|
|
|
|---|---|
|
Hej, Har en bekant som bor strax utanför Trollhättan. Han har en BMW 120D -06 som har börjat strula. Hela instrumentbrädan började blinka och mätare fick tokspel. Har haft den inne på Bilia och de säger att PDC styrdon och CAS styrenhet är fuktskadade. Nu till frågan, kan man byta dessa själv eller måste man in i systemet och programmera om något? Har fått ett pris på drygt 9000 kr vilket är lite i överkant på denna bil. Någon som vet om någon duktig i närheten av Trollhättan som skulle kunna hjälpa honom för en billig peng? //Andreas | |
| Ingen som vet om man måste programmera om? Eller om det bara är plug-and-play om man hittar rätt box? | |
|
På en så modern bil måste nog t o m PDC-modulen giftas ihop med bilen. Vad gäller CAS, Car Access System, ingen diskussion. En beggad tar bmw inte i med tång. Kanske går det att lösa på amatörnivå, men jag tvivlar. Det måste åtminstone vara en avancerad amatör. 9k verkar ändå rätt prisvärt. Min enda närkontakt med CAS (grannens X5) fick håren att resa sig. 25k för CAS, men eftersom CAS lirar med växellådan blev det 50k till. Men prova med någon annan auktoriserad verkstad. Kan spara lite. /Lennart |
|
|
Tillägg: Det skadar ju inte att ta bmws diagnos med försiktighet. Verkstäder gör det ibland lätt för sig. Kanske går det att torka upp modulerna och ta bort oxid mm.? /Lennart |
|
|
Tack för bra svar Lennart! En annan fråga, hur kan båda dessa boxar blivit fuktskadade? Sitter ju på ganska skilda ställen kan man säga. Eller är det så att PDC boxen blivit fuktskadad och dragit med sig CASen? //Andreas |
|
|
Jag vågar inte ha någon åsikt om hur det hänger ihop. Men om du vet var enheterna sitter, är det ju bara att börja titta på dem. Om fukt är inblandad, borde det gå att se redan på utsidan eller i respektive kontaktstycke. Har ni tur, går det kanske också att öppna modulerna och kolla. Kanske kan ni också själva läsa/radera felkoder med hjälp av någon bekant? Bra att kunna, när ni söker er fram. Jag vet inte om INPA är kapabel här, men jag skulle tro det. /Lennart |
|
|
Tack för svar Lennart! Vad jag förstår så sitter PDC boxen i baljan höger bak, mellan skärm och baklyset. Tydligen är det just baklyktan som inte varit ordentligt fastskruvad och därav att det kommit in fukt/vatten. CASen ska enligt uppgift sitta någonstans under instrumentbrädan, antingen mellan ratt och pedalerna eller bakom kick panelen nere vid fötterna. Känns märkligt att de skulle kunna bli fuktskadade där, då måste det ju varit vatten upp till insrumentbrädan! ;) Läsa och radera felkoder kan jag själv men vi bor i så olika delar av landet så det är lite svårt. //Andreas |
|
|
Tack för svar Lennart! Vad jag förstår så sitter PDC boxen i baljan höger bak, mellan skärm och baklyset. Tydligen är det just baklyktan som inte varit ordentligt fastskruvad och därav att det kommit in fukt/vatten. CASen ska enligt uppgift sitta någonstans under instrumentbrädan, antingen mellan ratt och pedalerna eller bakom kick panelen nere vid fötterna. Känns märkligt att de skulle kunna bli fuktskadade där, då måste det ju varit vatten upp till insrumentbrädan! ;) Läsa och radera felkoder kan jag själv men vi bor i så olika delar av landet så det är lite svårt. //Andreas |
|
|
Hej, PDC är inget problem att gifta in till bilen med NCS-expert som ingår i Inpa suiten. Länk (Jäv) Ny eller beggad styrenhet spelar ingen roll. Huruvida CAS går att gifta in vet jag inte men det ska undersökas. Återkommer. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Hej igen, det där med CAS verkar oerhört komplicerat, om det ens går. Rekommenderas ej att försöka sig på med Inpa/NCS/Winkfp. Mvh Ola Mina bilar: Länk |
|
|
Googlade (redan igår) ”bmw cas coding” och fick, precis som Ola säger, ett bestämt intryck av att CAS nog ligger utanför den allmänna förmågan. Lite läsning: Länk Men ett försiktigt försök att torka upp och ”avoxidera” modulerna kan ju inte vara fel i det rådande läget. Är bilen körbar? /Lennart |
|
|
Precis som jag trodde.... men något är skumt här i vilket fall. Verkstaden har sagt att de tagit bort både CAS och PDC styrdon och inte satt tillbaka. Jag är ytterst tveksam till detta, bilen är fullt körbar. Samma problem som tidigare dock. Inne på det du säger Lennart, man ska nog ta bort enheten och försöka torka den ordentligt. Kanske tom öppna den och se om något ser konstigt ut. Har skickat en steg för steg instruktion till killen i fråga så vi får se vad han gör... //Andreas |
|
|
CAS är "storhjärnan" i bilen. Det finns inte en chans att bilen skulle vara körbar utan den. Det måste finnas ett missförstånd här. PDC:n är naturligtvis inget måste. /Lennart |
|
|
Där kom den Lennart, nämnda verkstaden har sagt att de tagit bort boxarna och därför måste han köpa nya! Har förklarat redan från början att det är fullkomligt omöjligt att han skulle kunna köra därifrån om de tagit bort CAS boxen! Hahaha! Givetvis så funkar ju bilen utan PDC... |
|
|
Undrar om det inte är CA (Comfort Access) som avses. Jag vet inte hur ett strulande sådant system kan påverka bilen, men eftersom det är ett tillval borde ju inte bilens körbarhet störas i alls samma omfattning som en felaktig CAS gör. Inte sällan förväxlas CA och CAS, så det lutar nog åt det hållet här. D v s om bilen verkligen har Comfort Access. Det angivna priset för reparationen talar åtminstone för att CAS inte är inblandad. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.