|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Måste ju erkänna att jag helldre har en pristine 540 -95 i absolut (99.9%) perfekt skick som allt funkar som det ska på än stämplar i en bok för nästa ägares skull. Han kommer ju ända både se och höra att bilen är i grymt välvårdat skick. Sen är ju skälvklart alla kvitton sparda också. Vad tycker ni andra? Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Jag servar min bil själv av två anledningar. Jag vet vad som görs och jag sparar pengar. Har aldrig själv brytt mig om huruvida boken är stämplad eller inte. Det allmänna intrycket är mycket viktigare för mig när jag ska köpa bil. När dagen kommer för försäljning finns det uppskrivet varenda krona jag lagt på olika saker och vid vilket miltal. Räcker inte det så får de väl välja en annan bil med hemmagjord servicebok istället. |
|
| menade kanske inte att man ska hålla på å stämpla en 80-talare,utan typ nyare bilar....hur många skulle vilja skruva på en ny M5 som är värd över ½ miljon??? va kanske de extremaste exeplet,men ni fattar väl princispen...? | |
|
Såg precis reprisen av programmet. Undrar verkligen hur många som blivit blåst på 1000-tals kronor när verkstaden bytat ut en sak för flera tusen kronor när det kanske bara varit en kontakt som inte suttit i helt. Man hade ju bara accepterat det och trött att det varit nått som varit trasigt ju. Förjävligt e det. Hur ska man kunna förlita sig på bilverkstäderna hädanefter. Kanske får verkstäderna själv en tankeställare efter att ha sett detta inslAget. Man får hoppas det iallafall..... Mvh Daniel ---------------------------- Finns på icq: 60288954 "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Jag litar tyvärr inte på att verkstäderna gör ett hundraprocentigt jobb! Det gjorde jag inte innan programmet heller, så det stärker bara min misstänksamhet. Tyvärr tror jag att det är värre i stora städer där verkstäderna har en större kundkrets och har råd att få en eller några missnöjda kunder eftersom kundkretsen är stor. Det var lite intressant att höra cheferna säga att vi kan bara se på våra diagnosdatorer att det var något fel på en enhet och då byter vi den. Påståendet "Det finns inga bilreparatörer längre, bara reservdelsbytare" har aldrig varit mer aktuellt! Frågan är om en fullstämplad servicebok till en beg.bil är ett mått på att den är välskött eller om det är ett mått på att förra ägarna har blivit mjölkade på pengar? Mvh |
|
|
Lazereye// Skulle inte vara så sugen på att lämna in en 1/2miljonsbil till ett gäng klåpare heller... Taskig läge! /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Johan B: det är aldrig försvarbart att luras men det där med Reservdelsbytare har sin naturliga förklaring föstår du: I så gott som all serviceverksamhet ( bilar,vitvaror ,radio tv osv.) har man idag olika kvalitet certifikat (ISO,CEmärkning osv) och i och med detta blir man ofta tvingad till att byta t.ex. kompletta kretskort fast man vet att det är en viss komponent som är trasig , byter man den enskilda komponenten tappar man dels kvalitetsmärket samt övergår tillverkarens ansvar på en som utför utbyte av den lilla delen... så det är tyvärr ett nödvändigt ont att byta hela "moduler" Frågan är då varför?? jo vi (kunderna) kräver detta av sin servicegivare att delar blir utbytta med rätt originaldel och inte "tillfixade" av Nisse i verkstan |
|
|
GM- Jag förstår vad du menar, men det här handlar om att man byter en hel komponent för att man är för slö (eller inkompetent) för att ta en titt på vad problemet egentligen är och beror på. Det tydliga exempel på det tyckte jag var ABS kontakten vid hjulet... byt ut ABS boxen...? Hur många boxar och moduler man än byter kommer han alltid ha samma problem så länge kontakten inte sitter som den ska. Right? Danne - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
Givetvis skall man veta vad man gör så klart och inte blåsa kunden (mer än nödvändigt....) Låt oss i stället säga att kontakten till ABS givaren glappade: hemma hade jag sett om kontakt stycket går att fixa på ett eller annat vis, men om jag arbetat som bilmek hade jag byt ut komplett givare med ny helgjuten kontakt (annars står kunden där igen 4 veckor senare med samma fel, skitgrinig och vägrar betala komplett givare...) Sen är det lite granna kvalitetspolicy med en öppnad reserv del är en använd del ( om än bara för felsökningssyfte) och nån skall ju betala. |
|
|
GM- Exakt! Håller med till 100%. Det faktum du överser är att du redan hittat kontakten och glappet och inte behöver byta hela ABS boxen. Man måste nog byta delar innom en rimlig gräns, men grabbarna på TV (och tyvärr på fler ställen) gick ju bara efter diagnos programmet, medans det bara visar i vilket område problemet finns. Vad tror du? - H U M A N R A G E - Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.