|
|
|
|---|---|
|
Tjena grabbar! Har ett litet startproblem med En 2002 modell som jag försöker starta. Enda felkoden jag får ut är 28d7 Alternator communication med mitt BMW diagnosverktyg. (Batteriet är laddat så det är inte det) När jag vrider nyckeln så hör man endast ett högt klick och det är just det jag undrar om någon är familjär med just det ljudet? Det verkar komma från under huven på förarsidan. Låter lite högt för att vara ett relä tycker man men kan ha fel. Som sagt, någon som kan ge en fingervisning på vad det höga klicket är? Endast en klick varje gång jag vrider nyckeln för start. Inte kontinuerlig. Ljudet hör man på 11:e sekunden och 18:e sekunden på videon nedan: Tack på förhand. | |
|
Hej, Vid videon skriver du ”passenger’s side”, men det blev väl bara i farten. Låter som en startmotor som inte får kräm. Eller en defekt. Prova att koppla ett annat batteri (ev annan bil) med startkablar framme i motorutrymmet. Börja med både plus till den pluspol som finns där och någon jordpunkt. En standard sådan finns också under huven, gissningsvis på vänster stötdämpartorn (i bilens färdrikting). Fungerar det, får du börja leta fel på pluskabeln från batteriet. Eller på jordflätan. Om det inte är fel på dem, får du försöka att koppla ström direkt till startmotorn. Både plus och jord. Lite riskabelt, så passa dig för att kortsluta av misstag. Är det då fortfarande dött, har nog startmotorn gett upp. Eventuellt kan du som ett första steg prova att sätta en träkäpp eller något annat hårt - men inte strömledande - mot startmotorn och klappa till ordentligt, så kanske startmotorns kol kan fås att hoppa till och ge lite tillfällig kontakt. Om den då funkar, vet du. /Lennart |
|
|
Gissar på startmotorn! Prova att knacka på den med t ex. ett kvastskaft (använd INTE metall då det är lätt att få kortis mot de oisolerade elterminalerna på startmotorn!) när du försöker starta - hoppar den igång då, är det bara att byta startmotorn... Hur långt har den gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för informationen, Bilen har gått 16300 mil. När ni säger "start motor" och "slå" Jag gissar på att ni pratar om Altenatorn nedan: Länk och inte om "starter motor" denna: Länk Problemet kan ha varit när jag bytte kedjan och kamställningsventilerna så vred jag väldigt mycket på vevaxelhjulet när jag skulle ställa in timingen och dubbelkolla så inget slår i. Jag känner ju nu att den går lite lätt och sen tyngre på ett ställe. Hade de kunnat vara Altenatorn? Precis som datorn refererar till? mvh |
|
|
Alternator = generator = det är INTE den vi pratar om! Det är starmotorn som du länkar till i bild 2, den sitter längst bak/längst ner i motorn och kan vara lite knepig att komma åt uppifrån...men det brukar gå om man kikar noga och "tråcklar" pinnen ner mot startmotorn. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Då förstår jag, Tack till er båda. Får vi ta och sätta igång och diagnostisera detta :) mvh Darre |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.