AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.152

Adblue konsumption

Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Hej, jag är lite nyfiken vad ni andra här har för konsumption av Adblue på era bilar. I höstas var jag in med bilen ett antal gånger eftersom den varnade för att Adblue systemet var defekt, då böts det doseringsenheter osv men det hjälpte inte, felet kom tillbaka. Sista gången den var in på undersökning så sa BMW att de bara hade återställt bilen och inte gjort något annan och sen dess har jag inte haft några problem.

Men det känns som att nåt inte stämmer. Innan problemen uppstod så brukade bilen ta kanske 0,5l Adblue per tank och enligt bilen själv så skall ja kanske ta mig 1000mil på en tank. Men sedan förra hösten har nivån sjunkit kanske 1-1,5liter på 1000 mil. Därför undrar jag vad ni andra hör för konsumption, tycker det här känns orimligt eftersom min körstil inte har förändras något heller.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Förra gången jag fyllde på på min 535d xdrive hade det gått 4000 mil. Nu har jag kört ytterligare 4000 mil och tanken är ungefär halvtom/full. 535d är såpass stark i sig själv så det är sällan under normal körning som den behöver ta någon Ad-Blue för att möta avgaskraven.
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
Jasså, såpass. Konstigt att den tog så mycket Adblue innan jag hade in den på verkstad dock. (innan jag började få problem)
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Min drar ytterst lite, har kört 1300 mil sen jag fyllde och den säger fortfarande påfyllningsmängd 0,0 l. Kan nämna att även jag fått matarpump och styrenhet till Adblue bytt, tror dock inte att förbrukningen påverkades av det.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Ad-Blue-tanken rymmer ca 17 liter om jag minns rätt, men datorn visar bara "de sista 10 litrarna" (dvs, datorn kommer aldrig säga att det finns plats för mer än 10l Ad-blue). Så förbrukningen av de första 7 litrarna kommer inte synas i datorn.

När Mercedes började tester med Ad-Blue för många år sedan så gjorde de lätt åt en tank Ad-Blue per testkörning Stuttgart-München...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
På min förra bil (2lit 4-cyl 190 hk) fyllde jag 24 liter totalt på 3500 mil. Det var gott om adblue kvar när den byttes in, kommer inte ihåg exakt hur mycket dock.
TJ
55
TJ1965
530xd F11-2016 IE PPK
Fyllde på 9liter efter 1960mil. Är en 530D.

Nu har den gått ytterligare 1900mil och enligt mätaren kan man fylla på 5.5l så förbrukningen har minskat till snudd på hälften. Har iofs ändrat mitt körmönster så bilen används mest lands/motorväg numera.
Transocean
Fyllde 53 liter efter 680 mil. Är en 2545 Mercedes med släp och ca 40 t totalvikt.
Fl
22
Flottbomb
535d Xdrive Touring -15
låter ju som att det är ganska spridda skurar vad gälla konsumptionen. Bara köra o vara glad med andra ord.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.