AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.520

Laddproblem M5-02

Hej allihopa!

Precis som rubriken säger har jag problem med laddningen. Satt i nytt batteri nu när jag skulle ställa på kärran, då det andra var slut. Problemet är att batterilampan lyser och jag har endast 11,8 v på batteriet.
Det måste väl ändå vara generatorn? Eller kan det vara något annat?
Finns det någon som bytt generator på M5 av denna modell?

Tack på förhand.

Visa användare
442
PWtec
BMW Z4 sDrive 35i
Porsche Panamera GTS -16

Laddningsregulatorn?
Länk
M5
53
M5-DOZ
M5 E39 -00
Volvo V90 CC -18
Hur löste du problemet med laddningen? Min M5 -00 har problem med laddningen, först lyste inte laddningslampan men den laddade inte. Efter jag kopplade bort batteriet och laddade det och sedan kopplade in det började laddningslampan lysa.

bl
2.294
blixten
325i -88
Det är nästan alltid laddningsregulatorn eller kolen som sitter i laddningsregulatorn som är utslitna. Är man händig kan man byta kolen själv, kostar typ en hundring på startmotor.se. Hur långt har din bil gått?
M5
53
M5-DOZ
M5 E39 -00
Volvo V90 CC -18
Den här gått nästan 18.000 mil. Har tagit lös generatorn, borstarna och släpringarna såg fina ut, dock stack de ut bara ca 5 mm. Var oxiderat lite på kontaktytorna, mätte dioderna ok. Lagrena känns fina. Ska prova med ny regulator. Bävar dock för återmonteringen, det blir krångligt att få tillbaka muttern till B+.

M5
53
M5-DOZ
M5 E39 -00
Volvo V90 CC -18
Hittade felet på generatorn, en lindning på rotorn hade släppt i limningen och tog i datorn. Tråkigt dyrt, men glad att jag hittade felet.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.