|
|
|
|---|---|
|
Köpte nya däck till min x3:a och tycker den drar lite åt höger i högre hastigheter trots balansering så tänkte göra en hjulinställning. När jag ringer vianor i lund (som jag generellt tycker är bra) så avråder de från att själva göra. Framvagn går bra säger de men för bakvagnen behöver några speciella vikter (á 90kg) som tydligen är lite speciellt för BMW. Däckia i lund sa de kunde göra det också men nämnde inte detta med bakvagnen alls vilket får mig lite fundersam. Således bäst att lämna till auktoriserad? | |
|
det är två olika saker du talar om. balansering och hjulinställning. Att bilen drar på något håll har med hjulinställningen att göra. Att hjulen har balanserings vikter har inget med att bilen drar åt något håll. Du behöver göra en hjulinställning. Drog den innan du byta däck ? Kom det i samband med bytet ? Vilka däck ? Fabrikat ? |
|
|
Var kanske lite otydlig.. Vad jag menade var att de balanserade däcken när de byttes (såklart) och nog drog den lite innan också men trodde det berodde på vinterdäcken och inget som störde jättemycket så jag gjorde inget åt det då. Inte helst säker på det här med vikterna jag tror inte det var några balanseringsvikter utan de användes på något annat sätt ihop med just hjulinställningarna. Det är continental premiumcontact 6 235/55/18 |
|
|
ok då bokar du en hjulinställning helt enkelt. Det kan vilken däckhandlare som helst göra. En som är superbra är GT Däckservice i Kävlinge. Bara boka och köra dit så hjälper dem dig. |
|
| Då bokar jag med dem. Tack för hjälpen! | |
|
När det gäller BMW ska man enligt deras egna instruktioner vikta ner bilen innan inställningen. Om jag minns rätt i huvudet ska det vara 70 kg på vardera främre stol, 70 kg i mitten av baksätet och 35 kg i mitten av bagaget och full tank. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Transocean |
Och så kör man ensam :-) |
|
Tja, men så säger tillverkaren av bilen....jag vet inte vem som har rätt!? ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
En seriös 4-hjulsjustering på en BMW görs med cirka 200 kilos vikt fördelat i bilen. Jag gör aldirg 4-hjulsjusteringar annat än hos BMW men det är jag det. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.