|
|
|
|---|---|
|
Tänkte höra här om någon har haft liknande problem. Bilen går som den ska och visar inga felkoder. Vid ordentligt gaspådrag börjar bilen tjuta lite som en visselpipa eller som en slirande rem vid 2000 rpm och slutar igen vid 3000 ungefär. Hörs tydligt, inte minst när man kör ner en ruta. Har trycktestat med högt tryck efter intercoolern mot insuget. Intercoolern ser hel och tät ut. Även "röktest" är utfört utan tecken på läckor. Röda tryckslangen mot intercoolern är oljig, men det har den alltid varit. Bytte tätningar när jag köpte bilen. Då hade den gått 17000 mil. Nu har den rullat 32000. Kan någonting med regleringen kring turbon ge dessa symptom? En dålig turbo? Bilen går som sagt som den ska, tar ingen olja eller ryker. | |
|
Hej har samma problem med min 535d - 05 har ännu inte löst problemet Men den skriker på samma sätt Mvh |
|
|
Hej Hur länge har du haft problemet? Hur långt har bilen gått? Har du provat att byta något eller gjort några andra åtgärder? |
|
|
Hej, Kan det vara vattenpumpen som börjar ge sig, lagren på min pump skrek på ganska häftigt och läckte även kylarvätska vid ca 18000 mil. mvh |
|
|
Bytte pumpen, remmar och hjul för 5000 mil sedan. Ljudet är beroende av gaspådrag, inte bara varv. Avtar som sagt igen vid högre varvtal. |
|
|
Hej har letat runt men inte hittat något, har lite funderingar på om det kan vara spricka i grenröret Den har gått 35k Har haft ljudet i något år Mvh |
|
|
Har kört en del idag och upplever att ljudet kommer redan vid 1800 nu och håller i registret ut. Grenrören har man ju läst om. Vet inte hur man lättast ställer den diagnosen? Har tvingat två regenereringar av partikelfiltret och upplever att tjutet ökat i samband med det. Detta borde ju ge mindre mottryck och således mindre läckage i en grenrörsspricka.. Du har inte bytt några tryckslangar eller tätningar? |
|
|
Hej nej inte byt några slangar Men min blir tyst när regenereringen startat och förblir tyst tills den är färdig Har funderat på om det är spjället mellan turbona på tryck sidan som läcker på något vis |
|
|
Har beställt vakuumslangar och grenkopplingar idag och tänkte byta allt det och testa vakuumklockorna kring turbon. Har känt på stora turbon som kändes helt normal. Den lilla vet jag inte hur man kommer åt enklast? Efter att ha tagit av motorkåpan och lyssnat mer så låter det som att det kommer från typ vakuumpumpen. Det låter ju vansinnigt högt och motorn rusar ju när man framkallar det så det är svårt att säga. Men en vakuumpump kan väl knappat ge ett sådant tjut? Vi snackar alltså säkert över 90 dB. |
|
| Det luktar inga avgaser så jag har svårt att tro att det är grenröret. | |
|
Lite uppdatering. Har bytt alla vakuumslangar och kollat att klockorna håller vakuum.. Har även rengjort EGR-ventil och luftmassemätaren och bytt den röda tryckslangen och dess tätningar, då denna läckte en del olja. Trasig o-ring där som jag trodde var felet, men icke. Den låter likadant. Har även vid några långa drag på fullgas råkat ut för att bilen slår av/rycker till på typ 4an vid 3500 rpm. Har läst på något annat forum om grenrör som behövt dras åt. Någon som råkat ut för det? Känns som att man måste riva väldigt mycket för att komma åt att göra det? |
|
|
Uppdatering igen. Nu är även lilla turbon bytt utan förbättring. Vet inte riktigt vad man ska gå vidare med? |
|
|
Långskott men kommer ihåg en historia om en bil med trasig vevhusventilation. Hål i membranet gjorde att den lät över hela kvarteret när den varvades. |
|
|
Kollat den och kört utan påfyllningslock för oljan utan skillnad. Har dock hittat detta klipp nu som visar exakt samma ljud som jag har: Så sannolikt är det en grenrörsbult. Får väl se när man ska orka riva loss all bråte för att komma åt och dra åt/byta. |
|
|
Hej sånt ljud är det på min fast den skriker mer Vilken bult packning är det som läcker? |
|
| Antar att det är grenröret mot blocket av kommentarerna att döma. | |
|
Uppdatering igen! Laddade upp inför helgen med grenrörspackningar, pinnbultar och muttrar. Började riva och när jag lossat lilla turbon och kikade lite närmare så såg jag ju vart det läckt. Kände på muttrarna till grenröret och dom satt bra löst. Så drog åt dom jag kom åt lite grann och satte ihop allt lite provisoriskt. Ljudet borta! |
|
|
Kul att du hittade felet och bra med återmatning! FAF |
|
|
Kul att höra 😃 Var du tvungen att ta bort lilla turbon för att komma åt bultarna eller går det ändå? Mvh |
|
|
Ja det var riktigt skönt 😊 Det är nog att lossa den som gäller. I mitt fall var det ju framtill på motorn det hade läckt och dom skruvarna sitter tight bakom turbon. Det syns ju vart det sotat om man kikar lite! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.