|
|
|
|---|---|
Transocean |
Tänkte kolla hur mina stift mår nu efter 5000 mil och eventuellt byta men är det nåt extra man skall ta hänsyn till när det gäller högvoltsbatteriet och tändspolar? Jag menar ha läst att inte alla mekaniker får jobba med hybrider? Kanske räcker det att öppna huven, stänga alla dörrar, låsa bilen och vänta 15 min så att bilen går i sleep mode? |
| Tändstiften är ju en del av ICE-paketet och påverkas ju därför inte av elmotorenheten utan är kopplad till det vanliga 12V-systemet, skiljer sannolikt inte från en vanlig modern bil gällande hanteringen där. | |
Transocean |
Ja tänker jag med men Länk och Länk gör mig nojig |
Transocean |
Någon som vet vem som tillverkar BMW-original stift? Original BMW / MINI Teilenummer 12120040551 Kan det vara BERU? |
|
Utifrån bilden, NGK: Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Ok tack! Beställde original från Leebmann. NGK är ju ofta förfalskade |
Transocean |
Ja då har man bytt :-). Tog kanske en halvtimma. Original var Champion OE245 Nu monterade jag NGK med OE Nr 12 12 0 040 551 Tycker dom gamla stiften såg bra ut, tror att det var lite över 4000 mil på dom, man kan nog köra dubbelt så långt utan problem. Länk Länk |
|
Det verkar vara platinastift och de håller normalt 10.000 mil (eller längre med vår rena bensin) och det i en motor som används hela tiden (dvs. en "vanlig bil"). Så jag skulle tippa på att du kan köra minst 15.000 mil med de stiften i en laddhybridbil som kan gå mycket på enbart batteridrift… På bilderna ser stiften i princip nya ut. Nu håller jag iofs NGK som bättre stift generellt så bytet kanske var av godo ändå...! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Hmm, nu när jag tittar på bild nr 2 ser jag att elektroden verkar ha smält....är detta normalt? |
|
Vilken elektrod menar du? Mittelektroden har en tunn silverfärgad platinaspets som är lasersvetsad mot den större dito - det ger en smält svetsfog i övergången om man kikar noga under förstoring. Sidoelektrodens undersida har en infälld liten platinaplatta som är silverfärgad. Tanken är att gnistan skall hoppa mellan platinaspetsarna då de slits väldigt långsamt under normala förhållanden. Kundsupporten på NGK för många år sedan sa till mig att i praktiken kan stiften hålla bilens livslängd under bra driftsförhållanden med vår rena svavel"fria" bensin om man använder stift med platinaspetsar på båda elektroderna... Såvitt jag kan se ser stiftet helt normalt ut och i princip nytt ut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.