|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett par frågor som jag hoppas att expertisen kan svara på. 1. Jag har köpt en M5 ´99 som gått 8200 mil och jag har fått starka förhållningsorder av försäljaren att ta det lugnt med kopplingen och inte möta med gas vid uppväxling under kraftig acceleration, utan han sa att jag måste se till att kopplingen är HELT uppe innan jag lägger på gas. Ska det vara så? Jag har iofs hört skräckhistorier om kopplingsras på nya M5:or. Blir ju inga roliga acctider när man kör så, för att inte tala om hur ryckigt och jävligt det blir. 2. Finns det eftermarknadskopplingar som är starkare och i så fall var köper man det? Tack på förhand | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! jepp, det ska vara så. det är när man börjar slarva med att släppa upp kopplingen helt innan man kliver på gasen som kopplingen slits ner. det går att lära sig köra hyfsat mjukt ändå, men ett 400-hästarsmonster med manuell låda blir ju ryckigt hur man än gör! jag gasar personligen aldrig max 0-100 km/h, eftersom M5 i mitt tycke är en långfärdsracer och inte en busbil på stan. jag har lyckats möta för snabbt en gång, och det straffar sig direkt! det finns dock hårdare kopplingar att köpa, kolla diskussionerna på www.bmwm5.com om den kompressormatade M5:an så står det lite om det. kostar dock säkert mycket mer än det smakar! mycket möjligt att den t.o.m. är sintrad, vilket gör den ännu obekvämare än originalvarianten..... Mvh Johan |
| Tack så mycket Johan, jag ska kolla där. Nåväl det är kanske mest en vanesak. | |
|
Sälj din orginalkoppling till mig när du rasat den, behöver tryckplattan..... Det finns vad jag hört en förstärkt tryckplatta som med orginallamell håller för en mer "dynamisk" körstil. ABR i hallonbergen i STLM kan det där rätt bra! -långfärdsräser? jag som trodde att bakhjulsdrivna bilar med lite pulver vad som gjorda för 0-100 race! M.V.H. |
|
|
Tråkigt tycker jag när det sitter en koppling på en såpass dyr prestandabil som inte leker lika med motorn. Min gammla M5 -89 gick minsann släpp upp nästan hur man ville (nästan) |
|
|
Ja verkligen detta kopplingsproblem som "ALLA" snackar om sänker M5:an i mina ögon. Min drömbil är iallafall inte längre M5 utan M3 SMG2 där håller sakerna mycket bättre, har snackat med tekniker på BMW och M3:orna har i princip inga problem. Sen är det inte fel och ha en låda som alltid gör perfekta växlingar på 0,5 sekunder... :) //mip Mip |
|
|
mip, M3 E46 har väl i princip inga problem om man köper en ny. En begagnad däremot kan ju dras med div motorproblem!? Tror det var modellerna fram till dec -01. Jens |
|
T_J |
Enligt ryktet ska det mer regel än undantag med motorras på M3`or. Det gäller tydligen tidigare modeller framför allt, men inte alls ovanligt på nyare heller.. |
Lotus Samuel |
Efter att jag sett 2 nya M3:or rasa är jag inte så sugen på M3 längre. Kopplingen på M5:an har jag inte haft några problem med. Slirar man sönder kopplingen bör man nog byta körstil eller köpa en Volvo 240. |
|
Jag håller med Lotus Samuel om kopplingen på E39 M5. T_J, Det är knappast så att det är fler E46 M3 som bytt motor även om det ändå är ett alltför vanligt problem. |
|
|
Rasar det fortfarande fler E46 M3 motorer efter 2001-dec? larsson -m3 93- |
|
| Ja men inte i samma takt, lång ifrån. | |
|
Okej.. men de som har klarat sig som va tillverkade före dec 2001 behöver de byta något eller ska de hålla ändå? Å är de som går sönder nu så få att de kan räknas som normalt (förarmissar och så) eller är det fortfarande något som inte står rätt till? |
|
|
Jag tror inte alla motorer tillverkade före dec 2001 drabbas, bara de som ligger på gränsen av toleranserna för vevlagret. Det kan dock vara så illa att alla drabbas av problem förr eller senare och man hoppas BMW tar sitt ansvar då. Av de få som jag känner till av motorer tillverkade efter 2001 så är ingen förarmissar men jag vet inte heller säkert om deras motorer verkligen var tillverkade efter 2001. |
|
Morten B |
Hei Speedking, her er en link til "BMW M5 Virtual Driving School" som har bra tips. Se på video-delen nederst på siden. Länk mvh Morten |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.