|
|
|
|---|---|
|
Första dagen på semestern, vad ska man då hitta på? Varför inte ta och skicka iväg partikelfiltret till www.filterrefresh.se! Nu har jag fått min dagliga gymnastik upp och ner från garagegolvet, men partikelfiltret är fortfarande kvar i bilen. Det sitter löst i alla ändar, men jag kan inte för mitt liv komma på hur det ska gå till att få ut det ur bilen. Uppåt är det grenrör och turbo, nedåt är det ett halvt chassi ivägen. Någon som har provat, fastnat och hittat vägen framåt? | |
|
Lossa motorfästen så är det bara dra ut det sen. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
|
Och om motorfäste ska lossas antar jag att det går åt ett stöd/ok att lägga tvärs motorrummet så att motorn inte ramlar ner? De bilder jag sett på en vanlig E9x utan fyrhjulsdrift underifrån har betydligt färre saker i vägen. |
|
|
Varför vara omständig en diesel ska ha luft in luft ut utan krusiduler. Och med dagens regering och deras "miljötänk" är Länk enda alternativet. En diesel ska lukta diesel. Och ja, släpp på motorfästet voila... :P |
|
|
Både Chrille och PoweredByDiesel får det att låta enkelt att släppa på motorfästet. Nu är jag ett blåbär på BMW, men när jag tittar på bilen så får jag för mig att det som sitter i vägen är en rejäl H-formad balkjävel som bär upp både motor och hjulupphängning. Och då verkar det inte så enkelt att bara släppa på motorfästet. Någon som kan tala om för blåbäret var det har fel? :-) För övrigt håller jag med PowerByDiesel om varje motors fundamentala funktion som luftpump, och då ska det vara så lite som möjligt i vägen. Men rätt var det är ska man besöka bilprovningen och då blir bra flås genom maskineriet sekundärt. Ska det gå undan så tar jag motorcykeln istället. |
|
|
Blåbäret har skruvat vidare och plockat bort det högra motorfästet, (konsol och den vakuumstyrda kudden). Räcker det eller är det mer som ska bort? Ska det rackarns filtret ut nedåt, eller ut uppåt? |
|
|
Nu vet jag att tråden inte är pinfärsk men jag har samma problem som TS. Min initiala tanke är att hänga motorn i en tvärbalk över motorrummet, lossa motorfästen samt subframen med dess 6 bultar och tvinga ner subframen ca 10-15cm. Detta bör skapa tillräckligt utrymme mellan subframe och kaross för att få ut DPFen nedåt. Det är ju en större subframe än icke Xdrive och allt är sinnessjukt trångt med främre diff, axlar och annan framvagn. Bara att byta motorkuddar krävde samma procedur som ovan. Någon som har testat detta? |
|
|
Till sist gjorde jag precis som anonymios beskriver. Motorstöd ovanifrån, (det var skojigt att handla det på Biltema och frakta hem det på motorcykeln...), stötta underifrån med garagedomkraft, släpp på på alla bultarna till stödplattan under subframen (sex stycken, beställ nya för återmontage) och lossa sedan annat som sitter i vägen. Efter det så går det fint att krångla ner partikelfiltret. Rengöringen hos www.filterrefresh.se fungerade som lovat, rengjordes och skickades tillbaka på samma dag som. Skulle jag göra om det skulle jag passa på att få flexröret utbytt när partikelfiltret ändå är urplockat, ett nytt flexrör kostar en femhundring på Schmiedmann. Att via Rheingold göra utbytet av filtret tog en stund att komma underfund med, och idag kan jag inte minnas hur jag till sist lyckades, tyvärr. Lycka till! |
|
|
Stort tack för denna info! Nu har man nästa helg planerad helt enkelt :) Ja ny flex ska även dit i samma veva. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.