|
|
|
|---|---|
|
Sen senaste servicen på verkstad för ett drygt 2000mil sedan har jag fått hälla i ca 5L motorolja!! Nu såg jag av en ren händelse vad det kan bero på, verkstaden bytte troligen inte oringen till oljefilterlocket så det har runnit ner bakom filterbehållaren, hela motorn är oljig på den sidan! Kan all olja har läckt ut eller är det som en annan verkstad sa att BMW drar drygt 2L/1000mil bara att fylla på och vara glad! Och så sa han att du ska va glad att du inte har en Audi R6 för dom drar minst det dubbla!! | |
|
Tror tyvärr att många bil tillverkare har gjort safe för slippa ta hög olje förbrukning på garanti många räckenar att 1l är normalt på 100mil vet inte var gränsen ligger dok för BMW Blicken, pilen, filen |
|
|
SÅ mycket oljeläckage skulle märkas väldigt lätt på din parkering... Dessvärre kan det anses som normalt... Visst du kan ju låta göra ett komp.prov / felsökning och då kanske hitta något... men gissar att det rör sig om din bil du har i din avatar och då har du ju ändå ingen försäkring som täcker det... Är nog dessvärre bara å fortsätta fylla på som gäller. |
|
|
Nu vet jag inte hur oljefiltret sitter på din motor men om det är ett separat oljefilterhus som sitter med packningar på motorn är det troligtvis dessa packningar som läcker. En annan sak som kan hjälpa är att köra med tjockare olja, t.ex. 5w-40. Kolla i manualen vad du kan använda. |
|
| Du har väl en plastkåpa som sitter under bilens motor vilket gör att det är svårt att se om motorn läcker när den står parkerad. Läckaget sker ju dessutom när du kör, inte när bilen står still. Om filterlocket är åtskruvat tror jag inte att den mängden olja läcker ut pga att de bytte packning, snarare pga dåligt åtskruvat lock. Jag hade en bmw som gått ca 27 000 mil den drog mellan en halv och en liter olja per 1000 mil. Det dubbla vid autobahnkörning i högt tempo. | |
|
@K.Larsson84 Ja så är det nog. @ESvensson Ja det är min BMW, jag tänkte göra komp prov men hittar inte kompressionsmätaren, har nog lånat ut den. Jag bytte olja och filter nu och dom gammla oringarna var inte bytta vid tidigare service så det var en stor mängd av oljan som läckte ut på motorn och hela plasten under motorn var full med olja och grus så jag tror det ska bli lite lägre åtgång nu, själv är bäste dräng så man ska nog inte lämna in bilen för oljebyte om man vill ha det ordentligt gjort! @Peter2meter det sitter i en plastkopp ovanpå motorn. Ja det var förra service verkstaden som sket i att byta oringar helt enkelt! @blixten Helt korrekt, ska bli intressant att se vad den drar nu när allt ät tätt och fint :) |
|
| Jag har kört 100mil nu och den har druckit 1liter 5w-40 olja som BMW rekommenderar att jag ska ha i motorn, när man står i kö eller på tomgång pustar den ut lite oljerök i avgasröret, så nu när jag fyllde på 1L tog jag 20w-50 i stället som jag har i min Harley, så ska den väl sluta upp med att sörpla i sig den tunna oljan BMW tycker att jag ska ha i, eller vad tror ni? | |
| Man kan ju alltid hoppas men tror inte en tjockare olja hjälper. Är ventilkåps okej sant packningen vid oljefilterhuset okej och kollad vevhusventilationen. Kan du ju tests w40 metoden | |
| Ja alla packningar är täta, det är ju för dåligt om ventilerna läcker in olja i förbränningsrummet redan vid 17000mil! Rena rama 70tals kvaliteten då ju! | |
|
Kan vara koksade kolvringar... BMW:s långa oljebytesintervall kan skapa problem, särskilt om man kör mycket kortkörningar och/eller använder en olja av för låg kvalitet. WD40-metoden syftar till att lösa upp kokset. Vissa hävdar att det inte fungerar medan andra säger att det löser eller åtminstone förbättrar problemet. Kostar inte många kronor så det kan vara värt att prova! Att köra en mineralisk 20W50-olja i den motorn är nog inte att föredra! Prova i stället en syntetisk 10W60-olja. Men tänk på att när du frångår LL04-klassningen, kan du inte ha så långa oljebytesintervall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gör ett kompressionsprov och återkom med siffrorna. Om en cylinder har lägre komp än de andra har du hittat problemet. Kolla samtidigt hur tändstiften ser ut. Jag bytte nyligen motor på min 528a pga samma problem och där var det repor i cylinderväggarna som var orsaken. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Om det är en 116i -06 vi pratar om så är det ju en N46-motor det handlar om här. Har själv en 120i -06 (den har också N46-motorn) som börjat dricka lite ovanligt mycket olja på senare tid. Har även liknande symptom som MBBMW, står jag på tomgång ett tag och torrvarvar till så kommer det en del blårök ut ur avgasröret. Förutom det så är har det kontrollerats att det inte finns något externt oljeläckage (vakuumpumpen är åtgärdad för ett tag sedan - oljan kan i udda fall sugas in och fyllas upp i bromsservon). Att det kommer blårök är oavsett en indikation på att det förbränns på tok mycket för mycket mer olja än vad det borde - så majoriteten av oljan går med största sannolikhet upp i rök så att säga. Har försökt ha någorlunda koll på förbrukningen. I grova drag har förbrukningen sett ut såhär (ingen exakt tabell doch vid något tillfälle fyllde jag inte på en liter så det värdet har blivit extrapolerat): Vid 12 000 mil = 1 liter på 1740 mil Vid 13 000 mil = 1 liter på 1000 mil Vid 13 750 mil = 1 liter på 750 mil Vid 14 600 mil = 1 liter på 850 mil Vid 15 050 mil = 1 liter på 450 mil Vid 15 650 mil = 1 liter på 350 mil Bilen har de senaste 5-6 åren fått BMW TwinPower Turbo (5W-30, BMW LL-04) och alltid ett extra oljebyte emellan. Innan dess ska den ha fått liknande olja vid de ordinarie oljebytesintervallen (kanske oftare men inget jag kan veta med säkerhet). Vid kommande oljebyte kommer vi att prova 10W-60 mest för att prova och se om eller hur stor skillnad det blir i just detta fall (den går ändåså bara vår/sommar/höst nu). Men ventiltätningar ligger ju i bakhuvudet (även vevhusventilation också), men vi får se... |
|
Verkar ha lånat ut kompressionsprovaren till någon.. ja jag får testa syntetisk 10W60 och se om det kan hjälpa så länge, det är ju dax för besiktning, hur nu det ska gå med oljerök ur avgasröret så man inte ser bakänden!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.