|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Någon som har goda råd för att åtgärda detta rostangrepp bak höger hjulhus fram?: Länk Är följande en förnuftig procedur tycker ni?: 1. Slipa bort gammal rost (också insida?) 2. Rostborttagningsmedel/-skydd 3. Grundning/Primer 4. Lack i originalfärg 5. Klarlack 6. Metod för att få jämn övergång mellan ny och gammal lack? Kan någon av ovenförstående punkter skippas? Punktvisa frågor till ovanförstående: 1. Vilken utrustning rekommenderar ni - är en stålborsterondell på skruvdragare eller borrmaskin tillräcklig, eller bör nån sorts slipskiva användas? Annan verktyg som är mer uppgiftsanpassat? 2. Förslag? Duger Biltemas? 3. Som 2. 4. Original (BMW) eller inte? Är t.ex. Multona från Mekonomen något att köpa? Aktuell färgkod är 381 = Le Mans blå metallic. Lackpenna eller sprejburk (sistnämnda utmanande att maskera?)? Flera skikt? Min. volym man bör införskaffa? (Multonas lackpenna = 9 ml) 5. Nödvändigt? Något som jag har glömt, tycker ni? Jag har en känsla av att detta tema har diskuterats förut i detta forum. I så fall: Länka gärna :) | |
|
Länk Läst denna? |
|
| Hm, sandblästring kräver ju en del utrustning som jag för närvarande inte äger, kompressor bl.a. Är inte slipning (nästan) lika bra, dvs. bra nog? | |
|
Jag tycker att du kan följa råden i länken som Micke skrivit. Skippa blästerpistolen, bara du får bort ALL rost innan grundning. Jag har testat en speciell grundfärg som består av polyuretan- "Miracle paint" Den har en extremt bra vidhäftning. Alternativt kan man använda Zinkfärg (Biltema har) Gärna i flera lager. För att få osynliga skarvar krävs träning och att man låter klarlacken smälta ihop mha att späda klarlacken med 50% förtunning. Men det är överkurs...Det finns ju proffs som klarar det. |
|
| Du nog slipa istället, men spackling känns ju också som en relevant fråga för dig. När du slipat rent i det där hörnet kommer du nog behöva bygga upp lite igen. | |
|
Tack för alla inspel. Då kvarstår, som jag ser det, synpunkter på typ av sliputrustning, användning av rostmedel efter slipning (före grundning), original (BMW) lack eller inte, spray eller penna (grundning: OK att pensla?), samt om ett eller flera lager med avslutande klarlack anses nödvändigt (metallic originallack). Evtl. också typ av spackel, ref. Grelles sista inlägg. Jag är novis på det här, som ni redan har förstått :) |
|
|
Problemet med att inte blästra, är att du inte kommer åt rosten i porerna med slipning... Det finns starka syra-baserade medel som tar rosten i porerna, men de är inte så trevliga att jobba med. "Syra-grundfärg" finns, som etsar sig fast i plåten. Tror inte att den säljs till vanliga konsumenter, men fråga en välsorterad tillbehörsaffär eller en billackerare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag väljer att återuppta denna tråd. Jag upptäckte nämligen nyligen att det mesta av områdena jag (försöksvis) lackerade sist sommar, nu är bart stål: Länk Länk. Proceduren jag följde i somras (juli 2019) var som följer: 1. Slipade de lätt rostangripna områdena helt rena (till synes) med drill och stålborsterondell. 2. Torkade med en ren trasa fuktad med bromsrengöringsmedel: Länk 3. När torrt penslades på rostätare typ Länk i flera lag. Vätskan tycktes "bonda" väl med stålet. I Biltemas beskrivning av produktet (se länk ovan) står det att det är "lämplig även som primer". Jag tog det bokstavligt, och använde ingen annan primer. 4. När underlaget var torrt, sprejade jag på två lager lack (ung. 15 minuters mellanrum), typ sådan: Länk 5. Toppade med klarlack (två lager) och några dagar senare polering Nu är alltså allt borta och stålet skiner. Ingen galvanisering är heller kvar, förstås. Frågan är vad jag gjorde fel i somras? Dessutom: Måste detta åtgärdas per omgående eller kan det vänta tills det blir varmare i vädret? Om det inte kan vänta, vilken provisorisk åtgärd rekommenderas? Jag har fått tipset att tills vidare smörja på hammarlack ("Hammerite"). Bilen används för tiden inte dagligen, utan en gång i veckan eller så, och står parkerad i kall garage. Vägarna den annars färdas på, är normalt saltade på denna årstid. |
|
|
Aj, väldigt utsatt ställe. Jag hade gjort om jobbet men använt riktig grundfärg. Själv gillar jag zinkfärg i flera lager som handmålas. Efter ett bra lackjobb hade jag monterat diskreta stänklappar! Original eller liknande dessa På M5:an har jag troligen original, tycker de gör ett bra jobb och är snygga. Länk Lycka till! |
|
| Rostätare har jag ingen positiv erfarenhet av. Däremot grundning med zinkfärg med pensel i flera lager som man låter torka emellan har fungerat bra. | |
| Spraya flera lager klarlack på exponerade metallytan direkt, perfekt skydd som funkar mot fukt och rost om du ska lacka om inom ett halvår eller så... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.