AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.400

Gammal m5 300 km/h

Sida 2 av 2
En sak till Dawwe, kan du skriva utväxlingen här eller maila den till mej? Växlarna + bakaxeln.....
Har ingen instruktionsbok för 3.6an ....

Mvh
Patrik
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Är ganska säker på att det är samma som 3.8orna samma bakaxel i alla fall 3.91

"One for economy and One for the fun of it"
Min M5 e inte chippad men bortplockad toppfartsspärr....Svensksåld o ja e 3:e ägaren vilket borde vara MYCKET ovanligt.....En M5 3,6 med original däckdimension skall toppa ca 267 riktiga km/h vid varvstopp...
Bakaaxel 3,91
5:an 0,81
Jag läste ur tyskt fahrzeugbrief: M5-90, 315 hk, utan toppfartspärr, vmax 265 km/h inskrivet. Men orkar den till varvstoppet på 5:an på plan väg?
Jag har för mig att 265 km/h = 6900 rpm enligt tabellen (med 235/45-17) dvs inte varvstoppet. Rätta mig om jag har fel..
Dawwe: Var körde du så fort? Var det här i Karlstadtrakten?

//Sniffer
Sniffer: Nja var på väg från Karlstad till Sthlm....De va på motorvägen efter Örebro....De verkar som om du sett min bil i Karlstad????Hos Sääf kanske???Den e där på stöldrep......*snyft*Efter 7000varv går de TRÖGT men den sega sig mot varvstoppet o vägen var plan kanske t o m lite nerförslut....men ändå.
Sniffer: Som du kanske vet så är det MEDELEFFEKTEN som är 315hk.Inom DIN-normen finns det ett utrymme på +-8%...Har man en bil med några procent mer hästar än snittbilen så.....Ja du förstår själv....
M3Power
Sniffer: killen som jag tävlade mot vi körde på en 90 km väg och han kan omöjligt köra i 300 km/h på en sån väg.
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Dawwe<< Vet du hur man tar bort fartspärren utan att chippa!? Skulle gärna vilja veta hur man gör!

När jag räknade ut toppfart fick jag till 277 km/h vid varvstopp??
Beamer: Nej ingen aning!!Men enligt första ägaren så skall bilen vara mappad o då passa man på o ta bort spärren,hur man gjorde vet ja ej!!!
Alltså bilen slår ifrån vid ca 7250varv på varvräknaren sen hur många varv motorn EGENTLIGEN varvar är en annan fråga....Därför skrev ja att det var nog lite över 270,förhoppningsvis.....
be
745
beamer
BMW 320/325 E30 -84
Har du testat till varvstopp på 5:an? Vilken mätarfart hade du då isof?

------------------------------

Länk
Hade ungefär 280 i mätarfart.....Varvstoppet slog dock inte i men den var precis där i närheten,ja vet de för de har ja sett när man drar till stopp på 2:an tex....Ville ju inte plåga bilen mer heller.....
Dawwe: Jag förstår. Jo, jag har sett bilen, första gången stod den på universitetet men då var det AC Schnitzer–fälgar på den. Jag har samma problem som dig, dvs väntar också på att försäkringsbolag skall ge klartecken för Sääf att reparerera. Min blev inte stulen men påkörd av en gammal gubbe som inte borde ha suttit bakom ratten, det hände samma dag som bilen köptes dessutom. Fast min står inte hos Sääf utan jag förvarar den hemma. Till våren hoppas man att saken skall vara avklarad, så att bilen kan få komma ut.

M3Power: Vad menar du? Jag har inte sagt något om 300 väl, min fråga var ställd till Dawwe.

//Sniffer
Sniffer:De stämmer!!Men AC-fälgarna e borta nu i förmån för större fälgar....Fick reda på att repkostnaden uppgår till 80000,o de för bara lite plåtskador....O försäkringsbolaget käbblar...så klart....Kruxet e att ja bor i Sthlm numera o har ej möjlighet o kolla till bilen alls...Hittar ja MINSTA lilla repa på den så får de lacka om bilen helt igen,den va ju helt nylackad.De ja e rädd för e att de vill lösa ut bilen för de kostar för mycket...Nåja vi får väl se.....Lycka till me ditt försäkringsärende...De enda försäkringsbolagen e bra på de e o imkassera premierna.....
B.Lee
Finns här någon som kan uppskattningsvis säga tex om man har en frisk 540-95-6växlad,chippar den,3"hela vägen + ett s.filter kan prestera i topphastighet utan spärren givetvis???
--> Dawwe

Är din M5:a röd med enkel torkare?

/Manuel
Ja den e Misanoröd men ingen enkeltorkare,vill hålla den diskret.....
Hastighetsmätaren o varvräknaren har alltid samma förhållande med varann oavsett om du har 13" eller 20" de är den verkliga hastigheten som ändras vid däckbyte.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.