|
|
|
|---|---|
|
Det har blivit dax att kassera mina gamla vinterdäck (Michelin friktionsdäck) i dimension 205/65-15 och investera i nya. Jag funderar på att välja smalare däck, 195:or eller rent av 185:or, för jag tror att smalare däck greppar bättre. Dessutom är de ju lite billigare än 205:or som ju faktiskt verkar vara en "udda" dimension på vinterdäck. Vad har Ni för erfarenheter? Stefan | |
Tigerr |
Just nu har jag Michelin 205 med dubb, och visst är det dyrt! Mitt råd är att gå ner till 185 eller 195; det blir betydligt bättre grepp, och billigare! Men tänk på att du får byta fälg då också (antagligen). Ha det så bra, och kör lugnt i vinter! Tigerr |
| Jag kör på 205.or... men jag har visserligen 16" fälg. Jag tycker att det funkar jäkligt bra... | |
|
Till E-34 rekommenderar jag 195, körde själv på den dimensionen, kanon. Vore det en E-39:a så är det 205, själv kör jag friktions Bridgestone/Blizzak 205:or, helnöjd. Kör lugnt NoFear |
|
magmo |
VARNING! Kör alltid med vad BMW säger när ni har automatlåda. Jag har själv råkat ut för kraftiga störningar i styrboxar etc pga fel dia. Växlar vid lustiga varvtal mm. tror att omkretsen var 3-4% fel när jag gick ner till 195:or på en E39. Magnus Magmo maniac |
| Tror absolut att det är en bra idé att gå ned i bredd vintertid. | |
|
Kör på 195:orna, de passar alldeles utmärkt på din bil. Däremot kan 185:orna kännas svajiga och vingliga på barmark!! (I och med att de är både lägre och smalare) |
|
|
Om du kör mycket på snö och is är (dubbade!) 185:or det absolut bredaste som man kan rekomendera. Tyvärr går det knappt att sko en modern bil med smalare puckar än 195 idag. Kör du däremot mycket landsväg i södra Sverige är nog odubbade 195:or eller 205:or att föredra. Är det någon som vet om det går att köpa snygga smala fälgar någonstans? |
|
|
här är en länk för att räkna omkrets Länk Amos: bara för att ett däck är smalare behöver det inte vara lägre, det hänger på profilmåttet (och fälgdiametern förstås)... ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Ok, tackar för alla svaren, kanon. Tror det lutar åt 195:or så kan jag behålla mina fälgar. Nu återstår bara att bestämma sig för fabrikat och mönster... Stefan |
|
| Hej! Jag har dubbfria (friktionsdäck) Nokian Hakkapellita Q 195x65x15 på min 525i -90. Gummiverkstäderna rekommenderar just detta däck och dimension till min BMW... | |
|
Jag fuskar lite och kör med 205x65x15 istället för rekommenderade 225. Fungerar utmärkt och det blir billigare. Skulle dock inte vilja ha smalare däckdimension än så. Har testat 195 men... nja, tycker det blir aningen svajigt i motorvägsfart (+150). Gör det med stil. |
|
|
Tänkt bara på att få H märkta däck ( max 210) istället för Q =160 då stommarna i H däcken är stabilare Q märkta däck ar mjuka vissa nästan för mjuka för en stabil bil som en E34 195/65-15 för mig på E34 530 ( 205 enl BMW men inga problem ) Magmos problem har jag råkat ut för när jag la på reserven, automaten vägrade peta i 5 an.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.