AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.569

Oljeläcket från vanosen - förklaringen... Någon som har fler tips?

Sida 2 av 2
sebbe
Hejsan P!!!!

Jag bytte vanos på min m3:a på BMW i KRSTD.Har Länsförsäkringar.Hela vanos-paketet kostade totalt ca 25tusen.Jag betalade enbart självrisken (10000).5000 om man har en sv-såld bil.Men bilen måste ha gått under 10000 mil.det är kravet.Jag tänkte först bara byta bultarna,men BMW sa att det är lika bra att byta hela vanosen,en rek. från BMW i Tyskland.Det räcker inte bara att byta bultarna eller o-ringen.För vanosen kan paja ändå.Det är skillnad på Rolls-Royce vaonos och den nya Sach:s.Sach:s vaonos är speciellt tillverkat av M-avdelningen, vilken R-R inte var..Den nya vanosen är enligt BMW mycket tystare,vilket jag själv också har märkt.Det rasslar inte alls lika mycket.Plus att så vitt jag vet så har ingen Sach:s vanos pajat...
PS.Har du råd med en M-bil, så ska du inte gnälla över 10000 kr!!!!!!!!!!!!!!!!!Men å andra sidan kan jag förstå att det är sura pengar,och att inte BMW kan erkänna att det är ett konstruktionsfel, så att de själva kan stå för kostnaden.Så vill du inte att motorn pajar så byt vanos......................
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Fråga 1: Hur ser man skillnad på en R-R och en Sach:s vanos?

Fråga 2: Varför betalade inte BMW?
De säljer en bil för en havlmiljon kronor och vet att
vissa Vanosar är sämre än andra då är det självklart att dom ska stå för kostnaden.
Jag ringde och kollade med "mitt" BMW-ställe...de sa att om sevicar är gjorda på BMW (oavsett land) så är det ingen fara med Vanosen, eftersom dom i sin databas har koll på vad som behöver åtgärdas...har du ingen markering kvar på din bil (i databasen) så är felet åtgärdat = inga problem med Vanosen.
BMW säger alltså att dom har koll på läget vilket BORDE innebära att OM vanosen ändå går sönder så BORDE
BMW stå för kalaset.

Hur motiverade dom att det var DU som gjort att den gått sönder? Det var ju bevisligen inte deras fel...

Gå tillbaka o kräv BMW på självrisken...
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej.........

Var det längesedan du bytte?? Kan inte du gå in och be att få tillbaks din vanos?? Och sedan sända den till mig???

//Jesper

mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Hej! den gamla vanosen som verkstaden byter ut skickas tillbaks till tyskland,AT kallas det (austausch).Verkstaden betalar en stomavgift som dom får tillbaks när enheten skickas till tyskland.
sebbe
Hej Z M3 coupe-ägare!!!!!!

jag bytte vanos i augusti,Har jag för mig.vanosen akilleshäl är ju bultarna.Det är 4 st har jag för mig.En hade redan helt gått av,medan de tre resterande satt så löst att du kunde skruva på dem med fingrarna,plus att vanosen började läcka(den var fuktig).Konstigt nog så lämnade jag in bilen för ett M-test på BMW för att kolla bilen 100%.Jag fick öppet köp i två veckor av försäljaren när jag köpte bilen ,för att kolla att allt var ok:vet att jag frågade om vanosen.Då sa de att allt var ok.Blir nog svårt att kräva tillbaka självrisken.Har ni några råd att ge

MVH:sebbe
ZT
164
ZTreCoupe
520d M-sport/performance Touring -12
Jag menar att BMW borde ersätta vanosen kostnadsfritt ändå..."good will" som det så fint heter.
Fråga: Varför måste man byta hela Vanosen pga de 4 bultarna?
sebbe
Vanos-svar!

Det räcker inte att bara byta bultarna.Visst, det håller en tid men det är inte bara bultarna som ryker.R-R-vanosen är felkonstrurerad.Båda vanoserna ser likadana ut på utsidan men de skiljer sig i kvalite,konstruktion och att Sach:s rasslar inte alls.Ta 2 m3or och ställ dom bredvid varandra och låt dom gå på tomgång.Den ena med R-R och den andra med Sa...Lovar dig att det hörs en skillnad.Även om bultarna skulle hålla så är det inte alls bra att det rasslar.Mu tappar i effekten på mellanvarven/register...Den nya vanosen är som sagt mkt tystare......
li
462
limmet
E30S50 turbo 814hk 1075nm
e de samma problem på 3.0 liter motorerna? funderar på att köpa en sån på torsdag
M3-Mackan
Nej, har inte hört om ett enda vanos ras på 3,0.
Kolla dock noga upp hur den är servad, prata med tidigare ägare mm.

-Mackan-
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.