som gällde när modellen var ny eller idag? 850 CSI, 318iS Class II, M535i E28 var M-bilar som nya medan vissa i dag ifrågasätter det hela. För min del bryr jag mig mer om att bilen är rolig och jag gillar den än vad folk säger i dag 2019. Men så här är det alltid. Det kan handla om Porsche 924, MB X-klass, Toyota Supra MK V folk har alltid en massa åsikter. För min del stör jag mig mer på att det sitter emblem man inte kan plocka bort som M5 F10s gälar med M5-märke. Om man vill vara diskret och inte visa att det är en M5 hur gör man då? Byter skärmar? Det var bättre på E34-tiden då kunde man få en "stealth" M5 utan massa krimskrams. Välj bort kontrastlack, emblem så ser i princip ingen vad det är. Likadant med M5 E28, 750i E38 och 550i E60. Härligt diskreta bilar. Stephan |
|
|
Kävlingepågen: Det här kanske lite OT men inte tusan är en M5 F90 en flopp designmässigt! Ta genast tillbaka det du sagt, annars kommer jag och nyper dig i kinden:) |
|
|
Byggkvaliteten var/är inte densamma i en e34 518 från Dingolfin, som i en e34-Mbil handbyggd i Garching, även om nu "pressverktygen" må vara desamma. Har ju stängt igen dörrar på båda nämnda modeller, kan tilläggas :) Kan inte heller påstå att bilarna går riktigt att jämföra, 518 ifråga hade trumbromsar bak om jag inte minns fel. Men, det är väl lite det vi diskuterar här, att BMW har ersatt denna "diskreta dörrklang”" ja något som utstrålade även från en e28, med att överösa bilarna med M-dekaler istället. Men visst, ser man till försäljningsvolymerna verkar denna blingbling-prioritering fungera. Minns i övrigt att när modellen kom så tyckte jag m5e60n mest påminde om en "belgian-blue". I dag tycker jag plötsligt modellen är rätt snygg..., märkligt det där. Men den och även senare m-modeller, känns rätt långt från konceptet "finns, men inte syns" som utmärkte e28ornas och e34ornas m-modeller. |
|
|
Varför går det inte att jämföra en 518i E34 med en M5 e34? Det är ju två varianter på E34:ans plattform. Skillnaderna är ju mindre än likheterna. Inte direkt som att jämföra en M5 med ett äpple. Det vore inte svårt, men relativt ointressant att jämföra. Det är inte ovanligt att maskinbyggda bilar håller högre kvaliteten än handbyggda. Toleranserna är mindre i en väl genomförd maskinprocess än när människor gör det. Maskiner är inte uttråkade, bakfulla, ofokuserade, eller i vissa fall oskickliga. Däremot är det många steg där det fortfarande är billigare med människor än maskiner. |
|
|
Blir ju en smula OT. Vi kan ju ha olika ingångar, jag som är lite insnöad på just e34an anser att detta blir en tämligen skev jämförelse. Men andra kan ha andra uppfattningar, bil som bil, fyra hjul och motor, tut-tut lixom, ja hur stor skillnad kan det egentligen vara... Anser själv, att m5e34an är den bäst ihopskruvade BMWn företaget gjort. Andra får ha andra uppfattningar givetvis :) |
|
| Fast det är skillnad på arbetare och arbetare eller hur? M avdelningen där gamla M5 E34 sattes ihop bestod av mer eller mindre "handplockade" individer, dvs de mest lämpade individerna. Jämför gärna med japanernas "Takumi", vilket kan översättas typ med "mästare". Om jag inte missminner mig tog det ca 2 v att färdigställa en M5 E34 efter att "råkarossen" ankommit, övriga modeller färdigställdes förmodligen på under 24 timmar på det löpande bandet. Man hade helt enkelt mycket mycket mer tid på sig att ägna sig åt detaljer, justera osv. Helt enkelt en mer omsorgsfullt sammansatt (!) bil, av utvalda individer vilka i vissa fall kanske såg det som ett privilegium att få sätta ihop dessa bilar. Där är skillnaden mot modernare M, vilka ofta byggs på samma band som övriga modeller. Jag är övertygad om att om man hade jämfört en 525i med en M5 E34 när båda var nya så hade man sett tydliga skillnader i framförallt hur väl karossdelarna är inpassade. Jag har ägt två nya F10 ingen har haft 100% inpassade karossdelar. Samma sak med Volvo V90, i fallet med Volvo gick det att justera för leverantören, i fallet med F10 var passformen dålig mellan skärm och A-stolpe (för stor planskillnad), där valde jag att avstå då risken för ännu sämre passform var rätt stor. Har ni en F10 så kika, ca var fjärde bil har denna dåliga passning (jag gick runt hos flera ÅF o kikade på många nya F10), ja jag är kinkig. | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Henke l :) Tyvärr. Bakänden är ful och ser ut som en kepsbil. Symmetrin är ojämn och ger ett "kittat" intryck - tyvärr. Övriga bilen däremot är mumma. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.