|
|
|
|---|---|
|
Hej vad säger era erfarenheter? Min bil varnar för igensatt partikelfilter. Är det lönt att tvätta eller ska man köpa ett nytt pirat? Det går att köra en forcerad generering. Men verkstaden jag var till hade stationär dator och då fungerar inte det. Man måste vara inkopplad på bilen och köra i 100km/h i en halvtimme för att köra genereringen. Är det värt att köra en sådan generering? | |
|
Om du känner nån som har appen Carly så kan du prova köra en regenerering. Kostar ju inget att testa. Men de brukar inte hålla så länge så brukar de varna igen. Lät skumt de där med att måsta köra i 100km/h. Nu har jag aldrig regenererat en personbil. Men alla tyngre fordon som gjort de har kunnat göra de på tomgång. |
|
|
Regenereringen är väl automatisk på dessa bilar. Man bör köra i minst 90 - 100 i en halvtimme och då bränns filtret ur och göra det tex en gång i veckan eller månaden. Så har jag lärt mig men jag kan ha fel. / Peter |
|
|
Även om bilen får regenerera filtret, finns det en gräns för när sotet från partiklarna täpper igen det. Vissa körprofiler är mer/mindre gynnsamma för DPF livslängd, men förr eller senare hamnar man där det är "fullt".... Det finns medel man tillsätter i dieseln som ska snabba på/förbättra renbränningen, kanske ska testa det först!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Köp ett renoverat från Tyskland. Dom kostar ca 400 Euro. Dom bränns rena i en ugn som håller 800 grader i 24 timmar. Så, tvätta funkar dåligt :-) När du har monterat det nya skickar du det gamla tillbaka ungefär så som man gör med bromsok. |
| Hur långt har bilen gått. Kanske ide att kolla bildelsbasen. Länk | |
|
Vet inte om E60 saknar temp. mätare som min E91 325d, så du vet att den går med rätt temp? Har ju varit lite byten med defekta termostater på dessa motorer, som gjort att de inte blivit fullt varma. För regenerering krävs en viss temperatur på motorn och kanske du inte kommer upp i det? Bara en tanke så du vet, så man fixar p-filtret och huvudfelet kvarstår... 😉 /Kent |
|
|
Hej tack för förslagen. Nån som har tips på länk där man köper filtret till rätt pris? Bilen har gått 22000 mil. Köpte den för ett halv årsen upptäckte omgående att den inte gick varm. Fick byta termostat ligger nu på 90 grader. Vet inte hur länge den är körd med felaktig temp. Men det har nog påverkat filtrets livslängd. Någon som provat tvätt med gått resultat? Har sett att man kan skicka iväg filtret och få det rengjort . |
|
|
Du kan göra rent ditt egna filter, blir i princip som nytt. Ta loss det, blås med tryckluft bakvägen och in i en ugn ca 650°C i 8-10h. Ta ur och blås igen. Montera tillbaka. Du kommer få ur en helvetes massa sot och du kommer kunna köra på i många tusen mil till. Köp inte ett nytt. |
|
|
kan detta vara något för ditt filter eller köp ett nytt eftermarknads på mr.auto eller dylikt. Länk |
|
| Aldrig tvångs-regenererat filter på min BMW. Däremot på Volvo. Man parkerar på brandsäkert underlag sen startar man via uppkopplad dator och bilen står på medelhög vavtal i ca 20 minuter och dumpar bränsle i filtret så det bränns ur. Ryker duktigt. | |
| Sök BM-catalysts på e-bay. Engelsk tillverkare. | |
| Finns på blocket med. | |
|
Skodan började larma om dpf problem. Visade sig efter lite Google oftast vara tryckgivaren där som blir dålig. En ny givare och kalibrering av den så funkar allt igen. // Magnus |
|
|
Hej, Jag ägde en 525d -08 där filtret blev fullt, jag köpte rengöringsmedel som bränsletillsats och det renade ut filtret och håll ca 2000 mil per flaska. Men jag körde över 4000 mil per år så två gånger per år blev för jobbigt så tillslut tog jag bort filtret helt. Jag hade vid ett tidigare tillfälle låtit en firma koda bort partiklefiltret i samband med optimering så det var inga problem. |
|
|
Vid 22000mil så är det ju inte otroligt att filtret är igensatt speciellt med tanke på att du har kört med dålig termostat, MEN om du inte har utrustning så du kan felsöka själv så låt en kunnig verkstad göra en felsökning så att resten av motor/avgasrening fungerar som det ska innan du byter filter. Möjliga orsaker till att filtret kan vara igensatt: Spruckna slangar till differentialtryckgivaren eller trasig givare, orimligt värde på någon av avgastemperaturgivarna, trasig/kärvande EGR-ventil, motortemperatur (termostat/kyltempgivare), trasigt glödstift. Inget kul att byta eller skicka in filtret på rengöring för att sedan snabbt få det igensatt igen pga att det var något annat som orsakade att inte regenereringen fungerade som den skulle. |
|
|
Jag bytte filter på min 535d efter 25000 mil ungefär. Det visade sig dock vara ett onödigt arbete. Hade jag bara läst ut felkoderna hade jag sett att spjällhuset innan EGR-ventilen var trasigt. Fungerar inte det så triggas inte regenreringen. Så kolla det först! Kan räcka med att byta det. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.