|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har fastnat lite i renoveringen av min e30. Jag bytte motor förra året från en m20b20 till en trimmad m20b20 och bilen har fått stå över vintern. Men efter motorbytet så sitter bromspedalen stenhårt förutom när motorn har fått gå lite och kopplingspedalen kan jag trycka ner men den har ingen verkan på växlarna. Jag ser i bromsvätskebehållaren att det kommer upp luftbubblor när jag trycker ner kopplingspedalen men vet ej om det ska vara så eller om detta är ett tecken på att jag bör lufta kopplingen/bromsarna. Men eftersom det är fel på både bromsar och koppling så anar jag det är något fel med hydrauliken, när jag tittar igenom motorrummet ser jag hur de delar behållaren och finns en koppling från brake boostern till en backventil (34331158113) som sedan går in i insuget. Denna backventilen gick sönder när jag bytte motor och jag tog en annan backventil som hörde till en okänd äldre årsmodell e30. Skulle en felaktig backventil leda till att jag då inte har något vakum med motorn avstängd och därav ingen bromsförmåga eller kopplings verkan? Kanske förenkla slangarna med backventiler vore en bra ide? sett dessa alternativa kopplingar när jag sökt om detta på nätet där oanvända hål pluggas. Länk till Länk Bör jag annars köpa en ny eller limma ihop den gamla backventilen (34331158113) och lufta kopplingen eller bör jag även införskaffa en ny huvudcylinder och hur skulle jag testa ifall den nuvarande är kaputt? | |
|
Glömde visa den backventilen jag hittade som jag är osäker på är rätt för jobbet. Länk Och detta är den gamla trasiga Länk |
|
|
Sådär, löste det nu, luft i systemet och behövde blöda/byta slav kopplingscylindern. För att vara säker att det var den hydrauliska delen så tog jag ut slavkopplingscylinder och tryckte in kopplings gaffeln med fingret och då kunde jag gå mellan växlarna fint. Bromsarna var det inget fel på när allt satt i och motorn gick. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.