|
|
|
|---|---|
|
Allt började med att de skramlade i motorn, jag rev ur motorn plockade isär å insåg att kedjorna var slak, jag rev allt, nollade motorn som man skulle efter beskrivningar å allt, dit med nyakedjor, skenor, sträckare å ja allt. Plockade ihop den gick hur bra som helst åkte 2-3 veckor utan problem, sen tappade den oljetrycket då var det oljepumpens drev som släppt, så jag satte dit nytt sånt drog som man skulle, Startade inga problem. Skulle åka 5 mil hem från garaget, känner på E4 att den är lite slöare än vanligt, kan ha inbillat mig vet inte, å sen efter 3 mil (den har varnat för partikelfilter lite då och då, gjorde även det vid detta tillfälle). så tycker jag delåter skumt i kupén från motorn, jag stannar å slår av bilen, och försöker sedan starta igen och då så tuggar den lite konstigt, och motorn ruskar å skakar så hela bilen skakar, som den inte brukar, sen går den inte bra men den startar iallafall, tycker den låter helt okej på tomgång men inte riktigt 100 vid varv, så slår av å väntar på transport till garaget, enda felkoderna efter detta är på partikelfilter system, så första jag gjorde var att riva ur de och testa starta utan partikelfiltret, men är lika dant som innan. Hostar knappt igång och skakar riktigt mycket. Har ni något tips vad jag ska börja göra..? Jag tycker om något hänt med kedjan birde väl de kommit någon felkod om vev/kam Axelgivare? Eller har jag fel? | |
| Låter tyvärr som vevstakslager. Inte helt ovanligt på N47 tydligen. | |
|
Jag tycker det låter som problem med kamkedjan. Både kamkedja och kamrem kan hoppa en kugg, utan totalt haveri. Dock går motorn inte bra vid ett sådant problem, den hackar och rister ordentligt, med mycket knack. Min 320d hade inte hoppat över en kugg, men en kedjeskena gick sönder vilket gjorde att kedjan rasslade. På min tjejs bil gick kamremsspännaren sönder och den hoppade en hel kugg och knackade som en riktigt usel diesel (bensinare). Vi bogserade den till verkstad och den hann aldrig få skador, vilket den fått om den körts dit. Det enda kruxet här är väl felkod, har den hoppat en kugg så borde en felkod komma upp. Men det är ju svårt att vara säker på något. |
|
| Rev ner tråg och kollade vevlager, två var sopslut även spår i veven efter de... | |
| Ajdå, ja som jag trodde då. Behöver inte bli så dyrt om veven går att slipa om. Men mycket jobb igen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.