|
|
|
|---|---|
|
Hej allihopa! Precis som rubriken säger har jag problem med laddningen. Satt i nytt batteri nu när jag skulle ställa på kärran, då det andra var slut. Problemet är att batterilampan lyser och jag har endast 11,8 v på batteriet. Det måste väl ändå vara generatorn? Eller kan det vara något annat? Finns det någon som bytt generator på M5 av denna modell? Tack på förhand. | |
|
Laddningsregulatorn? Länk |
|
|
Hur löste du problemet med laddningen? Min M5 -00 har problem med laddningen, först lyste inte laddningslampan men den laddade inte. Efter jag kopplade bort batteriet och laddade det och sedan kopplade in det började laddningslampan lysa. |
|
| Det är nästan alltid laddningsregulatorn eller kolen som sitter i laddningsregulatorn som är utslitna. Är man händig kan man byta kolen själv, kostar typ en hundring på startmotor.se. Hur långt har din bil gått? | |
|
Den här gått nästan 18.000 mil. Har tagit lös generatorn, borstarna och släpringarna såg fina ut, dock stack de ut bara ca 5 mm. Var oxiderat lite på kontaktytorna, mätte dioderna ok. Lagrena känns fina. Ska prova med ny regulator. Bävar dock för återmonteringen, det blir krångligt att få tillbaka muttern till B+. |
|
|
Hittade felet på generatorn, en lindning på rotorn hade släppt i limningen och tog i datorn. Tråkigt dyrt, men glad att jag hittade felet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.