|
|
|
|---|---|
| Har vid några tillfällen vintertid varit med om att antislir verkar gå in under acceleration i sportläge på motorväg fastän det inte är halt, och var idag med om att antislir gick in under acceleration i sport+ på motorväg utan att det fanns anledning. Någon som varit med om liknande beteende och vad det kan tänkas bero på? Bilen är en m2. | |
| Handlar det om att lampan blinkar eller att du tydligt känner att den stryper effekten? | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hur slitna är bakdäcken jämfört med framdäcken? Hur är lufttrycket fram respektive bak? Slitna bakdäck med för lågt lufttryck kan orsaka detta då rullomkretsen mellan fram och bak skiljer för mycket, om du dessutom accelererar snabbt och bakdäcken slirar lite... |
|
Om din bil har en Traction/DSC-kontakt och du aktiverar den så tillåter bilen mer slirning. Aktivera den vid omkörning för att minska risken för strypning av motorn. Om bilen har punkteringsövervakning. Gör en initiering av det systemet så att bilen lär sig hur de olika hjulen roterar inbördes. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
1) Jag känner att den stryper effekten. 2) Däcken har gått typ 1500 mil ingen större skillnad i slitage fram eller bak. Samma däcktryck fram som bak. Igår ca 2,5. Tror inte bakdäcken slirar vid acceleration torrt väglag i hastigheter över 110. 3) När jag kör i sport+ lyser antisladdlampan konstant som varning, men du menar att jag även behöver trycka på själva Traction/DSC-kontakten? Gjorde en initiering vid byte till sommardäck för ca 2 månader sedan. |
|
|
Min uppfattning på min bil är att däcken släpper vid max gaspådrag på låga växlar. Inte mycket men lite. Och då kan jag få allt från att lampan blinkar (sker mer eller mindre alltid) till att den stryper effekten (ganska sällan). Gissar på att det senare är med kalla däck eller liknande. Jag vet inte hur stor skillnaden är M2 vs M4. 0-100 är väl inte jättestor skillnad men det lilla jag kört M2 så uppfattade jag den som lite mindre rå i just de lägena. Över 110 låter ju inte jätterimligt, visserligen kan man ju trycka till i 3:an då men tycker inte min brukar reagera på det sättet när man redan är uppe över 100. Möjligtvis vid växling. Så det låter onekligen lite skumt om det inte är vått väg, kall väg, kalla däck eller något liknande. |
|
| Det händer ju inte jämt. Vid acceleration från typ 0-100 kan jag åka med ett konstant mindre slir utan att effekten stryps. Har endast varit med om det ibland vid acceleration på motorväg. Jag får undersöka/testa det mer ingående. | |
|
Om jag minns rätt så har SPORT+ implicit TRACTION aktiverat. Årminstone på min bil. Det låter mycket skumt att antisladdlampan skulle lysa konstant. Något ör trasigt. Någon ABS-givare kanske. Vänligen Nöckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.