AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.540

Nån i Sverige som kan skaka liv i brickad FRM?

an
23
ancan
320D Touring -10
Slarvade med NCS Expert och lyckades skriva till min FRM-modul istället för att göra reset på den, och då tvärdog den. Så nu saknar jag blinkers, bromsljus, elhissar och annat relaterat, på enda bilen så det är lätt panik.

Tänkte slippa skicka den till Tyskland eller Storbritannien för reparation, så jag undrar om någon känner till någon i Sverige som kan fixa detta? Man behöver vad jag förstår skriva om EEPROM på den, med lämpligt verktyg.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hur lyckades du lösa detta (då det var lätt panik i början av denna månad)?

Lite nyfiken på lösning, för du lär nog inte vara den enda som hamnar i den situationen.
an
23
ancan
320D Touring -10
Blev att skicka den till England. Har inte fått tillbaka den så vet inte resultatet än.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ajdå :-(

Vet det finns firmor i Sverige för bilelelektronik - men det brukar vara mer inriktat mot styrboxar för motorstyrning, ABS, elektromekaniska komponenter och liknande.

Vilken firma i England skickade du till?
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Lite nyfiken här, provade du en vanlig defaultkodning med NCS av modulen?
Dvs samma kodning man gör när man sätter in en beggad modul.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
an
23
ancan
320D Touring -10
Hejsan! Ursäkta sent svar, men har varit bortrest.

Jag skickade den till en kille om annonserade på eBay. Kostade ca 700kr ink frakt, men han fixade till den.

@ola0, När den väl var död så var det kört att koda den via NCS. Den syntes inte alls i några programvaror. Enda sättet då är att plocka ut den, koppla in ett kodningsverktyg på några pinnar på chipet och skriva dit default f/w igen.

(Tror dessutom den faktiskt kan ha dött vid kodningen utan att jag gjorde nåt fel också, "because thats what they do" enligt nån websida.)

Nu gäller det att hitta nån som kan aktivera blåtand på radion, för just den modulen fixar tydligen inte NCS Expert och min kabel.

reparation av BMW, Mini FRM3 , CAS, EGS, DME - Bilelektronik Malmo , www.brakrok.se
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.