|
|
|
|---|---|
|
Hej mina vänner, Min bil flaggar för oljebyte samt fordonskontroll. Men även bromsbelägg fram bör bytas om 270mil. Bavaria gav mig ett pris på 11.000kr Jag tycker det låter helt jävla sjukt! Vad ska en sådan service kosta egentligen? Vad stoppar mig från att ta den till någon annan verkstad? min nybilsgaranti och gratisserviceperiod (3år) har gått ut. Kan ni ge mig tips på vad jag ska göra? | |
| Kolla hur mycket som är kvar på belägen. Det är bara en uppskattad siffra i iDrive, så det kan va många mm kvar. Dom brukar hålla runt 7-9000 mil beroende på körstil | |
| Ja det var ett väldigt högt pris! Sex liter märkesolja köpt på nätet 600 kr, oljefilter ca 70 kr, ATE-bromsbelägg kanske 600 kr, frakt 200 kr = 1470 kr. "No name" verkstad arbetskostnad max 1500 kr. Totalt 2970 kr. | |
|
"Indikatorn" för bromsbeläggbyte i färddatorn är som sagt väldigt otillförlitlig och extremt pessimistisk i sin prognos...kolla tjockleken i verkligheten! Ofta får verkstäderna "backa" indikatorn väldigt många mil vid service för att hamna lite mer realistiskt i prognosen. Mina belägg ska hålla ca 800 mil enligt färddatorn men de har ca 5-6 mm kvar på beläggen....nya är de väl kanske lite drygt dubbelt så tjocka och bilen har nu rullat 12500 mil med de beläggen. Med andra ord bör mina belägg hålla flera tusen mil till utan problem. Exakt vad ingår i offerten? Jag skulle tippa att BMW vill ha drygt 2000 kr för beläggen plus 250kr för givaren och kanske 1500 kr för bytet. Motoroljan lär de ta ca 200 kr/litern för (eller mer) och ca 250 kr för filtret. Sedan ingår väl kupéfilter i servicen och det lär kosta ca 650 kr plus 350 kr i arbete. Bränsle- och luftfilter kanske också ingår (miltal?) ca 600 kr/st och en knapp tusenlapp i byte... Summa: ca 8300 kr Moms tillkommer på ovanstående belopp och en del av priserna har jag tagit från offert för service som görs nästa vecka på F31:an, andra priser är "uppskattningar". Summa summarum: ca 10375 kr i delar/arbete plus "inspektionen" och lite miljöavgifter och "förbrukningsmateriel" = ungefär den offert du fått. Köper du delar från t ex. Tyskland och kan göra jobbet själv, hamnar du givetvis i ett annat prisläge. Sedan finns allt däremellan via olika icke auktoriserade verkstäder. Men kolla även andra auktoriserade verkstäder i närheten - jag fick två olika offerter för exakt samma arbete och delar för servicen som ska göras: den ena på 5300 kr och den andra på 3800 kr (jag tar iofs med mig egen olja men det har båda räknat med i offerterna) = nästan 40% högre pris hos ena verkstaden - båda auktoriserade BMW-verkstäder! Gissa vilken verkstad som fick jobbet... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Bromsar fram håller lätt 15 000 mil ! Olja och filter byter man på OK/Q8 GDS för en hundralapp. Googla Youtube hur man nollställer indikatorn på din bil. |
|
Tja, har man en så ny bil är de flesta intresserade av att få "stämpeln" (elektroniskt eller på papper) från verkstad och många vill ha det från en auktoriserad dito...det påverkar även andrahandsvärdet en hel del de första åren. Men som sagt: 1. Kolla beläggens tjocklek i verkligheten! 2. Kolla exakt vad offerten omfattade. 3. Ta in fler offerter från olika verkstäder inom "åkbart" avstånd. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
??? En "ny bil" från 2016 ? :-) |
| Shit va dyrt, jag har bokat 6000 mil service för min 420d nästa veckan. Frågade aldrig om priset, trodde inte det skulle bli så dyrt - får återkomma vad min service kostade. | |
|
Transocean, När man pratar servicekostnader är 2016 ”ny” bil eftersom nyare än så inkluderas av fri service och inte är berörda av den här diskussionen. |
|
|
Jag skrev inte en ny bil utan "en så ny bil"! De första åren påverkar en "komplett servicebok" andrahandsvärdet ganska mycket! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som flera nämnt, kolla beläggen, det är antagligen en hel del kvar. På min bil ändrade verkstan kalibrerparametrar för bromsarna flera ggr pga indikatorn räknar helt fel. Jag bytte belägg för ett tag sen och nu är det samma visa. Helt felaktig uppskattning! Sen rörande priset så lät det dyrt om det bara är olja, fordonskontroll och bromsarna. Jag gjorde en liknande service på min 335:a och bytte det som nämnts plus stift, luftfilter och kupefilter och det landade under 11'. Bara stiften går på 3000 kr med byte och de har du ju förstås inte på dieseln. | |
Transocean |
DLC skrev: "Bara stiften går på 3000 kr med byte" Just nu kollar jag faktiskt stift för min kärra; en 2018 530e. Dom kostar 7,48€ stk på Ebay:-) Länk Så 3000 kr för 10 minuters jobb plus 6 stift låter dyrt. Så fortsätter det med oljor, bromsar och annat t ex den s k fordonskontrollen som skall göras för att rostgarantin skall gälla :-) Jag vet att många är av den uppfattning att BMW-servad höjer andrahandsvärdet men börjar man räkna i kronor och öre så ser det annorlunda ut. @Mats Ja visst har du rätt! Jag glömmer ofta att ni i Sverige har "fri" service i två år; det har vi inte i Norge utan dessa s k service inkl. paketen måste köpas separat och är ju som allt annat bara än blåsning. |
Transocean |
Och sen när ni har servat era bilar på BMW borde ni kanske kolla om ni fått betala "dubbel-moms" på delarna....i alla fall Bavaria i Norge har ett pris för delar över disken och ett annat för delar som skall monteras vid service :-) Så om ett oljefilter med nummer xxx kostade 388,98 kr utan moms på service varför inte notera delnumret och fråga på reservdelsdisken vad ett filter med samma nummer kostar om du tar det med :-) |
| Hämtade min 420d nu, luftfilter, bränslefilter, microfilter, oljefilter, motorolja samt fordonskontroll - 7979 SEK. Något mer än vad jag räknat med... | |
| Transocean: yes, dyrt är bara förnamnet. Men det är inget nytt under solen, det kostar svinaktigt mycket att låta auk bmw verkstad serva åt en. Om jag tar bort bromsarna så hade jag samma omfattning Som tsint plus stiften för samma pengar. Således, hade stiften varit borta så var priset 5000 kr. Men det verkar inte spela någon roll om man har stift eller ej.. | |
|
Tsint - Holmgrens bil? Jag jämförde fakturan från Bendt bil och offerten från Holmgrens bil - exakt samma jobb och exakt samma delar hos två auktoriserade verkstäder = Holmgrens låg knappt 40% över i pris rakt av på både delar och arbete... De pengarna kan man ha roligare för! Bendt bil var dessutom mycket tillmötesgående och jag fick en gratis lånebil under dagen då de hade min bil och servicen gjordes klanderfritt med bra kundmottagande. Har aldrig haft några problem på Holmgrens bil, men det är något konstigt när de ligger så mycket över en annan BMW-verkstad. Jag tror tyvärr att de har blivit lite väl stora med monopolställning i regionen. :( Som sagt: ta in offerter från flera verkstäder (inte i samma kedja/ägare för de har samma priser) - det kan skilja mer än man tror! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Kolla runt med olika verkstäder, be dem spela vad som kostar vad och se om de accepterar egna delar. Länk | |
|
För rättvisans skull ska jag nämna att jag glömde bort att räkna med 10% BMWCS-rabatt från Holmgrens - men det skiljer fortfarande i runda slängar 30% för exakt samma jobb/material även om jag räknade med rabatten... Jag hade med mig egen olja i båda alternativen och ingen av verkstäderna knorrade pga det. Där skulle Holmgrens annars tagit 241kr/litern...nästan samma summa för 5,2 liter som jag köper oljan för från Tyskland, men då får jag 20 liter i stället! :/ Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| @Johan B, japp Holmgrens, tyvärr så har jag rätt långt till andra BMW-verkstäder och dessutom skulle de byta EGR-kylaren så jag orkade inte kolla alternativ. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.