|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Skickade in en insändare för ett tag sedan eftersom det börjat läcka olja från vanosen på min Z3M -99 (har gått 4100 mil). Bytte en packning runt skyddskåpan framför avgaskamaxeln eftersom den var helt paj, men det var inte lösningen visade det sig. Hade inne den hos en icke-auktoriserad BMW-verkstad (är troligen lika bra som en auktoriserad, men ändå...) Domen var att hela vanosen måste btas, kostnad 15.100 utan arbete... Man blir matt... ;-( Ringde försäkringsbolaget (länsförsäkringar) - självrisk 10.000 eftersom det är en importbil... Billigt??? Inte speciellt... Ringde "riktiga" BMW, de ville inte veta av någon garanti eller goodwill, i alla fall inte inledningsvis. Jag har studerat forumet lite, och det verkar som att de flesta råkat ut för något strul med vanosen på 3.2liters-motorerna. Hur vanligt är det egentligen? Hur många åker omkring med lite oljeläck i framkant motorn utan att veta om att det kan bli snordyrt att fixa det? Till min fråga: Ni som råkat ut för liknande - hur mycket har ni fått tjata för att (om ni nu fått det) få vanosen utbytt på garanti? Jag menar att BMW måste ju stå upp för sina kunder vare sig det rör en importbil eller inte, eller? Skulle behöva lite hjälp eftersom det känns surt att lägga ut 10 papp på något som BORDE hålla mer än 4000 mil... Har även känt att bilen är lite slö på ettan under 5-6000 varv, som att det fattas 100 hästar eller så. Kan detta vara ett tecken på att vanosen börjar ge sig? Ska ta och käka lite hårtbröd och ta ett glas vatten, det lär man väl få vänja sig med den närmaste tiden... | |
|
I tyskland finns det en databas med alla goodwill och garantiregler som gäller alla tysksålda bilar (OBS det är helt separata goodwillregler OCH pengapåsar för olika länder). Den heter kulanz (typ) I den databasen så står att BMW står för materialet (nytt vanospaket!) och man själv får stå för arbetskostnaden (som inte är så vansinnigt stor). Naturligtvis beroende på vad det är för fel på vanosen och annat förstås. Men för ett o ett halvt år sen började vanosen rassla på min 96'a som då gått 5000 mil. Där var det inga problem att få det på garanti men jag var tvungen att köra ner till tyskland förstås (vilken bmwverkstad som helst, jag behövde inte åka till de som sålt bilen ny) Hursomhelst, jag tog en diplomatisk diskussion med BMW sverige som efter lite diskussioner faktiskt gav mig samma erbjudande, dvs fritt material (drygt 15') och jag betalade arbetet. Det är dock inget man kan kräva här i Sverige så vitt jag förstår eftersom det som sagt är seperata pengapåsar för det per marknad. Men det var säkert betydligt lättare att få reservdelarna jmfrt med arbetskostnad! /Magnus T ----------------------------- M3 Limo till salu: Länk |
|
DanTheMan |
Fan när man läser sånt här vågar man ju knappt köpa BMW. E grymt intresserad av den vita Z3 M Coupen som står i Skene,,men nu vet i fan.Kanske blir min alla tiders favvo bil iaf,,,Honda NSX Kvalitet man kan lita på o bil världens grymmaste väghållning fast bilen funnits i 11 år. E det fler som haft problem med Z3 M Coupeer?? Danne |
|
Hej.Min erfarenhet när det gäller vanos är.Att när det läcker olja så är det o-ringarna i vanosen som släpper igenom olja.Därav tappar du effekt.Man kan åka på att byta vanosen eller om man har tur kanske det räcker med en packningsats.Tyvärr en svag punkt på 3,2l .Har själv bytt på min m3.Jag tycker att ett bra sätt att kolla om den funkar okej är.1, ljudet 2, det det ska komma ett kännbar kamaxel omställning vid ca 3000rpm. |
|
|
Fick besked från BMW: Behöver inte byta ut hela vanosen, det skulle räcka att byta någon packning (som Magnus J också fick). Kalaset skulle gå på max 6500:-, troligen lägre men de kunde inte lova det. Mina försök att få ut något på garanti eller goodwill har inte gett något. Från början såg jag en räkning på närmare 20 papp, men nu är det ju nästan överkomligt... Får hoppas att detta löser problemet, de rassel från vanosen som verkar vara vanliga finns inte på min bil, så det är väl bara att vara glad åt det. Återkommer med svar när jag får reda på vad slutnotan stannar på. |
|
| ---> pjotr, jag har mailat dig... | |
|
Ännu fler 3.2 vanos problem... Jag säger än en gång att 3.0 M3 motorn är en bättre motor. Mip |
|
|
Bytte min VANOS i veckan (ink. VANOS växellåda) till en smärre kostnad av 29.375:- exl. moms.... Men, med tysk EUROPlus-garanti i bakfickan var det bara att tacka och ta emot. :) /eFx |
|
| Om det nu är så att Vanos-problemet är ett konstruktionsfel, så är det STOR SKANDAL om BMW INTE byter denna konstnadsfritt (oavsett garantier), speciellt när det enbart rör sig om deras dyraste bilar. | |
| Den Vanosen de byter till, är den av bättre kvalitet? (=problem finns inte på bytta ex?) | |
|
Enligt min kännedom så är den nya vanosen varken bättre eller sämre.Skulle vara bra och veta vad det är som gör att den pajar.Vanosen styrs ju av styrboxen,den är ju uppbyggd att funka med hjälp av oljetryck.Men varför går den sönder så ofta?Vad jag läst så är det en ny bättre vanos på e46 m3 |
|
|
Den vanos dom byter till är väl Sachs. Och originalet är väl från Rolls-Royce. Sen om det är bättre eller inte vet jag inte men har aldrig hört någon som fått två vanosras! mvh larsson |
|
|
Hej hallå............... Det tycks som att detta med Vanos ras är ett stort problem, har hört flera även utanför detta forum som haft problem.............. Tex att vanosen "fastnar".. Vad jag har fattat så sitter det någon typ av gängad splines på en kolvstång och så puttar man med hydraulikan kolven fram och tillbaka för att ändra kaminställningen. Nu ligger det till som så att jag jobbar som maskinreparatör på en STOR mekanisk verkstad........ I vilken det finns ofattbara tillgångar på kunskap samt maskiner, materialkännedom osv........ Min tanke var att om det finns intresse (och jag skulle klara det) så kunde jag tänka mig att ta fram en sats med prylar och grejer som går åt....... Kanske lite nya järnbitar, eventuellt ändra någon tätning samt material osv.... För att sedan kunna sälja för en mer human kostnad än vad BMW säljer den för........ MEN, då skulle jag behöva ha en enhet att titta på, mäta på osv........... Samt få tips på EXAKT vad det är som går sönder....... Börjar läcka osv....... Jag antar att när man lämnar och får bytt så kan man väl kräva att få behålla den gamla?? Låter orimligt om det är på något annat vis tycker jag....... Så jag skulle vilja ha så många erfarenheter som möjligt........ Jag skulle även uppskatta om någon kunde "skänka" sin gamla enhetn eller låna ut den så att jag hade något att mäta på........ Låter detta intressant????????? //Jesper |
|
| Ingen?? | |
|
suck.. måste vara full eller någe =) Nån me adminrättigheter kan ju ta bort mina två fina inlägg om han har lust. Men vore ju trevlig om nån kunde fixa en vanosenhet till jesper! mvh larsson |
|
star |
Jesper_w: Är intresserad! Skulle kunna låna ut min bil till ett sådant projekt... mvh Richard |
|
Jesper:du vet att jag är med ska kolla om jag kan få fram ett vanos,har inte hört nåt om det andra ringer så fort jag vet nåt.... m3johan |
|
|
Kanske dum fråga(utan sådana inga självklara svar)men,vad skiljer vanosen i 325-93 och framåt från M3 3,2(om man bortser från enkel vs.dubbel)? Henrik |
|
|
Jag kan ju inte garantera något resultat osv, men får jag bara lite delar att kolla på så finns ju möjligheten iaf............... Hmm, vill nog inte låna en hel bil till att börja med................. Låter väl ansvarsfullt.... Johan, tänkte ringa dig............. Men tja, jag avvaktar väl någon dag till då... //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.