AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
7.129

Degenerering av M badgen.

Sida 1 av 3
42
785
428
Företaget äger min bil😬😬😬😬
Det verkar nu vimla av olika "M" modeller. Suvar framförallt.

BMW är historiskt förknippat med sportigare/busbils orienterade bilar. Och ännu mer så M avdelningen.

Har själv provat några av dessa sk M bilar (suvar och M550i etc) och kan inte för mitt liv få någon slags M känsla.

Visst det är fina bilar men inte tusan representerar de vad M avdelningen iaf tidigare stod för.

Har själv ingen riktig M bil men tom den har mer M känsla än dessa.

Kanske gammal och konservativ men tycker att de successivt förstör sitt eget varumärke. M.

Vad tycker ni?

Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag håller med dig, en M-bil ska vara en M-bil. Men det är inget nytt. I slutet av 80-talet så var de M-märken på 318 och 518 bara för att det satt en spoiler fram och bak. Behövde inte ens vara sportstolar invändigt. Såväl då som nu får man skilja på M-sportpaket och på riktiga M-bilar.

**BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
42
785
428
Jo fast nu tycker jag det är betydligt mer utstuderat.

Min har ett M paket och M trim men det syns inte och BMW hävdar ju inte heller att det skulle vara en M bil.
Vilket är rätt.

De nya "M" bilarna är ju M bilar per definition.
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tycker inte det spelar någon roll, bilarna är ju ändå vad de är oavsett modellnamn
84
235
84jr0
523iA Touring M-sport -11
De har väl insett att det säljer och man kan ta betalt för att M märka en BMW. Mercedes gör samma sak med AMG liksom Audi med S-line. VW har hittat på R-line osv.

Jag håller med att man förstör det som M stod för.

Det blir så med allt när en stor tillverkare vänder sig till den allt större massan, BMW var ju ett mer nischat bolag på 70/80-talet med unika kunder då det var fint ha en BMW där det stod för nånting speciellt, idag rullar mer eller mindre varannan tjänstebil som BMW.

Ni kommer väl ihåg när man handknackade plåten på E34 M5? dom tiderna är helt borta.

AMG har ju sina motorer som får sin egen namnteckning av montören precis som Aston Martin, inget fusk där men även AMG har ju börjat bli missbrukat med AMG paket och dylikt på en vanlig MB.
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Vilket gnäll.
M-paket med kjolpaket runtom, sänkning, vinge, m-sportratt, m-knopp, m-instegslister, sportstolar etc. gick att få till samtliga motorstorlekar redan på 80-talet till E30 och E28, om inte ännu tidigare.

E30 hade till och med små fräcka M-emblem på dörrbreddare och dubbelvingen (M-tech 2).

Inget nytt under solen således.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Jag håller med lanab och 428. Jag minns väl när min klasskompis far hade köpt en ny e28 528i. Vi gick ju lite i cirklar kring denna bil. Denna hade inget M, men strålade attityd, närmast man kom detta annars var väl typ SAAB 900 turbo...

M1 var en bil sådan man läst om, likaså M3e30, såg någon i verkligheten det blev långt senare.

Ja så kom M5e34,

vilken bil, med prestanda som en dåtida Testarossa...
Tror jag först läste om en röd M5a i Teknikens Värld, några år senare kom ett nummer om en grön 3.8. Det TV-numret har jag kvar bland dokumentationen till mina gamla m-bilar.

Visst M3e36, den väckte doch inte alls samma ha-känsla som föregångaren.

Sedan kom e39an, jo cool bil! Men inte hade den samma byggklass eller fräna motorljud som det som kom från e34ans raka sexa. V8?, då tänkte jag närmast på andra bilar...ja typ Rover p6 :)

E46, här väcker CSL-varianten ännu viss beundran, men en cab med aut? Ja fin bil, men är det en "M"?

Banglebilarna har jag 2019 just kunnat vänja mig vid :) V10n tror jag blir en framtida Ikon p,g.a. motorn – lär dröja innan sådana byggs igen. Synd bara manuella inte såldes här.

Idag, tillskillnad från e28ans tid, så känns ju på gott och ont en typ 520d lika vanlig som Audi eller Volvo. Ja, hade SAAB fått släppa sin 9-5-kombi hade den nog varit lika vanlig som BMW.

Ett "M" finns nu vidare på i stort varannan bil. Varje BMW-modell, vilka idag är många, verkar därtill ha en M-variant som "top of the line". X5M? Inget fel på X5, men kan det bli en m-bil? ja tydligen...

Känns avslutningsvis som BMW kanske skulle släppa ett färre antal m-modeller och kanske då fokusera mindre på max hk - min åsikt.
Andra får ha andra åsikter.
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Bmw fortsätter att utveckla prestandasteg i sin modullåda och använder M-badgen mer än tidigare. Sen har ju m-paket mm funnits väldigt länge så det är inget nytt. Sen tycker jag att det är viktigt att förstå att en M-performance modell inte är en M-modell. Det som händer just nu är ju främst att antalet M-performance modeller ökar. Motivet är bland annat att konkurrenterna gör så. Sen har antalet modeller ökat otroligt mycket och då ska det finnas m-modeller även där.

Sen vet jag inte riktigt vad jag tycker om m-performancemodellerna. På ett sätt är det lite fränt men det kommer till en uppblåst prislapp och ser man förbi emblemen så är det ju standardmodeller som bmw utrustat med m-paket, m-bromsar, variabel sportstyrning och kanske lite mer effekt i motorn via annan mjukvara. När jag köpte min 335:a så fanns ingen m performance modell men det gick bra att bygga sin egen genom att addera m-paket, m-bromsar, styrning och ett m performance power kit. Nämnd extrautrustning kostade kanske 70' och då hade man byggt sin egen m light modell, men utan att hävda att det är en m-modell, för det är det ju inte! Tror jag uppskattar gamla metoden mer och att de som verkligen vill åka äkta M köper en sån.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror att trenden är ganska tydlig att detta fungerar för biltillverkarna eftersom trenden ökar.

Man har sina basmodell, sedan toppvarianten i bassegmentet och sedan en prestandamodeller.

1) Audi A4, BMW 320-330, Mercedes C200-300
2) Audi S4, BMW M340i, Mercedes C43 AMG
3) Audi RS4, BMW M3, Mercedes C63 AMG

Att kategori 2 inte är några M-bilar vet ju vi alla. Men i och med downsizing på övriga bilar i kategori 1 så är det ju först i segment 2 man nu får sexor i många fall. Därav är de ju lite mer speciella än vad skillnaden med 325i och 330i var i E46-karossen.

Nu när suvmodellerna står för en stor del av försäljningen är det inte konstigt att de får samma behandling som sedan/touring, som tidigare var storsäljarna men nu börjar tappa andel. För min del är det samma sak att ha X3 M40i och X3 M som M340iT eller M3 sedan.
42
785
428
Förstår hur ni tänker med ,M packet etc.
Men där framgår det ju tydligt att det är ett tillbehör typ läderklädsel etc som monteras på standardbilen du valt in konfigureringen.

Men detta är ngt annat.

De nya "M" marknadsförs som unika M modeller vilket de då är.
Det är ju BMW som avgör vad som är en M modell.

Jag tycker att det är en ganska stor skillnad.

42
785
428
@ Grelle. Det du beskriver är fakta och otvetydigt.

Men oavsett så tycker jag att man urvattnar varumärket.

Men antagligen så betyder det nog inte så mkt då de flesta i den yngre generationen är helt ointresserade av prestanda. De viktigaste i deras batteribilar är apparna och att de kan blogga när de kör förarlöst. 😀

Visst är det lite så. Men ärligt talat ser jag inte problemet med det. Vet man inte skillnaden på en 420 M-sport mot en M4 eller förstår att en stor suv med aldrig så stor motor och teknik inte är jämförbar med coupe/sedan-varianten så spelar det ju ingen som helst roll. Då vet man ju inte skillnaden ändå.

Och de som vet, de vet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nimgaard, jag förstår din poäng. Men här handlar det mer om modeller likt min egen som är en toppmodell av standardbilarna, men ingen M2. För min del är det en två-trettiofem och ingen M-bil. Det är M2 som har det epitetet. Men det är en riktigt rolig bil och om marknadsföringen av modellen vill stjäla lite glans från M-märket så bryr jag mig inte om det. Men att kalla den M-bil är obekant för mig och de jag mött.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07

Buspelle
Håller med 428; varumärket M kan tyckas bli allt mer urvattnat, men man ska ha klart för sig att det är noggranna kommersiella överväganden från BMWs sida som gör att man använder M-varumärket i ett bredare spektra. Det hade aldrig skett om det inte varit kommersiellt fruktbart. Grelles analys ovan av marknaden ger en tydlig bild av att det finns både potential och behov i att möta konkurrenterna och bredda användningen av M i sin marknadsföring. Trist på sätt och vis men kanske bra för BMW på det stora hela.
42
785
428
Det verkar som BMW även får hjälp av kunderna.
Kan inte tyvärr inte BMW nomenklaturen utantill. Men såg idag påväg till jobbet en 5 serie (modellen innan nuvarande den som inte har fake avgas)

Förutom spoilers och feta fälgar satt det ett fett M5 emblem på luckan. Såg lite mysko då den endast hade 2 tunna pipor på ena sidan. Dock såg emblemet ut som original.

Och vad får jag se på väg hem parkerat på gatan.! En M335i. Finns den modellen?

Har inte lagt märke till detta. Är det ngt nytt ?

Får nästan lust att pilla bort mina små m på framskärmarna.
Dekaltrimning är väl några årtionden gammalt åtminstone?
M5 på en F11 finns inte, det är något han själv har klistrat dit. Det är tyvärr ganska vanligt. M335i finns inte heller, däremot har jag sett ett het gäng både M335i och M435i på blocket där man tycker att bara för man har blåa bromsar och en turbosexa precis som MX35i har, så har man per automatik en "M-bil". Jag har tagit bort mina emblem över hela bilen. Den som vet vad man har, den vet. De andra skiter högaktningsfullt i.

Tycker som dig att BMW (och flera) lakar ur legitimiteten ur märket. Det gäller inte bara M utan BMW som helhet när man säljer ut sitt DNA till förmån för volym. Fram till säg tidigt 00 så var BMW inget gemene man hade. Nu är det lika coolt som en V70.

När man delar plattformar och komponenter bilar emellan men ändrar lite egenskaper genom olika kalibreringar hit och dit för att få en annan känsla är för mig rent bluffmakeri.

Tycker mindre och mindre om hur bilbranschen håller på. När man inte längre ser skillnad på BMW och Toyota eller Merca och Kia, så är det något fel. Eller rätt, om man frågar Kia-ägarna.
bl
2.294
blixten
325i -88
M340i kommer i höst, det kan man läsa om man går in på bmw.de, den skall ha över 370 hk och även vara försedd med diffbroms. Man kan ju undra om inte man vattnar ur M3 konceptet en del i och med det.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
När fan blev en Kia lik en Merca?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.